Numele unei mașini este în centrul unei dispute între oficialii italieni și singurul mare producător auto din Italia. Ministrul industriei este furios că mașina care poartă numele Milano este produsă în Polonia, și nu în Italia. Constructorul Alfa Romeo spune însă că mașina ar fi costat cu 10.000 de euro mai mult dacă ar fi fost asamblată în Italia.

Alfa Romeo MilanoFoto: Alfa Romeo

Mai mult decât atât, șeful grupului auto care produce mașina a spus că dacă în Italia vor fi primiți constructori auto chinezi care să deschidă uzine, grupul Stellantis ar putea închide fabrici în țară.

Marile grupuri auto din Europa simt presiunea pusă de mărcile chineze, dar au nevoie să asambleze mașini în țări cu costuri mai mici. Pe de altă parte, cele mai mari țări din vestul Europei încep să discute cu companii chineze care să deschidă uzine auto ce ar crea și locuri de muncă.

Alfa Romeo a lansat modelul Milano, care este și prima Alfa ce va avea versiune full-electrică. Mașina este produsă însă în Polonia, la o uzină a grupului Stellantis care mai produce un model Jeep și unul Fiat.

Va fi primul model Alfa Romeo care este asamblat în afara Italiei, în cei 114 ani de existență ai mărcii.

Supărarea autorităților italiene este că mașina care poartă numele celebrului oraș este fabricată în Polonia, și nu în Italia. „O mașină cu numele Milano nu poate fi produsă în Polonia!. Legile italiene interzic asta. Legea spune că nu poți da produselor denumiri care induc clienții în eroare. Așa că o mașină cu numele Milano trebuie produsă în Italia”, a declarat Adolfo Urso, ministrul italian al industriei. El s-a referit la o lege din 2003 care interzice ca produsele ce au nume clar italian să fie asamblate în alte țări.

Această lege a fost invocată în trecut mai ales pentru produse alimentare, cum ar fi „parmezanul” din SUA, care la nume seamănă cu italianul „parmigiano".

Carlos Tavares, CEO al Stellantis - grupul auto care deține și marca Alfa Romeo - a apărat decizia de a construi mașina în Polonia, explicând faptul că prețul de pornire ar fi fost de 40.000 de euro, în loc de 30.000 de euro.

Tavares a explicat că, dacă ar fi fost produsă în Italia, mașina ar fi avut potențial mai limitat pe piață, din cauza prețului mai mare. El a explicat și că viitoarele generații ale modelelor Stelvio și Giulia vor fi produse în Italia, unde compania a anunțat investiții de 100 milioane euro, pentru a putea produce în viitor mașini pe baza arhitecturii denumite STLA.

Guvernul naționalist de la Roma vrea să prezinte Italia ca fiind o forță industrială redutabilă și au mai existat certuri între înalți oficiali din guvern și șefi ai unor companii care au avertizat că ar vrea să mute producția în țări cu mână de lucru mai ieftină.

Oficialii italieni au purtat și discuții cu companii auto chineze, pentru eventuale investiții în noi uzine auto. Stellantis, singurul mare grup auto ce mai produce în Italia, având și uzinele Fiat, a avertizat prin vocea șefului său că, dacă vor veni chinezii, unele uzine din Italia ar putea fi închise.

Carlos Tavares a spus că marca Alfa Romeo a avut profit de 500 milioane euro, după mulți ani în care brand-ul a fost pe pierderi. Suma de jumătate de miliard este mare dacă ținem cont că Alfa Romeo este o marcă de nișă, cu vânzări de 70.000 de mașini/an.

Șeful Stellantis a spus că a primit o ofertă pentru a vinde Alfa, însă a respins-o din moment ce brand-ul este pe profit. El a mai spus și că a primit o ofertă de la un grup chinez pentru a le vinde una dintre mărcile franceze. El nu a numit marca din grupul Stellantis pentru care s-a făcut oferta, dar sunt trei brand-uri franceze în grup: Citroen, Peugeot și DS.

Surse: Reuters. Automotive News