Designerii auto sunt ca maestrii bucatari. Fac proiecte mestesugite si muncite, le prezinta patronilor "restaurantului", care le gusta si decid care sunt cele mai bune si profitabile. Insa "bucatarii" designeri nu se tem de alegerea conducerii, pentru ca, spun ei, tot ce pun pe masa este de calitate. Insa astazi e tot mai greu sa fii original in designul auto pentru ca exista o multime de marci si se va gasi cineva care sa spuna ca ceva prezentat ca absolut nou exista deja. In plus, masinile cresc in inaltime, pentru ca la fel se intampla si cu oamenii. Despre tendinte in design, vise, bucle, inaltime si...colturi povesteste intr-un interviu acordat HotNews.ro. Peter Wouda, sef pentru design exterior la Skoda Auto.

Rep: Multi spun ca masinile din ziua de azi seamana mult intre ele, iar intre masinile de aceeasi clasa diferentele sunt mici. Ce parere aveti?

Peter Wouda: Nu, nu este adevarat, daca urmariti poze istorice cu traficul in marile orase din anii 30', 60', 70' veti vedea ca masinile pareau la fel si atunci, insa cand ne uitam acum la aceste poze ne vine sa spunem ca masinile erau diferite. Insa atunci erau mai putine masini, mai putine marci si mai putine identitati. Ideea e ca acum e ceva mai greu sa fii original in design, sunt mai multe marci. Unele idei sunt deja vizibile. Asa ca acum, daca un designer vine cu o forma noua, cu o linie, cineva va spune ca forma aceea a fost deja folosita. E dificil sa gasesti ceva nou.

Rep: Cu ce pot modelele "de buget" sa se diferentieze de concurenta?

Peter Wouda: Dimensiunea unei masini e cea mai importanta pentru identitate, insa cu cat masina e mai mare, e mai scumpa, o masina mai lunga e mai scumpa decat una scurta. Sa schimbi proportia e greu si foarte scump. Sa schimbi grafica e usor, nu e usor sa iasa si bine, insa poti sa inventezi. Grila radiatorului, farurile, geamurile, pot fi rotunjite sau mai colturoase, sunt multe moduri de a le diferentia, iar grafica e o forma simpla pentru asa ceva

Rep: Cat de mult influenteaza formele masinii pretul ei?

Peter Wouda: Forma metalului nu are influenta asupra pretului, o masina cu multe forme rotunde nu e mai scumpa decat una cu forme colturoase. Aici designerul poate decide cum sa fie masina, solida, mai "soft", totul e legat de stil.

Rep: De ce masinile de volum nu au design excentric?

Peter Wouda: Daca te orientezi spre clientul cu bani putini el va avea nevoie de masina zi de zi pentru activitati cotidiiene: cumparaturi sau sa-si duca copii la scoala, Masina trebuie sa fie "multitalent", oamenii nu vor experimente, vor masina pentru mult timp si pentru toate situatiile. (...) Uneori cand faci multe forme rotunde, spatiul din interior e mai redus, ca spre exemplu la noul Fiat 500.

Rep: Multi au spus ca Logan e o masina urata ca design, mai ales in partea din spate, ce parere aveti?

Peter Wouda: Cred ca e un produs bun, e o masina mare pentru pretul ei, e robusta. functionala, produsul e ok, designul reflecta partea functionala, stiu ca multora nu le place ca design, si eu as fi tratat designul altfel, dar cred ca echipa Dacia are idei bune pentru viitoarele masini.

Rep: Ce parere aveti de proiectele de colaborare in care mai multi producatori construiesc la aceeasi uzina modele care apoi se diferentiaza doar prin sigla?

Peter Wouda: Cred, spre exemplu, ca la masinile mini din Cehia, Toyota, cu modelul Aygo, a reusit sa fie altfel decat cele doua franceze, dar pacat ca Citroen C1 si Peugeot 107 difera doar prin sigla si bara din fata, pacat, cred ca au facut asta doar pentru costuri, e un amestec de identitate.

Rep: Cum a evoluat Intervalul de timp care trece de la idee la expunerea modelului de serie?

Peter Wouda: Devine mai scurt, acum vorbim de trei, maxim patru ani, insa acum vreo cinci ani intervalul era patru - cinci, ani. S-a scurtat pentru ca procesele s-au simplificat, in special datorita designului pe calculator, inginerul poate verifica imediat datele, e o comunicare imediata, designul si ingineria sunt acum simultane.

Rep: Care este Influenta managementului asupra modului in care arata in final masina?

Peter Wouda: E un dialog in mod normal, seful de design are influenta mare asupra sefilor companiei si ii poate convinge. Seful mare are o opinie dar designerul sef poate convinge sefii ca asa e mai bine. Uneori au opinii similare, alteori diferite, dar se ajunge la un compromis, Decizia finala o ia top managementul si uneori poate spune ca nu ii place designul. Suntem ca bucatarii, gatim si aducem mancarea, facem un mare bufet si incercam ca fiecare "fel" sa fie cat mai "gustos". pentru fiecare masina facem multe modele nu doar unul, Sefii "restaurantului" vin, gusta felurile si spun ce le place. Dar daca bucatarul nu e convins ca un fel e bun, nu il pune pe masa, tot ce punem credem ca e 100% bun, deci nu mai conteaza ce aleg sefii daca totul e bun

Rep: Ce fel de masina v-ati dori cel mai mult sa proiectati?

Peter Wouda: As vrea sa proiectez o masina pentru o persoana, cel mult doua si sa consume doar un litru de combustibil la suta de kilometri. E o mare constrangere pentru ca nu o poti face mare ca sa consume doar un litru si e greu sa faci ca o masina foarte mica sa fie si frumoasa (...) Cred ca peste cinci ani se va produce o astfel de masina.

Rep: Ce parere aveti despre marcile de volum care au scos modele foarte scumpe, cum ar fi Vokswagen cu Phaeton sau Renault, cu Vel Satis

Peter Wouda: Situatille sunt diferite, dimensiunile Vel Satis nu au fost potrivite segmentului, proportiile lui se potriveau cel mai bine segmentului inferior al MPV-urilor, Vel Satis a avut probleme in productie, Phaeton creste insa in vanzari, Pentru marcile de volum trebuie sa treaca mult timp astfel incat ele sa fie recunoscute ca marci premium, Pentru a schimba imaginea unei marci trece enorm de mult timp deoarece imaginea trebuie sa se schimbe in mintea utilizatorilor si asta nu se poate intampla repede. Uitati-va la Audi, in anii 80' era o marca medie si au trecut doua decenii pana sa intre in clubul premium. Pentru VW sau Renault sunt importante volumele

Rep: Granitele dintre clase si dintre tipurile de caroserii par sa dispara. Tot mai multe lucruri se combina. Cum vedeti viitorul?

Peter Wouda: Totul va fi mai fragmentat vom avea tot mai multe produse de nisa, asta e vizibil de cativa ani, dar vor ramane segmente clasice precum hatchback sau limuzina, nu conteaza ce nume ii dai, nu e asa important, va fi greu sa gasesti nume noi.

Clientul nu cumpara in functie de categorii, nu zice "vreau o masina de clasa A", spune " vreau o masina, am bugetul asta, imi place designul acestei masini, imi place marca si imaginea ei", nu conteaza pentru el daca masina e oficial una de clasa A sau de clasa B.

Rep: Cum credeti ca va arata in general designul auto in viitor?.

Peter Wouda: Cred ca peste zece ani lucrurile nu vor fi cu mult diferite fata de acum. Masinile devin tot mai inalte pentru ca oamenii sunt mai inalti. Aerodinamica a fost importanta in anii 70' si 80', mai putin importanta in anii 90', insa va deveni iar de interes. (...) In urma cu 30 de ani aveam doar cateva grupe de masini, acum sunt cu mult mai numeroase, la fel si nisele.

Peter Wouda este prezent in Romania cu prilejul concursului Filter Design Competition, organizat de Asociatia ORICUM pentru Educatie