Războiul din Ucraina a oferit indirect României șansa să găzduiască o uzină auto mare: investiția de 650 milioane euro a Nokian Tyres. A fost o potrivire rară, fiindcă nordicii erau în pragul dezastrului, după ce s-au retras din Rusia, consecința fiind că producția mondială a companiei a scăzut cu 80%. De ce au ales Oradea și nu Debrețin? Ce spune șeful Nokian Tyres despre robotizarea de la Oradea și despre ideea extinderii uzinei în viitor?

Pe santierul Nokian Tyres OradeaFoto: Vlad Barza / HotNews.ro

Oradea nu va fi o „copie” a fostei fabrici din Rusia, ci ceva complet diferit

Puține companii auto mari au fost așa de grav afectate de războiul din Ucraina cum a fost Nokian Tyres. Compania producea anual 19 milioane de anvelope pentru autoturisme, iar 80% din producție era realizată în Rusia.

La fel precum alte companii occidentale, și Nokian Tyres a fost nevoită să iasă de pe piața rusă, a făcut acest lucru în 2023, costurile au trecut de 300 milioane euro și capacitatea de producție s-a prăbușit spre 7 milioane de anvelope/an.

Foto Vlad Barză

Finlandezii erau în fața unei decizii rapide: era nevoie de o nouă uzină care să compenseze măcar parțial pierderile mari de producție din Rusia; au fost analizate 40 de amplasamente din câteva țări din regiune, iar câștigător a ieșit orașul Oradea.

„Am ieșit din Rusia, am vândut operațiunile, dar nu încercăm să recreăm în Oradea fosta noastră prezență în Rusia, ci construim ceva cu totul nou, cu totul diferit, pentru piețele europene, pentru viitorul cu mașini electrice și hibride și vom pune accent pe sustenabilitate. Rusia este o piață cu totul diferită”, explică șeful Nokian Tyres.

De ce Oradea și nu Debrecen?

De ce Oradea și nu Debrecen (Debrețin), orașul care a atras BMW și alte mari companii? De ce România și nu Ungaria, țară care a atras multe investiții auto mari?

A contat forța de muncă mai ieftină, autostrăzile existente către Europa centrală și faptul că Oradea se află la drum de maxim o zi față de destinațiile principale de export din Europa centrală, asta însemnând că majoritatea anvelopelor vor ajunge să fie vândute la cel mult 1.000 km depărtare.

Moment festiv la inaugurarea șantierului de la Oradea (foto Vlad Barză)

Juukki Moisio, CEO Nokian Tyres, spune că a fost esențial faptul că uzina se va afla lângă un oraș mare (183.000 de locuitori) și deci universitățile cu profil tehnic pot fi de mare ajutor în completarea efectivelor pe liniile de asamblare în următorii ani. Oficialul a dat drept contra-exemplu uzina din SUA, de la Dayton, care este un orășel de numai 8.000 de oameni și cel mai apropiat oraș mare este la 50 km. Oradea are o situație mult mai favorabilă.

A contat și faptul că există cale ferată modernă către Europa Centrală. via Ungaria și Austria. Oradea este la nici 10 km de granița cu Ungaria, iar materiile prime, care sunt grele și voluminoase, sunt aduse în mare parte cu trenul. Feroviarul are o pondere mai mică la capitolul anvelope care vor pleca la export spre Europa Centrală.

A contat stabilitatea macroeconomică, dar și disponibilitatea pe termen lung la capitolul energetic, scopul fiind ca fabrica să opereze cu zero emisii de CO2. Va fi utilizată și energia verde produsă în apropiere, iar autoritățile vor să investească în „parcuri” solare în zona orașului.

Oradea

Practic, energia folosită în unitate va proveni din surse regenerabile, iar aburul necesar procesului de fabricare a anvelopelor va fi generat fără a utiliza combustibil fosil.

Ar putea fi angajați și oameni din Ungaria, dacă nu sunt suficienți oameni în zona Oradiei

L-am întrebat pe Jukka Moisio de unde speră Nokian Tyres să găsească 500 de oameni pentru noua fabrică dim Oradea unde vor fi construite două mari hale care ar trebui să fie gata în câteva luni, iar de la început de 2024 va începe instalarea utilajelor.

Rata șomajului este scăzută în vestul țării, unde deja operează și multe companii producătoare de componente auto. Este, de ani buni, o mare problemă găsirea de forță de mumcă în zonă.

Ilustrație cu viitoarea uzină (foto Nokian Tyres)

Prioritatea este să fie găsiți oameni de la universitățile cu profil tehnic din Oradea, iar în fazele următoare ar putea fi angajați și oameni din Ungaria sau Ucraina. „De preferat ar fi să găsim oameni pe plan local, nu țintim alte țări. Dacă sunt oameni care vor să vină din cealaltă parte a graniței (n. r. Ungaria) nu ne opunem, dar cu România vom începe”, spune Moisio.

Angajările vor debuta în 2024 când se va desfășura și complicata operațiune de instalare a utilajelor. Vor începe discuțiile cu facultățile cu profil tehnic, iar Nokian Tyres vrea să organizeze pe plan local cursuri de formare și va aduce oameni din Finlanda pentru asta.

Un lung drum către a deveni cea mai mare uzină din grup

Planul este să se ajungă la o producție anuală de 6 milioane de anvelope, dintre care peste 90% vor merge la export, în special în Germania, Austria și Elveția, dar și în Polonia și Cehia. O foarte mică parte dintre anvelope ar putea ajunge în SUA.

Obiectivul 6 milioane ar putea fi atins în 2026 sau 2027 și terenul pe care compania îl are la Oradea i-ar permite să crească mult producția peste cele 6 milioane de unități/an, chiar până la triplare, dar nu s-a luat încă o astfel de decizie fiindcă este prea devreme și nici primele două hale nu au fost ridicate. O eventuală decizie de creștere a capacității de producție va fi luată mai ales dacă se va anticipa o creștere a cererii pe piață.

Oradea, zona Piața Unirii

Fabrica din Oradea ar trebui să devină în 2027 cea mai mare a Nokian Tyres, cu peste 40% din mai bine de 15 milioane de anvelope produse în lume. Uzina din Finlanda, acum de departe cea mai mare, va avea 35% din total, iar cea din SUA, unde se fac extinderi, va deține cam un sfert din total (4 milioane anvelope).

Nokian Tyres Oradea va fi și cea mai automatizată unitate a grupului, peste cea din SUA, deschisă în 2020. La Oradea vor putea fi produse anual 6 milioane de anvelope de către un efectiv de 500 de oameni, în timp ce în SUA, 430 de angajați vor fabrica 4 milioane de anvelope. În trecut, înainte ca procesele de automatizare să fie puse la punct, era nevoie de un efectiv de câteva mii de angajați pentru a construi 6 milioane de anvelope/an,

Uzina de la Oradea va produce anvelope pentru autoturisme și SUV-uri de dimensiuni mai mari și investiția este realizată în ideea ca producția să fie la maximul posibil pentru următorii 20-30 de ani, pe o piață în schimbare unde vor fi vândute tot mai multe mașini electrice.

Râul Crișul Repede, în centrul Oradiei

Capitalizarea de piață a Nokian Tyres este 1,3 miliarde dolari, departe de cele peste 5 miliarde dolari de la început de 2022, când războiul din Ucraina nu începuse.

Ieșirea din Rusia a dus și la scăderea cu aproximativ o mie a numărului total de angajați, spre 4.100.