Prima fabrică de baterii pentru mașini electrice din Franța își va deschide marți porțile în apropiere de Lens, un eveniment industrial major pentru această țară, care dorește să își garanteze independența față de gigantul chinez și chiar să devină exportator până la sfârșitul deceniului, potrivit AFP.

BateriiFoto: Dashark, Dreamstime.com

Este unul dintre caii de bătaie ai lui Emmanuel Macron: reindustrializarea va presupune producerea de baterii în Franța și în Europa, într-un moment în care China a luat un avans considerabil în acest domeniu.

ACC (Automotive Cell Company), o societate mixtă (50/50) între TotalEnergies, Stellantis (formată din fuziunea dintre PSA și Fiat-Chrysler) și Mercedes-Benz, este, prin urmare, prima care își va deschide „gigafabrica" în Franța.

În prezent, doar câteva gigafabrici sunt în funcțiune în Europa, dar investițiile sunt în creștere pe Bătrânul Continent, unde au fost anunțate în ultimii ani aproximativ cincizeci de proiecte.

În nordul Franței, o zonă emblematică pentru dezindustrializarea țării, patru uzine urmează să intre în funcțiune înainte de sfârșitul deceniului.

Prima, ACC de la Billy-Berclau, lângă situl istoric al PSA de la Douvrin, ar urma să fie urmată de proiectul grupului sino-japonez AESC-Envision de la Douai (Nord), care va produce pentru Renault de la începutul anului 2025.

Start-up-ul Verkor, cu sediul la Grenoble - susținut de Renault, Schneider Electric și Arkema - intenționează să lanseze producția la uzina sa de la Dunkerque începând cu jumătatea anului 2025, tot pentru grupul Renault.

În fine, ProLogium, un grup taiwanez specializat în baterii „solide", a anunțat la jumătatea lunii mai că se va instala, de asemenea, la Dunkerque, producția urmând să înceapă la sfârșitul anului 2026.

20.000 de locuri de muncă

La Billy-Berclau, producția ar urma să înceapă în această vară, iar ACC vizează o capacitate anuală de 13 GWh până la sfârșitul anului 2024, cu 600 de locuri de muncă în joc. Din 2030, obiectivul este de a angaja 2.000 de persoane pentru a produce 40 GWh, adică echivalentul a 800.000 de baterii pe an (500.000 conform guvernului francez).

În "Valea bateriilor", așa cum au botezat politicienii și industriașii această zonă care se întinde de la Dunkerque până la fostul bazin carbonifer, acest nou sector industrial ar trebui să ducă la crearea a peste 20.000 de locuri de muncă. (Dashark, Dreamstime.com)