Gigantul auto Volkswagen a dezvăluit luni o nouă fațetă a ambițiilor sale electrice, formată din șase fabrici de baterii și mii de stații de încărcare care urmează să fie înființate în Europa, în încercarea de a depăși Tesla pe această piață crucială, potrivit AFP.

Volkswagen ID.3Foto: Adrian Mitrea

Producătorul german, care dorește să devină lider mondial în mașinile electrice, intenționează să deschidă „până la șase” fabrici gigant de baterii până în 2030.

Și pentru a conduce acasă, șeful Volkswagen Herbert Diess nu ezită să-și însușească termenul de „gigafactory” popularizat de fondatorul Tesla Elon Musk pentru care Diess nu-și ascunde admirația.

Mai multe proiecte sunt deja în derulare: împreună cu partenerul său Northvolt din Suedia, grupul german urmează să deschidă în 2023 o uzină pentru baterii „premium”, utilizate în modele high-end, spre deosebire de cele standardizate pentru alte modele.

Northvolt a obținut, în acest context, o comandă de 14 miliarde de dolari de la Volkswagen, care va crește, de asemenea, participația la capitalul companiei, cu 20% în prezent.

O a doua fabrică va fi deschisă în 2025 pe un teren al grupului Volkswagen din Germania, în Salzgitter (nord-vest). Producătorul cu 12 mărci va fi singurul care va opera aici, deoarece intenționează să răscumpere acțiunile deținute de Northvolt în asocierea mixtă creată în 2019.

A treia „fabrică” se va deschide „în Spania, Portugalia sau Franța” până în 2026, potrivit lui Thomas Schmall, director tehnic al grupului, înainte de alta în Europa de Est, „în Cehia, Polonia sau Slovacia” în 2027.

Electricul "este singura soluție pentru a reduce rapid emisiile cauzate de mobilitate", a spus Diess în introducerea unei conferințe intitulată „Power Day” - o altă aluzie la șeful Tesla.

Pionierul american își fabrică în prezent celulele bateriei la diverși furnizori (Panasonic, LG, CATL), dar a anunțat în 2020 că vrea să înceapă să producă propriile sale baterii.

Tesla urmărește o capacitate totală de 100 GWh în 2022 și 3 TWh în 2030. „Gigafabrica” sa, care este în prezent în construcție în Germania, ar putea furniza până la 250 GWh și ar putea deveni, potrivit lui Musk, „cea mai mare fabrică de baterii din lume".

Confruntată cu legislația europeană mai restrictivă privind emisiile de CO2, ponderea mașinilor pur electrice în vânzările Volkswagen „se va dubla la aproape 60%” în mai puțin de 10 ani.

Principalul brand VW dorește să obțină până în 2030 o cotă de 70% în Europa și 50% în Statele Unite și China și intenționează să lanseze cel puțin un nou model pe an pe această nișă.

Primul, ID.3, este de așteptat să depășească vânzările Renault Zoé și Tesla Model 3 în 2021.

„Capacitățile bateriilor trebuie să crească în paralel”, a spus Diess, deoarece producția chineză domină piața.

În total, grupul investește peste 30 de miliarde de euro în mai mulți ani în această vastă schimbare electrică, considerată de analiști ca fiind una dintre cele mai ambițioase din sector.