Grupul suedez de baterii electrice Northvolt a anunțat miercuri că a început construcția „giga-fabricii” în Suedia, prima de acest fel lansată de un grup european pe pământul Bătrânului Continent, potrivit AFP.

Incarcare masini electriceFoto: Artinun Prekmoung, Dreamstime.com

Făcută să concureze cu Tesla americană și producătorii asiatici de baterii litiu-ion pentru industria auto, fabrica din Skellefteå, în nordul Suediei, și-a asamblat prima celulă de baterie electrică „aseară”, a spus Northvolt.

Când atinge capacitatea maximă, amplasamentul trebuie să producă suficient pentru a alimenta un milion de vehicule electrice în fiecare an, cu o capacitate de producție anuală de 60 de gigawați oră (GWh), potrivit producătorului suedez.

„Marcând un nou capitol în istoria industrială europeană, celula este prima care a fost complet proiectată, dezvoltată și asamblată de o companie de baterii cu sediul în Europa”, a spus Northvolt.

După aceste prime teste de producție, producția comercială ar trebui să înceapă „la începutul anului 2022”, a declarat pentru AFP directorul fabricii Fredrik Hedlund.

Northvolt intenționează să atingă o capacitate de producție la Skellefteå corespunzătoare nevoilor de 300.000 de vehicule, sau 16 GWh, „în următorii doi ani”, a explicat el.

Tesla urmează să lanseze prima sa fabrică în Europa în curând, iar grupurile asiatice au fabrici importante în Polonia și Ungaria, dar niciun grup european nu a operat până acum o fabrică semnificativă ca aceasta.

Amplasamentul, la doar 200 de kilometri de Cercul Arctic, a fost ales din cauza surselor mari de energie regenerabilă disponibile în nordul Suediei, în special hidroelectricitate. Energia consumată de centrală este 100% regenerabilă, potrivit Northvolt.

„Fabricarea celulelor de baterie este o afacere foarte consumatoare de energie”, a subliniat Hedlund, „și scopul nostru este să avem cea mai ecologică celulă de baterie din lume”.

„Fiecare kilowatt-oră de baterie necesită aproximativ 60 până la 80 de kilowați-oră de energie pentru a-l produce, așa că locul în care vă plasați instalația este cu siguranță factorul cheie pentru o baterie ecologică.”

„Când centrala este la capacitate maximă, vom avea nevoie de câteva sute de megawați în mod continuu pentru a fi o centrală eficientă”, a explicat el, în special pentru a alimenta cuptoarele care produc celulele.

Northvolt, una dintre cele mai mari speranțe europene în materie de baterii, a câștigat deja comenzi în valoare de 30 de miliarde de dolari de la giganți auto europeni precum BMW, Volkswagen sau Volvo, cu care plănuiește o a doua fabrică uriașă în Europa.