​Anul 2022 a fost primul în care înmatriculările de mașini full-electrice au depășit un milion de unități în UE, creșterea fiind de 28% față de 2021. Și România a atins un record: peste 11.600 de electrice, creștere de 83%, arată datele ACEA.

Masini electrice la incarcatFoto: Rimidolove, Dreamstime.com

Pentru întreg 2022, mașinile full-electrice au ajuns la o cotă record de 12,1% în UE, cele pe benzină au avut 36,4%, iar cele diesel, 16,4%.

În total s-au înmatriculat în UE anul trecut 1,12 milioane de mașini electrice, față de 877.000 în 2021. Două țări au avut cifre uriașe: Germania (471.000) și Franța (203.000). Locul trei a fost ocupat de Suedia (95.000), urmată de Olanda (73.000) și Italia (49.000).

Câteva piețe au depășit 30.000 de unități: Spania, Belgia, Austria și Danemarca.

În România s-au înmatriculat 11.600 de electrice, în Ungaria 4.700, în Bulgaria 1.000, iar în Polonia, 11.300. Austria a terminat cu peste 34.000.

Dintre piețele mari, Suedia a avut cea mai mare creștere, 65%, în timp ce Italia a scăzut cu 26%.

Două țări non-UE au avut cifre foarte bune: Regatul Unit (267.000 de unități) și Norvegia (138.000), cu mențiunea că în țara scandinavă creșterea s-a mai domolit față de anii trecuți, fiind de 22%.

La mașini pe benzină scăderea a fost de 13% la nivelul UE, de la 3,86 milioane, la 3.37 milioane. În România a fost o creștere de 11%, până la 53.000 de mașini. Bulgaria a avut cea mai mare creștere procentuală la mașini pe benzină (18 puncte), iar cea mai mare scădere a fost în Finlanda (-37%).

La diesel, scăderea a fost de 20%, de la 1,89 milioane, la 1,52 milioane, în timp ce în România declinul a fost de 19%, spre 16.500 mașini. Bulgaria a fost singura piață unde înmatriculările de mașini diesel au crescut, în timp ce în Cipru a fost cea mai mare scădere (-61%). Dintre piețele mari, Franța a avut cel mai mare declin la mașinile pe motorină (-32%).

Sursa foto: Dreamstime.com