Țările membre ale Uniunii Europene și-au dat luni aprobarea finală pentru legea care va obliga producătorii de camioane și autobuze să reducă dramatic emisiile de carbon ale autovehiculelor lor, măsură ce va trebui implementată până în 2040, relatează Reuters.

Camioane la granițăFoto: AA/ABACA / Abaca Press / Profimedia

Legea va forța producătorii să taie cu 90% emisiile de dioxid de carbon ale noilor vehicule pe care le produc, termenul de implementare fiind finele deceniului următor. Asta va însemna că producătorii vor fi nevoiți să vândă în UE în marte parte camioane electrice și modele cu motoare pe bază de hidrogen.

Majoritatea camioanelor folosite în prezent de transportatorii din Europa folosesc motorină, care produce gaze cu efect de seră și poluanți ai aerului asociați unor boli respiratorii și cancerului la plămâni.

Potrivit estimărilor oficiale, camioanele și alte autovehicule grele sunt responsabile de un sfert din emisiile de carbon ale autoturismelor ce circulă pe drumurile din Europa.

Producătorii de camioane vor fi de asemenea nevoiță să reducă până în 2030 emisiile de carbon ale flotelor lor cu 45%, o țintă peste obiectivul de 30% convenit anterior. Până în 2035 obiectivul este o reducere cu 65% a emisiilor de carbon.

În plus, începând cu 2030 90% din noile autobuze urbane vândute în UE vor trebui să aibă zero emisii. Până în 2035 toate autobuzele vor trebui înlocuite cu unele care nu emit dioxid de carbon.

Producătorii de automobile susțin că obiectivele UE din acest sector sunt cele mai ambițioase din lume

Asociația Producătorilor Europeni de Automobile (ACEA) a descris obiectivele UE ca fiind cele mai ambițioase din lume și a afirmat că ele vor putea fi atinse doar dacă guvernele din țările membre vor construi rapid zeci de mii de stații de încărcare pentru autovehiculele electrice.

Legea europeană privind emisiile de carbon ale camioanelor a fost aprobată acum de statele membre, după ce luna trecută a primit aviz favorabil din partea Parlamentului European, ceea ce înseamnă că va putea deveni lege.

Mutarea vine în pofida faptului că Germania și unii eurodeputați de centru-dreapta au criticat recent măsurile, cerând ca mai multe camioane cu motoare cu combustie internă să circule după 2040 dacă ele pot folosi carburanți sintetici, neutri din punct de vedere al emisiilor de carbon.

Un oficial european a declarat pentru Reuters că la votul de luni doar Italia, Polonia și Slovacia au votat „împotrivă”, în timp ce Cehia s-a abținut.

Pentru a obține susținerea Germaniei, țările UE au adăugat luna trecută în proiectul de lege un amendament care prevede că, la o dată ulterioară, Comisia Europeană va trebui să evalueze posibilitatea unei toleranțe pentru camioanele care funcționează cu combustibili sintetici.