Analiză

O cursă nebună - Cum vrea Volkswagen să prindă din urmă Tesla Motors la mașini electrice

de Vlad Barza     HotNews.ro
Miercuri, 24 martie 2021, 8:34 Economie | Auto


Volkswagen ID 4
Foto: Volkswagen
​Volkswagen are un business de șapte ori mai mare decât Tesla Motors și producția auto a fost anul trecut de 18 ori mai mare. S-ar părea că între cele două companii nu poate fi o cursă strânsă, însă Tesla are o valoare de piață de peste patru ori mai mare decât Volkswagen și tehnologia companiei create de Elon Musk este peste cea a nemților. Volkswagen, după mulți ani în care nu a lansat mașini electrice și a fost prinsă în scandaluri, a pornit în urmărirea celor de la Tesla și are câteva avantaje. Însă cursa este extrem de strânsă, iar despre ea puteți citi pe larg în articol.

Volkswagen și cele 35 de miliarde euro pentru ”electrificare”


Tesla Motors a reușit anul trecut să producă aproape 500.000 de mașini electrice și unele previziuni arată că poate trece de 2 milioane de mașini în 2025, mai ales că sunt în plan noi modele și uzine.

Volkswagen a vândut sub 100.000 de mașini electrice în 2019, aproximativ 230.000 anul trecut și, probabil dublu în acest an.

Gigantul auto german a fost grav afectat financiar de scandalul emisiilor din 2015 (costuri mult peste 30 miliarde euro) și a pierdut atunci la capitolul imagine, dar lucrurile s-au schimbat mult, chiar dacă în companie au mai rămas directori din ”vechea gardă”.

Cel mai mare producător european stătea extrem de prost la vânzările de mașini electrice care, prin modele precum e-up! și e-Golf nu aveau cum să fie mari. Însă din 2020 lucrurile s-au schimbat rapid: a venit ID 3, se va lansa curând ID 4 iar compania a anunțat un plan gigantic ce prevede investiții de 35 miliarde euro în ”electrificarea” gamei.

Vor exista modele mici de oraș precum ID 1 și ID 2, iar Seat se va ocupa de producerea pentru 4-5 mărci din grup a unor SUV-uri mici electrice care să coste de la 20.000 de euro care să fie lansate între 2022 și 2025.

O bună parte din investiție se va îndrepta către cercetare, scopul Volkswagen fiind să dezvolte tehnologii prin care prețul bateriilor să scadă la jumătate, dat fiind că la unele modele din prezent bateria reprezintă 30-35% din costul total de producție. O scădere importantă a costului bateriei ar putea duce prețul final al unei mașini electrice în jos cu peste 5.000 de euro.

Ca parte a planului de 35 miliarde euro, Volkswagen va construi șase fabrici de baterii în Europa, va instala o rețea globală de stații de încărcare și va angaja 10.000 de ingineri software care să lucreze la tehnologii pentru mașini autonome și la un sistem de operare, ceea ce va transforma VW în al doilea cel mai mare gigant software al Europei, după compania germană SAP.

Volkswagen a ratat ținta de emisii medii de CO2 în Europa pentru 2020 din cauză că a lansat mai târziu decât ar fi vrut mașina ID 3 și ar putea fi nevoită să plătească o penalizare de 200 milioane euro. Șase noi modele electrice ar trebui să garanteze faptul că grupul german nu va fi penalizat și în acest an, cele mai mari așteptări pe termen mediu fiind de la ID 4.

Pe 5 martie Volkswagen a prezentat planul denumit ”Accelerate” care spune că vehiculele electrice ar putea ajunge să reprezinte 70% din vânzările totale ale grupului în Europa, față de o țintă din trecut de 35%. Pentru SUA și China cota de electrificare pentru 2030 este de 50%, deloc mică dacă ținem cont că în prezent cota electricelor nu este nici de 3%,

Vin vremuri istorice pentru Volkswagen, grupul cu 12 mărci care vinde anual peste 9 milioane de mașini. De ce? Fiindcă Volkswagen nu va mai produce generații noi de motoare pe benzină sau pe motorină și va veni o zi în care va avea în gamă doar modele electrice, chiar dacă nu se știe când va fi acea zi. Ford a fixat ținta 2030 pentru Europa, Volkswagen probabil că va face asta prin 2035.

O altă mișcare ce ar schimba multe în piață ar fi dacă Volkswagen ar ”bate palma” cu Apple pentru a construi prima mașină electrică a mărcii americane. Unii analiști spun că Volkswagen ar fi partenerul ideal pentru Apple fiindcă germanii își dezvoltă puternic capacitatea pentru producția de mașini electrice și Apple ar avea cu siguranță încredere în calitatea VW.

Volkswagen vs Tesla - o luptă dură

O comparație între Volkswagen și Tesla ar părea la o primă vedere paradoxală, însă nu este. Volkswagen are de aproape zece ori mai mulți angajați și produce de 20 de ori mai multe mașini decât Tesla, dar germanii au produs de două ori mai puține mașini electrice decât Tesla și capitalizarea de piață a VW este de aproape cinci ori mai mică decât a Tesla.

Volkswagen are o capitalizare de piață de 141 miliarde dolari, de două ori mai mult decât în octombrie și de aproape trei ori mai mult decât acum un an.

Tesla are o capitalizare de 695 miliarde dolari și a depășit Volkswagen în ianuarie 2020 când capitalizarea companiei lui Elon Musk are de 110 miliarde dolari. Mașinile Tesla costă între 50.000 euro la Model 3 Standard Plus și 114.000 euro pentru Model S Performance. La Volkswagen, a cărui gamă mondială are de peste cinci ori mai multe modele decât Tesla, prețurile variază între 15.000 euro la up! și 100.000 de euro la Touareg (varianta de 421 CP).

Foarte pe scurt, deși Tesla este o companie mult mai mică, ea stă net mai bine la câteva lucruri legate de mașinile electrice și are toate șansele să ajungă să producă 5 milioane de mașini în 2030 dacă toate lucrurile i-ar merge excelent.

Șeful CEO a spus că exclude orice colaborare cu Tesla. Mai mult, Volkswagen vrea să o depășească la mașini electrice.

Cum a evoluat numărul de angajați Tesla
2020: 70.000
2018: 48.000
2016: 17.000
2014: 10.000
2010: 900

Cum a evoluat numărul de angajați Volkswagen
2020: 665.000
2018: 656.000
2016: 619.000
2014: 583.000
2011: 454.000
2008: 357.000

”Tesla nu se pricepe doar la mașini electrice, ci este foarte puternică și la software. Chiar gestionează mașina precum un gadget și fac și progrese la capitolul mașini autonome. Chiar și așa.. vom lansa o provocare la adresa Tesla”, a spus pentru CNN Herbert Diess, CEO al Volkswagen.

Punctele tari ale Tesla

Tesla Motors stă mult mai bine la costurile cu bateriile și la arhitectura software. Face de ani buni update-uri ”over the air”, în timp ce Volkswagen a început anul acesta. În plus, tehnologia Autopilot este cu 4 - 5 ani înaintea Volkswagen. Tesla a dovedit că lansează lucruri revoluționare și că se mișcă repede când este vorba să implementeze diverse tehnologii.

Punctele tari al Volkswagen

Principalul avantaj ține de mărime, de resursele financiare și de platforma modulară MEB. Tesla Motors a avut anul trecut o cifră de afaceri de 31,5 miliarde dolari și un profit de 721 milioane dolari. Veniturile grupului Volkswagen au totalizat 222 miliarde dolari anul trecut, iar profitul a fost de 12 miliarde dolari.

Volkswagen are capacități foarte mari de producție și asta o va ajuta să scadă costurile mașinilor. Platforma MEB va ajuta Volkswagen să lanseze în câțiva ani o mulțime de modele de diferite clase, cu costuri reduse. Compania retehnologizează rapid uzine pentru a avea pe viitor o producție cât mai mare și acest lucru a dat multă încredere investitorilor fiindcă, după mulți ani de stagnare, Volkswagen se mișcă rapid în segmentul electricelor.

O comparație cu smartphone-urile

Investitorii sunt optimiști și fiindcă Volkswagen ar putea folosi peste 4-5 ani pe mașinile electrice baterii de tipul ”solid state”, o tehnologie care încă nu a ajuns să fie viabilă din punct de vedere comercial, dar care ar putea îmbunătăți cu 50% autonomia mașinilor electrice, iar timpul de încărcare ar putea scădea la 15 minute la stațiile foarte rapide.

Volkswagen a aplicat în 2012 prima rundă de investiții la un startup din Silicon Valley numit QuantumScape care lucrează la acest tip de baterii și a anunțat recent un avans tehnic important. Dacă cercetările vor merge bine, Volkswagen va folosi tehnologia QuantumScape și cele două companii vor construi o uzină de baterii, cu o investiție totală de 1,6 miliarde dolari. Bateriile acestea nu vor ajunge însă mai repede de 2025 pe mașini.

Interesant este însă că unii analiști au făcut comparație între piața mașinilor electrice și cea a smartphone-urilor, în ideea că Tesla este un fel de Apple, iar Volkswagen va putea deveni un fel de Samsung al mașinilor electrice. Continuând comparația, Tesla este un fel de Apple pentru că este companie ”tech”, a scos prima pe piață mașini performante și a construit propriul ecosistem închis, fiabil și foarte performant. În plus, la fel cum Volkswagen este în spatele Tesla acum, și Samsung era mult în spatele Apple acum 10-13 ani.

În prezent Samsung are o cotă de piață cu mult peste Apple și la fel s-ar putea întâmpla și pe piața auto dacă strategia Volkswagen va da roade.

Una dintre mărcile din grupul VW cu cele mai mari ambiții electrice este Audi care vinde 1,7 milioane pe an și vrea ca în 2025 să ajungă ca o treime din vânzările sale să fie reprezentate de mașini electrice. Audi spune că în 2-3 ani ar vrea ca marja de profit la mașinile electrice să fie similară cu cea de la mașinile cu motoare convenționale.

Va fi interesantă ”cursa Volkswagen - Tesla” fiindcă, oricât de bine s-ar mișca nemții, compania lui Elon Musk nu va sta în loc. Va îmbunătăți sistemul de condus autonom Autopilot și va dori să lanseze pentru clienții săi cât mai multe servicii pe abonament, sporindu-și astfel veniturile.

Tesla este o companie ”tech” mult mai mult decât este Volkswagen și, deși de mai multe ori a fost aproape de prăbușire, nebunia și curajul lui Elon Musk au făcut minuni. La fel de adevărat este că germanii au luat-o de data asta foarte serios pe drumul ”electrificării” unde pot face lucruri mari fiindcă au multe uzine și stau pe un munte de bani.

Surse: Bloomberg, Reuters, Automotive News, The New York Times, AFP, Autocar UK, CNN, CNBC






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















6484 vizualizari

  • +9 (17 voturi)    
    mda (Miercuri, 24 martie 2021, 9:25)

    SoulSearcher [utilizator]

    VW a pierdut de mult batalia...

    nu mai face masini fiabile de 20 ani

    masini precum passat B5, Golf4, Transporter T4.. etc

    doar daca vor face o masina la un pret corect, cum face si samsung... apropo de analogie...

    toata lumea vrea iphone, dar isi cumpara samsung pt ca sunt multe modele si cu preturi corecte, adica cu 1000 lei iti cumperi un telefon destul de bun de la samsung care iti tine 2-3 ani fara probleme

    asa si cu masinile.. toata lumea vrea o tesla, dar daca vw va face masini accesibile, adica undeva la 10.000 euro una electrica.. atunci posibil sa fie samsung-ul masinilor electrice..

    altfel nu da nimeni 20.000 euro pe un golf7 overpriced cu baterie :D

    mai degraba vor cumpara dacii si renault-uri electrice, decat scumpeturi facute in Ungaria si Cehia.. unde le face VW
    • 0 (4 voturi)    
      zici? (Miercuri, 24 martie 2021, 9:54)

      Crup [utilizator] i-a raspuns lui SoulSearcher

      "Altfel nu da nimeni 20.000 euro pe un golf7 overpriced cu baterie", zici tu. Sunt de acord cu tine. Nu da 20 000 euro, da 35 000 - 40 000 de euro! :)) "pentru ca germana, fratele meu", cum ar zice fraierul care se crede smecher. Subestimezi imaginea de marca absout fabuloasa a VW pe piata, imagine de marca atat de puternica incat pretul si fiabilitatea chiar nu mai conteaza.
    • -2 (2 voturi)    
      nimeni nu mai face masini fiabile (Miercuri, 24 martie 2021, 10:47)

      fghr [utilizator] i-a raspuns lui SoulSearcher

      ca cele de acum 20 de ani... iar cap de lista e mercedes
    • +1 (3 voturi)    
      Pe ce te bazezi cand afirmi ca: (Miercuri, 24 martie 2021, 10:50)

      Leo55 [utilizator] i-a raspuns lui SoulSearcher

      "VW a pierdut de mult batalia...
      nu mai face masini fiabile de 20 ani"...

      Sugerezi cumva ca daciile si renault-urile sunt mai fiabile?
      Mai ieftine clar sunt, dar mai fiabile...
      Daca te-ai uita putin pe evolutia cotei de piata a VW in ultimii 20 de ani, ai constata ca esti intr-o grava eroare sau poate mil. de clienti ai lor sunt...prosti cu totii.
      Sa stii ca nici chiar in Ro lumea nu se mai da in vant dupa ieftinaturi.
      Asta e, nu avem bani de VW sau Tesla (unii), umblam cu Dacii si spunem ca alea sunt scumpe si proaste!
      • +3 (5 voturi)    
        mda (Miercuri, 24 martie 2021, 12:47)

        SoulSearcher [utilizator] i-a raspuns lui Leo55

        da dar decat sa dau 20.000 euro pe un VW care se strica pana la 100.000km

        mai bine dau 10.000 euro pe o dacie sau un renault si o tin pana la primul schimb de ambreiaj, si apoi o marit... iau alta noua.. etc
    • +3 (5 voturi)    
      Parerea mea (Miercuri, 24 martie 2021, 11:08)

      Calin123 [utilizator] i-a raspuns lui SoulSearcher

      In primul rand, eu consider ca cei din industria auto (producatorii clasici) sunt varza la partea de software. Sunt in spate cu vreo 10 ani, Daca azi apare o tehnologie noua, industria auto clasica are nevoie in medie de vreo 5 ani pentru a o implementa pe masini si apoi o mai pastreaza cam inca 5 ani.
      Iti cumperi o masina clasica in 2021 si vei observa ca au in continuare multe elemente mecanice. Multe nu au touch screen, nu au conectivitate buna cu telefonul etc. Pe scurt, nu sunt dispusi sa faca niste pasi mari cand e vorba de partea electronica/soft. Pe de o parte ii inteleg - faptul ca trebuie sa fie siguri ca nu pun in pericol pasagerii si de aceea trebuie sa testeze la sange lucrurile. Pe de alta parte, avand prieteni care lucreaza in industria auto pe partea de software, lucrurile acolo sunt super birocratice cu multe nivele de aprobari si etc. Acesta este un alt factor care incetineste inovarea.
      Comparatia ta intre Samsung si Apple este cam aiurea. Pe scurt, Apple "asambleaza" componente. Samsung la fel, doar ca Samsung isi mai fabrica ei una alta gen memorii, procesoare etc.
      Apoi, Apple statea foarte foarte prost pana de curand la partea de baterie si camera foto. Ce vreau sa spun este ca birocratia din companiile mari sufoca progresul si inovatia.
      La partea VW vs Tesla am mai mare incredere in VW pe partea mecanica - pentru simplul fapt ca au mai multa experienta in spate fata de Tesla, dar cand vine vorba de software + electronica, Tesla e net superioara si la 10 ani distanta pentru simplul fapt ca au inceput sa produca masini direct in era tehnologie si a smartphone-urilor.
    • +1 (1 vot)    
      Nici Tesla (Miercuri, 24 martie 2021, 11:37)

      ACP [utilizator] i-a raspuns lui SoulSearcher

      nu sunt prea fiabile plus ca au costuri mari de reparatii. Ei au ajuns unde au ajuns pentru ca se bazeaza pe sectorul de lux unde banii nu sunt o problema pentru clienti. Daca dau 100.000 sau 130.000 USD pe o masina nu ii intereseaza si daca se strica clanta si costa 1500 USD, nu conteaza. Oricum ei au si alte masini. In schimb e mult mai dificil sa ai vanzari in jurul a 20.000 de Euro pe masina. Acolo diferentele conteaza si se simt. Daca ai o problema si clientul pierde 1500 de euro e o problema critica. De asemenea trebuie sa fie reparate relativ ieftin. Avantajul e ca vor avea serii mari si se vor gasi piese si service-uri. La noi daca nu te dau banii afara din casa nu prea se merita Tesla in momentul de fata iar variantele propuse de 20.000 USD facute in China nu imi inspira incredere.
  • +2 (6 voturi)    
    La tesla totul e fragil (Miercuri, 24 martie 2021, 9:26)

    persuasiv [utilizator]

    artificial si nesigur.La fel cum musk,astazi are jdemeleoane.Maine,325,5 $.
  • +2 (6 voturi)    
    VW e cumparata fiindca e VW (Miercuri, 24 martie 2021, 9:46)

    Crup [utilizator]

    Si atat, Nu conteaza ca e scumpa si /sau proasta calitativ. Da, VW din ultimi aproximativ 10 ani sunt proaste calitativ si cu multe probleme de fiabilitate.
    Nu conteaza nici macar inselaciunea ca mod de lucru corporatist (a se vedea scandalul emisiilor trucate, unde VW a instalat un soft special pentru trucaj, in fapt pentru a minti pe fata clientii). In plin scandal de emisii VW a atins apogeul cotei de piata mondiale.
    Nu conteaza ca transmisiile automate ale intreg grupului VW sunt o calamitate dodv al fiabilitatii dupa 150-200 000 km.
    Nu conteaza nimic: e VW frate si o cumpar! Orice altceva e irelevant.
    In concluzie, strategia de marketing a grupului VW in ultimile decenii este realmente geniala! Fara ironii.
    • +2 (2 voturi)    
      Da exemplu de masina mai fiabila ca VW! (Miercuri, 24 martie 2021, 13:57)

      Leo55 [utilizator] i-a raspuns lui Crup

      Am cumparat un VW Passat in 2010 nou!
      La 100000 km am schimbat prima oara placutele de frana (as mai fi putut sa mai merg cu ele cca 5000km).
      In rest nicio problema.
      In privinta softului, pe ei i-au prins si i-a costat peste 30 mld euro. Daca patzeau altii treaba asta, ar fost la pamant.
      N-a fost cazul la ei. Tot primii au ramas.
      Cel putin in urmatoarele decade, cred, suprematia in ind auto o vor detine in continuare VW si Toyota, indiferent ce vor face ceilalti.
      Scumpe, "proaste" lumea tot le va cumpara.
      • +1 (1 vot)    
        Tesla Model 3 LR AWD (Joi, 25 martie 2021, 16:58)

        Marius Suisse [utilizator] i-a raspuns lui Leo55

        Doi ani, aproape 50'000 km.
        Zero probleme.
        Acuma va trebui sa schimb cauciucurile. In rest, schimb de lichid de parbriz.
        Cost incarcare/100 km (abonament statii incarcare diverse, cabluri, prelungitoare, adaptoare, cost incarcare, cost curent, etc): 14 RON.
        Cost incarcare total pentru 50'000 km: 7'000 RON.
        Autonomie (reala, cu 60% autostrada): 470 km.
        Gratis/bonus (prin update wireless): aprox. 50 HP (0-100 km/h in 4,2'') si 5% autonomie in plus.
  • +2 (2 voturi)    
    Pretul corect .. (Miercuri, 24 martie 2021, 9:53)

    Adu84 [utilizator]

    Pretul corect este la Tesla acum:
    - prima generatie trebuie sa amortizeze si costul de R&D
    - prima generatie trebuie sa amortizeze si costul Fabricii/retehnologizare
    - Costul de baterie este 100$ pe kWh ( si sunt 70+ pe o masina decenta)

    Deci o masina mica, cheala, Polo/Corsa costa minim 7k+ PowerTrain(motor),
    Daca o faci electrica, adaugi minim 10k ( cutie automata, motoare electrice, baterii) + cam 10k costul de retehnologizare.

    Best case, la generatia urmatoare, cand mai scade pretul la baterii si cand s-a amortizat pretul de retehnologizare scadem la o masina electrica decenta sub 20k.

    Dacia Spring e masina de maxim-maxim 5k ( e cat un Matiz), bateriile sunt mici (26kWh), si tehnologizare minima, fiind facute in China.
  • +3 (5 voturi)    
    Niște nesimțiți (Miercuri, 24 martie 2021, 10:03)

    boggg [utilizator]

    VW, și în general producătorii germani, continuă să fie niște nesimțiți notorii. Se bat cu pumnul în piept despre ce o să fie, dar momentan situația, cel puțin în România, e următoarea: 1. Au scos de pe piață Skoda Citigoe și E-up!, 2 mașini la prețuri rezonabile, „pentru mase”, ca să folosească bateriile pentru SUV-ulețe care aduc profit mai mare.
    2. Au scos pe piață ID3, o mașină nefinalizată, cu multe probleme de soft, în bătaie de joc față de clienți, doar ca să îndeplinească normele de poluare și să nu își ia amenda binemeritată.
    Așa....vorbe goale poate scoate oricine....„o să facem”, „o să fie”, deocamdată faptele arată multă nesimțire!
  • +2 (2 voturi)    
    Bun articol! (Miercuri, 24 martie 2021, 11:48)

    tasentukk [utilizator]

    Farte bun articol, Vlad, felicitari!

    Am niste dubii in privinta tehnologiilor revolutionare anuntate de unii producatori de baterii. Ma refer in special la QuantumSpace (si altii ca ei) si mult trambitatul "solid state". Despre solid state se vorbeste de multi ani deja, dar progresul in domeniu a fost limitat. QuantumSpace sunt in acest moment un fel pic de "smoke in mirrors". O multime de bani si niste evolutii aberante pe burse, zero produse lansate.
    Cred ca mai degraba se vor imbunatati performantele tehnologiilor existente (NCA, NMC, LFP, etc.) in acest deceniu...
    • +3 (3 voturi)    
      De ce? (Miercuri, 24 martie 2021, 14:38)

      TurmentatuTheThird [utilizator] i-a raspuns lui tasentukk

      Orice tehnologie are un ciclu de viață: inovație, ascensiune, maturizare și apoi declin. NCA, LFP, etc. au ajuns la perioada maturizării. Automat urmează declinul. Și se cam vede deja: Tesla a trebuit să modifice structura bateriei pentru a reuși să îmbunătățească densitatea de energie (format baterie mai mare, tabless cell, etc.). Asta pentru a ajunge la o densitate de energie promisă (și arătată în laborator) încă în faza de cercetare de Quantumscape.

      Apropo, marele breakthrough de la Tesla, numit tabless cell - not so much. Tehnologie similară era folosită în capacitori de mult timp. Să dăm Cezarului ce e al Cezarului, bravo lor că au făcut asta, dar nu e breakthrough. E doar optimizare în faza de maturitate. Dacă ajunge la maturitate, SSB-ul e breakthrough. Dacă aș face o comparație răutăcioasă, breakthrough-ul de la Teska e "breaking news" pentru o conferință de presă anunțată acum o lună.

      Nu zic că mâine vei vedea mașini cu SSB, dar în faza de laborator se pare că sunt fiabile, și că nu sunt impedimente pentru a ajunge la mass production. Si apropo: bateriile de la QS au fost "lăudate" și de JB Straubel, former Tesla CTO. De ce zici că sunt "smoke and mirrors"? De la laborator la mass production e un pas mare. În conferința lor au zis că mașinile actuale de producere a bateriilor doar trebuie adaptate pentru SSB-uri. Îți sugerez să urmărești prezentarea lor. Și nu numai QS caută soluții SSB. Daimler se pare că deja are SSB-uri în eCitaro. Din păcate, cred că e closely guarded secret, pentru că nu găsesc mai multe informații despre subiect. Toyota se tot laudă de ceva timp că au și ei SSB-uri, dar nu văd nimic concret deocamdată de la ei.
      • +1 (1 vot)    
        Timing (Miercuri, 24 martie 2021, 18:11)

        tasentukk [utilizator] i-a raspuns lui TurmentatuTheThird

        Multumesc pt feedback.

        Sunt de acord ca fiecare tehnologie are un ciclu de viata, dar sa nu uitam ca bateriile pe baza de Pb sunt pe piata de mai bine de 100 de ani si sunt in continuare preferate pt multe aplicatii si pieti.

        Nu insist ca as avea dreptate, dar am totusi impresia ca promisiunile unor companii de genul QS sunt un pic precipitate (a propos, sunt biased pt ca lucrez la o companie care face baterii pe baza de litiu), cu vadita intentie de a-si creste capitalizarea pe bursa. Cred ca va dura mai mult pana cand solid state va fi o solutie viabila. Oricum nu cred ca se va lansa pe scara larga din 2024 cum spuneau acum cateva luni. Cred ca mai degraba se vor perfecta solutiile deja existente.

        Dar oricum, sper sa gresesc si sa avem SSB pe piata (full scale) in curand. Nu doar in laborator si nu doar in PPT-urile dedicate investitorilor. :)

        A propos, Tesla a ales LFP pentru fabrica sa din Shanghai.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by