Războiul din Ucraina a afectat afacerile producătorilor de componente auto din această țară și întreaga industrie europeană a avut de suferit. Unele uzine au redus producția, altele au eliminat un schimb și a fost amânată și lansarea unui model auto.

Intr-o uzina autoFoto: BMW

O analiză LMC Automotive estimează că producătorii auto germani au scos de pe liniile de asamblare cu 150.000 de mașini mai puțin luna trecută, din cauza problemelor cu componentele auto ce au derivat din invazia rusă.

Mai exact, câteva companii mari produc în vestul Ucrainei componente pentru cablajele auto și invazia rusă a dus, pentru început, la oprirea totală a producției la fabricile din regiunea Liov.

După 5 martie câteva uzine au repornit, dar la capacitate redusă, iar acest lucru nu a fost suficient, pentru că marii producători auto nu au avut de unde lua rapid componentele necesare.

Companiile au ales să deschidă uzine în vestul Ucrainei pentru că forța de muncă este ieftină și regiunea este aproape de uzinele mari din Germania, Polonia și Slovacia.

În unele cazuri componentele care veneau din Ucraina au putut fi obținute din România, dar și din alte țări din regiune și din Africa de Nord. Totuși, mai multe uzine auto au fost nevoite să oprească producția câteva zile, iar Volkswagen a amânat lansarea noului model ID5.

Datele LMC arată, spre exemplu, că în martie, uzinele Volkswagen din Germania au produs cu peste 50.000 mai puține mașini din cauză că o serie de componente nu au mai ajuns, pentru că invazia rusă a oprit activitățile de export ale Ucrainei.

Ford a produs la Koln cu 6.000 de mașini mai puțin, iar BMW, cu 4.000 de mașini mai puțin (la Munchen).

Este de așteptat ca în aprilie situația să fie ceva mai bună.

Surse: Automotive News, Bloomberg, Reuters