Mașinile electrice au avut un nou trimestru excelent în Europa, inclusiv în România, deși în câteva țări apar scăderi. Datele ACEA arată că mașinile diesel sunt în continuare în declin, dar scăderea s-a mai domolit în această vară. Ce țări stau cel mai bine la fiecare capitol.

MasiniFoto: Presse750, Dreamstime.com

Mașinile pe benzină - 37,8% cotă de piață în Q3

Înmatriculările au scăzut în UE cu 17% la nouă luni, de la 3 milioane, la 2,57 milioane unități. În România au crescut cu 11%, spre 39.700 unități.

În Italia scăderea a fost de 23%, iar în Franța, de 20%. Cele mai mari scăderi au fost în Finlanda (-38%) și Suedia (-33%). În câteva țări aceste mașini au înregistrat creșteri: Bulgaria, România, Ungaria, Cipru, Letonia.

Mașinile diesel 16,5% cotă de piață în Q3

Mașinile pe motorină și-au continuat declinul, scăderea fiind de 24%, de la 1,53 milioane, la 1,16 milioane mașini noi. Raportul dintre diesel și benzină este de aproape 1 la 2,5.

În România scăderea a fost de 25%, de la 16.000, la 12.000, iar cele mai mari scăderi procentuale au fost în Cipru (-61%) și Danemarca (-49%). În Franța, dieselul a scăzut cu 34%, iar în Italia, cu 28%. Cea mai mică scădere a fost în Grecia: -8%.

Trebuie remarcat că în trimestrul al treilea mașinile diesel au scăzut mult mai puțin decât în restul anului, declinul fiind de -4,7% la nivelul UE, arată datele ACEA.

Mașinile full-electrice 11,9% cotă de piață în Q3

Mașinile 100% electrice au avut cel mai bun trimestru din istoria lor, cu un total de 259.000 înmatriculate în UE, dintre care 3.259 în România, la nouă luni totalul pentru țara noastră fiind 7.719 unități (de patru ori mai mult decât în perioada similară din 2021).

La nivelul UE înmatriculările de mașini electrice au crescut cu 26%, spre 716.000 unități în primele nouă luni ale acestui an. Germania este piața numărul 1, cu 273.000 de unități, iar Franța a ajuns la 140.000. Pe locul trei la volume este Suedia, cu 58.000, iar pe patru, Olanda, cu 47.000.

Ce țări au crescut cel mai mult la nouă luni? La volume, Franța și Germania au crescut fiecare cu peste 30.000 de mașini, iar procentual piața a crescut cu 300% în România și Cipru (volume mici însă).

Interesant, pe o piață totală a UE în creștere cu 26%, două țări au scăzut: Austria (cu -0,1%) și Italia (-23%).

Două țări din afara UE stau excelent la mașini electrice: Marea Britanie (175.000 de unități, avans de 40%) și Norvegia (80.000 unități, scădere de 0,8%).

Sursa foto: Dreamstime.com