„Nu putem rămâne cu dogma vehiculului electric pentru toți, pentru că este prea scump", a declarat luni Carlos Tavares, directorul general al Stellantis, grupul creat prin fuziunea dintre Peugeot-Citroën și Fiat-Chrysler, care a dat vina pe tranziția energetică rapidă a Europei, potrivit AFP.

Carlos Tavares, CEO Peugeot CitroenFoto: PSA Peugeot Citroen

„Decizia de a vinde doar mașini electrice în 2035 (în UE) are consecințe sociale imposibil de gestionat", a declarat șeful grupului celor 14 mărci într-un interviu acordat presei.

"Acest strat de dogmă trebuie să fie acum completat de un strat de pragmatism", care include continuarea subvenționării vânzărilor de hibrizi, a spus Tavares.

Stellantis este pe deplin angajată în electrificarea gamei sale, cu Peugeot e208 și Fiat 500 în frunte. Aceasta dorește să-și înjumătățească emisiile de dioxid de carbon până în 2030 față de 2021 și să le reducă cu 90% până în 2038.

Dar oferirea de mașini cu prețuri mai mici de 20.000 de euro (fără bonusuri) în următorii trei-cinci ani este puțin probabilă „și cu siguranță nu vor fi fabricate în Franța!", a declarat Carlos Tavares.

În timp ce Renault promite un nou R5 accesibil "made in France", fără detalii, Peugeot 308 și 3008 electrice care vor fi produse în Franța promit să depășească cu mult 20.000 de euro.

În acest caz, „cum putem proteja libertatea de mișcare a clasei de mijloc care nu va putea să-și cumpere un vehicul electric? A spune clasei de mijloc 'go home' nu este gestionabil din punct de vedere politic", a declarat Tavares, la scurt timp după ce l-a primit pe Emmanuel Macron la standul Peugeot.

„Trebuie să oferim o soluție de tranziție", astfel încât clasele de mijloc să continue să își înlocuiască vechile mașini cu mașini hibride, care sunt mai puțin poluante, dar nu sunt încă electrice, a argumentat dl Tavares.

Chinezii, cei mai puternici rivali

„Leasingul social" pentru mașinile electrice pe care guvernul vrea să îl introducă la sfârșitul anului 2023 este, de asemenea, "o măsură inteligentă", chiar dacă ar trebui să ajungă la 120 - 150 de euro pe lună în loc de 100 de euro anunțați, potrivit lui Tavares.

Dacă prețurile mașinilor electrice nu scad, „adevărata concurență va veni din partea chinezilor", care au un avans în materie de mașini electrice și sunt numeroși la Salonul Auto de la Paris, a avertizat Tavares.

„Taxele de import pentru vehiculele din China ar trebui să fie simetrice față de cele aplicate vehiculelor occidentale în China", a adăugat el, în timp ce își renegociază prezența industrială în Republica Populară.

Când a fost creată Stellantis în 2020, Peugeot-Citroën a fuzionat cu Fiat-Chrysler pentru a „schimba ligile", a reamintit el: „acest lucru ne oferă mai multe mijloace pentru a face față provocărilor viitorului, în special pentru a rezista creșterii chinezești".

Referindu-se la tensiunile cu China și Rusia, Tavares a avertizat că, dacă lumea se va fragmenta în „bule", prețul vehiculelor ar putea crește.

Creșterea costurilor materiilor prime ar putea, de asemenea, să pună în pericol companiile auto. „Vom vedea cine va supraviețui în perioada 2020-2030", a spus Tavares.

Renault „nu este în aceeași ligă" și s-a asociat cu un grup chinez, AESC Envision, pentru a-și fabrica bateriile, a spus el.

Spre deosebire de Renault, Stellantis nu intenționează să își separe activitățile de combustie de cele electrice. „Nu vom tăia compania în bucăți, hotărând că o parte este depășită pentru a funcționa mai bine cu cealaltă”.

Liderul portughez pledează la nivel mondial pentru „libertatea de circulație" a automobilelor, care este numele unui forum pe care îl va lansa în primăvara anului 2023. „Astăzi există o mișcare organizată împotriva mașinii, aceasta va submina libertatea cetățenilor", a conchis Tavares.