Gafele și personalitatea dificilă a șefului Volkswagen, Herbert Diess, au făcut imposibilă menținerea acestuia la conducerea celebrului producător auto german, scrie presa străină. Vineri la prânz, toți cei 20 de membri ai Consiliului de Supraveghere al VW au votat pentru a-l înlătura pe Diess, decizie cu efect aproape imediat. Nici măcar nu i s-a dat șansa fostului CEO de 63 de ani să-și pledeze cazul.

H. DiessFoto: Volkswagen

El ar fi fost totuși informat despre decizia iminentă cu o seară înainte, de către președintele Consiliului de Supraveghere, Hans Dieter Pötsch. Iar Diess a fost șocat, crezând că e de neînlocuit de la șefia VW.

Când Elon Musk a construit o fabrică Tesla la doar 200 de km de fabrica VW din Wolfsburg, bavarezul Diess a spus că mutarea lui Musk este „bună pentru industrie”. Ba chiar l-a invitat pe Musk să țină un fel de conferință managerilor de la VW. În privat, Diess spunea mai în glumă, mai în serios, că și-ar fi dorit ca Musk să-și mute fabrica „cu 100 km mai aproape” de sediul VW, astfel încât lucrătorii VW să poată vedea compania americană la orizont. Era clar că astfel de inițiative și de declarații nu puteau fi pe placul clanului Porsche-Piëch, care rămân cei mai mari acționari ai VW.

Dincolo de lumea auto, Diess devenise bine cunoscut pentru o serie de gafe publice. El a declarat pentru BBC în 2019 că „habar nu avea” de lagărele de detenție din regiunea Xinjiang din China și a continuat să apere prezența VW acolo.

El a fost de asemenea forțat să-și ceară scuze pentru că a folosit expresia „EBIT macht frei” la un eveniment al companiei, referindu-se la profitul companiei, dar parafrazând un celebru slogan nazist.

La începutul acestui an, el a provocat indignare în Ucraina după ce a sugerat că Europa ar trebui să încerce să negocieze cu Rusia, un punct de vedere pe care mai mulți industriași germani probabil că îl împărtășeau, fără să o spună însă public.

Diess a enervat nu doar acționarii grupului auto, ci și pe lucrători și pe sindicatele din VW, sugerând că grupul are 30.000 de angajați în exces. Și că Tesla produce o mașină electrică cu 10 angajați, în vreme ce la VW e nevoie de 30 de lucrători.

E drept, realizările lui Diess, care includ lansarea primelor vehicule electrice VW, ca urmare a unor investiții de 52 de miliarde de euro în tehnologie, i-au adus o prelungire cu doi ani a contractului, asta întâmplându-se chiar anul trecut. Abilitățile sale de manager erau clar mai numeroase decât punctele sale slabe.

Din păcate, noile vehicule electrice ale VW nu s-au vândut atât de bine în Asia pe cât sperase compania, în parte din cauza nerespectării unor preferințe ale consumatorilor locali, cum ar fi furnizarea de aparate de karaoke în mașină. Iar toate acestea au fost decontate prin îndepărtarea lui Diess.

Surse: Handelsblatt, Financial Times, Les Echos.