Comisia Europeană și Germania au anunțat sâmbătă că au ajuns la un acord pentru a debloca un articol esențial din planul UE referitor la emisiile de CO2 provenite de la autovehicule, prin relaxarea interdicției de utilizare a motoarelor cu combustie după 2035, transmite AFP.

Mașină alimentată cu combustibilFoto: DreamsTime

Berlinul și-a surprins partenerii din UE la începutul lunii martie prin blocarea în ultimul moment a unui regulament care prevedea reducerea la zero a emisiilor de CO2 provenite de la mașinile noi, efectiv impunând vânzarea doar de automobile cu motoare electrice de la mijlocul deceniului următor.

Textul fusese deja convenit în octombrie între statele membre și negociatorii Parlamentului European, cu undă verde din partea Germaniei, și fusese aprobat la jumătatea lunii februarie de către deputații europeni.

Ce fel de mașini cu motor termic vor putea fi vândute și după 2035

Pentru a-și justifica schimbarea de opinie, neobișnuită în acest stadiu al procedurii, Germania a cerut Comisiei să prezinte o propunere care să deschidă calea vehiculelor care funcționează cu combustibili sintetici.

Această tehnologie, care este încă în curs de dezvoltare, ar consta în producerea de combustibil din CO2 produs de activitățile industriale.

Ea este promovată de producătorii germani și italieni de automobile premium și ar permite continuarea utilizării motoarelor cu combustie internă după 2035.

În ultimele săptămâni, Comisia a negociat o ieșire din criză cu Germania, care a cerut un angajament mai ferm privind combustibilii sintetici, care erau deja menționați în textul inițial, dar într-un paragraf considerat prea slab din punct de vedere juridic.

„Am ajuns la un acord cu Germania cu privire la viitoarea utilizare a combustibililor sintetici în automobile", a anunțat sâmbătă pe Twitter comisarul european pentru mediu, Frans Timmermans.

„Acum vom lucra pentru ca regulamentul privind standardele de CO2 pentru automobile să fie adoptat cât mai curând posibil", a adăugat el.

O tehnologie contestată

„Vehiculele cu motoare cu combustie pot fi înmatriculate după 2035 dacă folosesc exclusiv carburanți cu emisii neutre de CO2", a anunțat, tot pe Twitter, ministrul german al Transporturilor, Volker Wissing.

Tehnologia combustibililor sintetici este contestată de ONG-urile de mediu, care o consideră costisitoare, energofagă și poluantă.

De asemenea, mulți experți în domeniul auto se îndoiesc că va putea concura pe piață cu mașinile electrice, ale căror prețuri sunt așteptate să scadă în următorii ani.

Chiar dacă își vor dovedi utilitatea, carburanții sintetici, care nu există în prezent, "nu vor juca un rol important pe termen mediu în segmentul autoturismelor", a declarat Markus Duesmann, șeful Audi (grupul Volkswagen), pentru săptămânalul Spiegel.

(foto Dreamstime.com)