Tot mai multe orașe din lume își electrifică transportul public: se vând în număr record autobuze electrice chinezești, tramvaiele revin în locuri de unde fuseseră eliminate, iar unele orașe au lansat și feriboturi cu baterii și chiar și sisteme ample de telegondole în locuri cu relief accidentat, arată o analiză New York Times. Evident că multe alte orașe consideră că sunt prea mari costurile electrificării transportului public.

Tramvai la BerlinFoto: Deanpictures, Dreamstime.com

O serie de orașe au decis că pot reduce emisiile poluante nu doar punând interdicții pentru automobilele diesel, ci și investind pentru electrificarea transportului public. Spre exemplu, Berlin, Lisabona și Dublin se numără printre capitalele europene care au investit în noi linii de tramvai, iar capitala germană merită o mențiune specială.

În Berlin majoritatea tramvaielor au dispărut în zona de vest după ce a fost ridicat Zidul, în 1961, dar în ultimii ani s-au construit noi linii și există în continuare proiecte. Multe orașe europene au cumpărat tramvaie noi și silențioase, astfel că pe străzile lor nu circulă tramvaie mega-zgomotoase vechi de 40 de ani cum se întâmplă în unele orașe românești.

În orașul norvegian Bergen circulă o flotă de autobuze electrice noi, iar municipalitatea a investit și în tramvaie, o linie nouă trecând printr-un tunel săpat în munte. În plus, Bergen a introdus și feriboturi electrice care sunt mult mai silențioase și mai ecologice decât cele clasice, cu combustibili fosili. Aceste feriboturi costă însă mai mult decât cele convenționale, deci numai muncipalitățile cu resurse financiare le pot cumpăra.

Bogota, capitala Columbiei, a dezvoltat la începutul acestui secol unul dintre cele mai eficiente sisteme de transport public bazat pe autobuze, dar poluarea a atins cote ce nu au mai fost întâlnite și municipalitatea a înlocuit o parte dintre vechile autobuze cu unele electrice, produse în China. Sunt 500 de autobuze electrice în uz la Bogota și planul este ca alte 1.000 să fie aduse, în timp ce primarul a promis încă 250 km de piste noi de biciclete.

Fiind situat într-o zonă deluroasă, Bogota a avut nevoie de o soluție mult mai eficientă de transport în comun și s-a investit în telegondole, în prezent lucrându-se la șapte noi linii. Efectele se văd în viața de zi cu zi: o călătorie cu autobuzul putea dura și peste două ore, telegondola înseamnă că un om poate ajunge la lucru în 40 de minute.

Trebuie spus că peste tot a fost opoziție. Spre exemplu mulți nu au fost de acord cu noi linii de tramvai, considerând că este vorba de un mijloc de transport demodat, lent și care ocupă benzi ce altfel erau utile celorlalte vehicule. Dar în câteva locuri au câștigat cei care a spus că tramvaiul este un mijloc de transport ecologic și silențios.

În plus, electrificarea transportului public costă mult și o parte importantă dintre orașe nu își permit aceste costuri sau consideră că nu merită să direcționeze bani către flote de autobuze electrice sau către noi linii de tramvai și tramvaie noi.

Pentru cele care pot construi însă un sistem de transport public electrificat într-o pondere mare câștigul este enorm fiindcă oamenii își vor lăsa în mare măsură mașinile acasă și poluarea va scădea.