​Trei mari producători auto cer guvernului din Regatul Unit să renegocieze acordul de Brexit, fiindcă în forma actuală mașinile produse în UK ar putea fi grav dezavantajate la export. Una dintre companii spune că dacă acordul nu este modificat, va închide cele două uzine din UK.

O fabrica autoFoto: Shutterstock

Stellantis, Ford și Jaguar Land Rover sunt cele trei mari companii auto care cer renegocierea acordurilor comerciale de Brexit, iar Stellantis, grupul din care fac parte mărci precum Peugeot, Fiat și Opel, a avertizat că ar putea închide fabricile din UK, fiindcă va deveni necompetitivă această activitate, dacă rămân la fel regulile pentru cotele de componente.

Supărarea ține de așa numitele „rules of origin”, care se referă la locul de unde provin diversele componente puse pe mașinile care sunt asamblate în Regatul Unit. Aceste reguli vor deveni tot mai stricte către 2027 și, dacă producătorii nu se pot conforma, vor fi aplicate taxe la export care se vor „traduce” în prețuri mai mari ale acelor mașini în Europa continentală.

Opt din zece automobile construite în Regatul Unit ajung la export, iar industria auto s-a luptat ca să fie sigure că acestor mașini nu li se va aplica taxă vamală de 10%. Pentru moment nu este cazul, dar noi reguli care intră în vigoare curând spun că 40% din valoarea pieselor unui vehicul fabricat în UK trebuie să provină din Regatul Unit și din UE, iar regulile vor fi mai dure, ponderea urmând să crească la 55% în 2027.

La vehicule electrice regulile vor fi și mai dure în 2027 și se vor referi mai ales la cea mai scumpă parte a mașinii: bateria. Aceste reguli reprezintă o problemă, deoarece producția de baterii în UE și în Regatul Unit nu are cum să crească așa de mult, încât să nu mai existe dependența de China.

Trebuie spus că cele mai grele baterii pentru mașini electrice au peste 600 kg greutate și transportul lor din China este complicat și scump.

Mai ales Stellantis cere de urgență autorităților britanice să rediscute acordurile comerciale de Brexit, lucru deloc ușor pentru politicienii de la Londra.

Surse: CNN, BBC, Le Monde