Orașele lumii își electrifică transportul public - Tramvaiele revin, crește numărul de autobuze electrice, apar tot mai multe telegondole

de Vlad Barza     HotNews.ro
Luni, 4 octombrie 2021, 10:47 Economie | Auto


Tramvai la Berlin
Foto: Deanpictures, Dreamstime.com
Tot mai multe orașe din lume își electrifică transportul public: se vând în număr record autobuze electrice chinezești, tramvaiele revin în locuri de unde fuseseră eliminate, iar unele orașe au lansat și feriboturi cu baterii și chiar și sisteme ample de telegondole în locuri cu relief accidentat, arată o analiză New York Times. Evident că multe alte orașe consideră că sunt prea mari costurile electrificării transportului public.

O serie de orașe au decis că pot reduce emisiile poluante nu doar punând interdicții pentru automobilele diesel, ci și investind pentru electrificarea transportului public. Spre exemplu, Berlin, Lisabona și Dublin se numără printre capitalele europene care au investit în noi linii de tramvai, iar capitala germană merită o mențiune specială.

În Berlin majoritatea tramvaielor au dispărut în zona de vest după ce a fost ridicat Zidul, în 1961, dar în ultimii ani s-au construit noi linii și există în continuare proiecte. Multe orașe europene au cumpărat tramvaie noi și silențioase, astfel că pe străzile lor nu circulă tramvaie mega-zgomotoase vechi de 40 de ani cum se întâmplă în unele orașe românești.

În orașul norvegian Bergen circulă o flotă de autobuze electrice noi, iar municipalitatea a investit și în tramvaie, o linie nouă trecând printr-un tunel săpat în munte. În plus, Bergen a introdus și feriboturi electrice care sunt mult mai silențioase și mai ecologice decât cele clasice, cu combustibili fosili. Aceste feriboturi costă însă mai mult decât cele convenționale, deci numai muncipalitățile cu resurse financiare le pot cumpăra.

Bogota, capitala Columbiei, a dezvoltat la începutul acestui secol unul dintre cele mai eficiente sisteme de transport public bazat pe autobuze, dar poluarea a atins cote ce nu au mai fost întâlnite și municipalitatea a înlocuit o parte dintre vechile autobuze cu unele electrice, produse în China. Sunt 500 de autobuze electrice în uz la Bogota și planul este ca alte 1.000 să fie aduse, în timp ce primarul a promis încă 250 km de piste noi de biciclete.

Fiind situat într-o zonă deluroasă, Bogota a avut nevoie de o soluție mult mai eficientă de transport în comun și s-a investit în telegondole, în prezent lucrându-se la șapte noi linii. Efectele se văd în viața de zi cu zi: o călătorie cu autobuzul putea dura și peste două ore, telegondola înseamnă că un om poate ajunge la lucru în 40 de minute.

Trebuie spus că peste tot a fost opoziție. Spre exemplu mulți nu au fost de acord cu noi linii de tramvai, considerând că este vorba de un mijloc de transport demodat, lent și care ocupă benzi ce altfel erau utile celorlalte vehicule. Dar în câteva locuri au câștigat cei care a spus că tramvaiul este un mijloc de transport ecologic și silențios.

În plus, electrificarea transportului public costă mult și o parte importantă dintre orașe nu își permit aceste costuri sau consideră că nu merită să direcționeze bani către flote de autobuze electrice sau către noi linii de tramvai și tramvaie noi.

Pentru cele care pot construi însă un sistem de transport public electrificat într-o pondere mare câștigul este enorm fiindcă oamenii își vor lăsa în mare măsură mașinile acasă și poluarea va scădea.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















3538 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    Trolee (Luni, 4 octombrie 2021, 12:42)

    JohnnyBGoode [utilizator]

    O altă soluție sunt troleibuzele, din păcate și ele trebuie să lupte cu ideea că sunt demodate.

    Dar de când sunt echipate și cu baterii electrice, pot acoperi zone în care cablurile electrice suspendate nu sunt dorite (de ex centre vechi ale localităților, intersecții complexe) și își pot continua drumul chiar dacă e o pană de curent. În plus nu au nevoie de o șină dedicată, precum tramvaiele. Avantajele în cazul acesta sunt multiple, de ex dacă sunt lucrări de reabilitare ale unor străzi pe care își are traseul, troleul (echipa și cu baterii), poate ușor schimba ruta să ocolească lucrările.

    În plus, se produc în Europa, nu trebuie cumpărate doar din China. De ex acesta: https://www.youtube.com/watch?v=I06pUa8C8wU

    12 km de autonomie fără cabluri cât are cel de Ekova în Cehia sunt suficienți pentru a fi nevoie de instalații de cabluri doar acolo unde instalatul lor e ușor și ieftin (bulevarde mari, capete de linii, etc.).

    Van Hool (Belgia) produce un model foarte modern în multiple variante: https://youtu.be/v97eyrLPJdE

    Și în România se mai produc la Astra Arad sub licență, dar cred că fără baterii.
    • -1 (1 vot)    
      ... (Luni, 4 octombrie 2021, 14:03)

      a.nonim [utilizator] i-a raspuns lui JohnnyBGoode

      Poti sa te pui cu hipsterii carora li s-a pus pata pe autobuze electrice?
      • 0 (0 voturi)    
        Hipsteri (Luni, 4 octombrie 2021, 14:35)

        JohnnyBGoode [utilizator] i-a raspuns lui a.nonim

        N-aș da vina (doar) pe ei. Mie mi se pare că majoritatea populației e convinsă că avem nevoie mereu de noi și noi invenții tehnice ca să o ducem mai bine. Ori asta nu e adevărat. În transportul urban e greu de crezut că se va inventa ceva mai eficient și mai puțin poluant (inclusiv fonic) decât troleul în următorii ani. Față de un autobuz 100% electric, troleul nu cară o baterie atât de grea după el. În plus, din câte am citit, bateriile de genul celor folosite de Ekova rezistă mai multor cicluri de încărcare-descărcare decât cele folosite în autobuze 100% electrice.

        În plus administrația publică (nu doar din România) are dificultăți în aplicarea unui plan mai complex. Să înlocuiești autobuzele diesel cu cele electrice e din punctul lor de vedere mult mai ușor. Nu trebuie decât să faci o licitație pentru noile vehicule. La trolee trebuie să faci un plan pe unde e ok să pui fire și transformatoare, apoi o licitație pentru instalarea lor. Dar se poate! În Cehia și Elveția sunt foarte multe trolee, semn că dacă e voință percepția se poate schimba.

        Faptul că trebuie instalate și fire și transformatoare ar fi o oportunitate și pentru firmele locale să trăiască din instalarea și mentenanța lor. Trebuie doar ca autoritățile locale să angajeze și oameni competenți pe care să îi lase să își facă treaba.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by