​Dintre cele 500 de companii franceze care activează în Rusia, cea mai expusă este Renault pentru care Federația Rusă este o piață esențială unde business-ul grupului s-a apropiat de 3 miliarde euro anul trecut. Deja au apărut probleme de producție la uzina din Moscova, dar și la mega-uzina Lada.

Uzina Avtoframos MoscovaFoto: Renault

În 2008, Carlos Ghosn, celebrul șef al Renault-Nissan, a negociat la vârf, cu Vladimir Putin, pentru ca marca rusă Lada să ajungă să fie integrată în Groupe Renault. Lada vindea mașini învechite tehnologic și avea nevoie de o modernizare.

Estimările sunt că Renault a investit peste două milioane de euro pentru modernizarea Lada și gama a fost întinerită. Numărul de angajați a scăzut de la 60.000, la sub 40.000. La început de 2021 Renault a anunțat un amplu plan de relansare a Lada.

În 2020, grupul Renault a integrat Dacia în aceeași divizie cu Lada și cele două mărci pun tot mai multe în comun și la unele modele 85% dintre componente vor fi în comun, pentru a reduce cheltuielile de dezvoltare.

Uzina Lada AvtoVAZ de la Togliatti este cea mai mare a grupului, cu o capacitate anuală de 650.000 de unități.

Așadar, Grupul Renault a vândut, în special datorită Lada, 500.000 de mașini în Rusia anul trecut, iar războiul declanșat de Vladimir Putin face ca dependența Renault de Rusia să fie o reală problemă, atât economică, dar și de imagine.

Renault are și o uzină lângă Moscova, Avroframos, unde este produs și modelul Duster care în Rusia se vinde numai sub sigla Renault, dar unele componente sunt trimise din România. Tot la Moscova, grupul produce modelele Kaptur și Arkana, dar și SUV-ul Nissan Terrano.

Acțiunile grupului au scăzut cu 30% de când a început războiul și se resimt deja probleme cu unele componente care nu mai pot ajunge în Rusia din cauza sancțiunilor impuse de alte țări.

Investitorii sunt îngrijorați de gradul mare de expunere a Renault la piața rusă.

Surse: Ouest-France, Le Point