Mașini electrice și stații de încărcare - Cum se compară România cu celelalte țări din UE

de Vlad Barza     HotNews.ro
Luni, 12 iulie 2021, 13:37 Economie | Auto


Masina electrica la incarcat
Foto: K Wateesatogkij | Dreamstime.com
În UE mașinile full-electrice au avut o cotă record de 5,4% din totalul mașinilor noi vândute, Olanda având cea mai mare cotă în țările Uniunii, în timp ce România a ajuns la 2,2%. În Europa sunt peste 220.000 de puncte de încărcare pentru mașini electrice și 70% dintre acestea sunt în trei țări, în timp ce în România erau sub 500 de puncte, arată un amplu raport al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile. În UE sunt doar 124 de stații de alimentare pe hidrogen, iar în 17 țări nu este nicio stație.

Raportul arată că în UE s-au înmatriculat 538.000 de mașini full-electrice anul trecut, mai mult decât dublu față de 2019. Cota acestor mașini a ajuns la 5,4% din total, față de 0,3% în 2014 și 0,7% în 2017. Hibridele plug-in au avut și ele un an record, cu 5,1% din piața totală.

Mașinile full-electrice au avut o cotă de 20,4% în Olanda, cea mai mare din UE, de departe. În Suedia cota lor era de 9,6% din piața totală a mașinilor noi, iar în Danemarca, de 7,2%. În regiune stă bine Austria, cu 6,4%, în timp ce în România mașinile full-electrice au 2,2% din piața totală a mașinilor noi. În Ungaria cota a fost de 4,5%, iar în Cehia, de 1.6%.

Deși 2020 a adus cifre record, trebuie spus că mașinile full-electrice reprezintă doar 0,2% din parcul auto total din UE, în timp ce hibridele reprezintă 0,8%, iar cele plug-in, 0,2%.

Despre cât de multe s-au schimbat pe piața auto din UE în 7 ani ne spun cifrele comparative privind piața mașinilor noi 2014 vs 2020. Cifrele reprezintă înmatriculările în anul respectiv:

Mașini full-electrice: 30.000 în 2014, 538.000 în 2020;
Hibride plug-in 24.000 în 2014, 507.000 în 2020;
Mașini pe benzină: 4,17 milioane în 2014, 4,71 milioane în 2020;
Mașini diesel 5,39 milioane în 2014, 2,77 milioane în 2020.

Stațiile de încărcare

Raportul ACEA spunea că erau 224.237 de stații de încărcare pentru mașini electrice în țările UE la final de 2020 și o zecime dintre ele erau fast-charge, permițând deci timpi rapizi. Raportul notează că multe dintre așa-zisele stații normale sunt de capacitate mică și deci nu încarcă mașinile la o viteză acceptabilă.

În 6 ani numărul total de stații a crescut de peste 8 ori, pornind de la un punct de referință extrem de scăzut, dar tot este și în prezent un număr mic față de nevoia totală. Un calcul arată că pentru o reducere la jumătate a emisiilor de CO2 până în 2030 ar fi nevoie să existe în UE 6 milioane de stații de încărcare, de 27 de ori mai multe decât în prezent.

Sunt insuficiente stațiile din prezent și fiindcă sunt concentrate în câteva țări: 70% dintre cele 225.000 sunt în 3 țări: Olanda, Franța și Germania. Olanda are 66.000 de puncte de încărcare, Franța are 45.000, iar la România erau trecute 493. Bulgaria avea 194 de puncte de încărcare, iar Grecia, 275.

Sunt câteva țări în care numărul de stații este mare raportat la suprafață, și deci acoperirea este mare. De departe Olanda stă cel mai bine, urmată de Franța, Germania, Italia, Suedia și Belgia.

Trei țări care au 23% din rețeaua de drumuri a UE - Olanda, Franța și Germania - găzduiesc 70% dintre stațiile de încărcare. În restul țărilor, care deci găzduiesc 77% din rețeaua de drumuri a UE se găsesc 30% dintre stații. Cele mai puține stații de încărcare raportat la lungimea rețelei rutiere se găsesc în Lituania, Grecia și Polonia.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















3400 vizualizari

  • +8 (22 voturi)    
    Subventii ptr cei cu bani :) (Luni, 12 iulie 2021, 13:48)

    CezarN [utilizator]

    - Statul roman subventioneaza achizitia de masini electrice in conditiile in care nimeni nu isi cumpara o masina electrica ca unica masina pentru ca are autonomie mica si durata foarte mare de alimentare.
    Deci, cine isi cumpara masina electrica mai are cel putin o masina, deci are ceva bani. Deci, statul subventioneaza oamenii cu bani sa-si cumpere masini fabricate in afara Romaniei.

    - Apoi, o a doua masina inseamna poluare si mai multa, nu? Nu-i vorba doar de noxe, ci intreg procesul de fabricare a celei de-a doua masini polueaza, si nu putin. Deci, statul roman subventioneaza poluarea.

    - si inca, statul roman practica o haiducie pe invers, ia bani multi de la cei saraci (75 de procente din pretul benzinei sunt taxe si accize) si da la cei bogati sub forma de masin electrice.

    Halal stat!!
    • 0 (12 voturi)    
      Statul roman urmeaza farul calauzitor... atat! (Luni, 12 iulie 2021, 15:10)

      IoPaNet [utilizator] i-a raspuns lui CezarN

      Marul e putred de sus. Intentia declarata a UE este sa interzica motorul termic si, in acelasi timp, sa scada durata medie de viata a utilizarii unui automobil (care acum este de 15 ani).
      Avand in vedere ca producerea unui automobil electric este mai poluanta decat a unuia clasic, la fel ca si reciclarea lui la finalul vietii, combinatia celor doua masuri va duce practic la mentinerea unui nivel ridicat de poluare.
      • +2 (2 voturi)    
        Greșit (Marţi, 13 iulie 2021, 7:44)

        Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui IoPaNet

        Calculat pe o durată de viață a automobilului indicată de producători, nu de măsurători în piață, un automobil electric tot e mai puțin poluant decât unul cu motor cu ardere internă, chiar dacă nu cu mult. În realitate însă și la electrice și la convenționale durata de exploatare e mult mai mare decât ar vrea producătorii de mașini să fie. Cum mașinile cu motoare cu ardere internă poluează semnificativ mai mult în exploatare decât cele electrice, unde poluarea majoră e la fabricare și la reciclare, aia face automobilele electrice și mai puțin poluante decât cele cu motoare cu ardere internă, pentru un ciclu complet de viață. Mai mult, motoarele electrice fiind mult mai fiabile și cu viață mai lungă decât cele cu ardere internă, foarte probabil mașinile electrice vor rămâne mult mai mulți ani pe șosele, cu schimbarea doar a acumulatorilor când se uzează. În plus, indiferent că mergi cu motorină făcută din porumb sau din petrol, de poluat tot poluezi, pe când cu creșterea masivă a producției de electricitate din surse regenerabile de la an la an curentul electric devine tot mai puțin poluant. În plus se investește masiv și în dezvoltarea unor baterii a căror fabricație să fie mai puțin poluantă - motoarele cu ardere internă media au cam fost duse la limita eficienței. Toate astea laolaltă sunt de natură să facă mașinile electrice mult, poate cu un ordin de mărime sau chiar mai mult, mai puțin poluante decât sunt cele cu motoare cu ardere internă.
  • +2 (2 voturi)    
    nu inteleg ... (Marţi, 13 iulie 2021, 12:14)

    GNG [utilizator]

    Daca masina cu motor electric este mai simpla constructiv, de ce este mai scumpa in comparatie cu o masina identica cu motor cu ardere interna? Ce o scumpeste? Eu cred ca pretul bateriilor este calcaiul lui Ahile. Daca adaugam si autonomia si durata de viata a bateriilor ne dam seama ca, in acest moment, masina cu motor electric este un moft. Acum cativa ani moftul s-a numit SUV, o ditai masina, de 2-2,5 t, care nu este nici macar 4x4 (studiile au aratat ca aceasta nu conteaza ptr cumparatori) si 90% dintre posesori o folosesc doar in localitate.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by