Șeful Volkswagen, Thomas Schäfer, a declarat că grupul german ar putea alege să scoată de tot modelul Polo din producție în câțiva ani, în loc să-l modifice pentru a respecta normele Euro 7, fiindcă, dacă este adoptată varianta mai dură a acestor norme, costul pentru fiecare mașină ar crește cu 5.000 de euro.

Volkswagen Polo R LineFoto: Volkswagen

UE vrea norme Euro 7, industria auto nu este prea încântată

Normele Euro 7 ar trebui să intre în vigoare la 1 iulie 2025 pentru autoturisme și VAN-uri, iar Comisia Europeană spune că normele vor reduce emisiile poluante și vor menține vehiculele la prețuri accesibile pentru consumatori.

Comisia Europeană propunea pe 10 noiembrie noi standarde Euro 7 pentru reducerea emisiilor poluante provenite de la vehicule. În 2035, standardele Euro 7 vor reduce emisiile totale de NOx provenite de la autoturisme și camionete cu 35% față de Euro 6 și cu 56% față de Euro VI pentru emisiile provenite de la autobuze și camioane.

Mai mulți constructori auto au criticat dur propunerile legate de normele Euro 7 și nu consideră că prețul mașinilor va crește în medie cu doar 300 euro, valoarea înaintată de UE. Mulți oameni din industria auto consideră că nu își mai are rostul introducerea normelor Euro 7 când, oricum, se investește mult în electrificare. Șeful Stellantis, Carlos Tavares, cataloga Euro 7 ca fiind „o abatere de la marele scop al electrificării”.

Normele Euro 6 au intrat în vigoare în 2014, iar Euro 7 vor fi ultimele astfel de norme de poluare, mai ales că după 2030 vor fi mulți constructori auto care vor vinde doar mașini electrice. Producătorii auto se opun normelor Euro 7, argumentând și că investițiile necesare pentru a respecta aceste norme ar putea să meargă spre electrificare și spre scăderea mai rapidă a prețurilor mașinilor pur-electrice. Companiile spun că, oricum, după 2025 vor fi vândute tot mai puține mașini noi pe benzină sau diesel.

Nu câteva sute de euro în plus, ci câteva mii

Thomas Schäfer, șeful grupului Volkswagen, a declarat recent că nu va mai renta din punct de vedere economic să fie produse mașini pe benzină sau diesel, de clasă mică precum Polo, din 2025, dacă normele Euro 7 vor fi impuse în varianta cea mai strictă.

Volkswagen Polo se vinde de mai bine de 25 de ani în Europa, anul trecut și-a găsit peste 150.000 de clienți, în cei mai buni ani și-a găsit și 400.000 de clienți, iar în 2016, peste 300.000.

Șeful Volkswagen spune că săptămâna trecută a primit informații cum că normele Euro 7 vor fi mai stricte, iar modificările ce vor trebui făcute la mașinile cu motoare pe benzină și diesel vor adăuga 3.000 - 5.000 de euro la costuri. În aceste condiții, nu va mai avea rost să fie vândute mașini de clasă mică, după ce normele Euro 7 intră în vigoare, fiindcă vor deveni prea scumpe. Tot atunci ar trebui să fie mai ieftine și mașinile electrice de oraș.

Oficialul VW spune că inginerii vor mai evalua timp de 2-3 săptămâni impactul noilor propuneri privind normele Euro 7 pentru a vedea exact care va fi acesta, dar a spus că este clar că prețurile vor trebui să crească mult peste cei 300 de euro estimați de Comisia Europeană.

Un fel de „Sfânt Graal” - electrica de 20.000 de euro

Soluția va fi o accelerare a electrificării și unul dintre lucrurile greu de atins va fi ca o mașină electrică de mici dimensiuni să ajungă să coste și sub 20.000 de euro.

Aici trebuie spus că au ieșit pe piață multe modele electrice noi, de la clasa mini, până la super-limuzine, dar foarte puține sunt de clasa A (stil Dacia Spring) sau clasa B. Șeful VW spune că marca va avea un model electric mic, ID 2, dar marea încercare este de a avea o electrică ce va costa de la sub 20.000 euro, lucru care este imposibil pentru moment, din cauza costurilor foarte mari cu bateria. O problemă la un vehicul electric cu preț de sub 20.000 euro va fi autonomia (prea mică), iar aici mai este mult de lucru.

Schäfer declara și în august că se așteaptă la costuri mai mari cu 3.000 până la 5.000 de euro pe mașină o dată cu introducerea normelor Euro 7 datorită sistemelor tot mai complexe de anihilare a emisiilor. În cazul modelelor de clasă mini și mică aceste costuri sunt aproape imposibil de compensat. De aceea, mașinile de clasă mini și mică vor deveni tot mai scumpe, explica el.

Surse, Autocar UK, de.motor1.com, Autmotive News