Comisia Europeana a autorizat un ajutor in valoare de 143 milioane euro pe care autoritatile romane intentioneaza sa-l acorde firmei Ford pentru productia de vehicule si motoare la Craiova. Cele doua proiecte ale Ford implica investitii de 600 milioane euro, mentioneaza CE.

Comisia a constatat ca masura respectiva este compatibila cu dispozitiile Orientarilor privind ajutoarele regionale 2007-2013 si in special cu normele privind proiectele de investitii mari. Cele doua proiecte ale firmei Ford implica investitii totale de 600 milioane euro. Se estimeaza ca ele vor avea o contributie importanta la cresterea directa si indirecta a gradului de ocupare al fortei de munca, stimuland totodata investitiile realizate de furnizori si transferul de tehnologie de varf, ceea ce va avea un efect pozitiv asupra dezvoltarii regiunii.

„Am placerea sa aprob ajutoarele pentru aceste importante proiecte de investitii care, dupa cum se estimeaza, vor crea peste 40 000 de locuri de munca directe si indirecte in regiunea Craiovei.”, a declarat Comisarul pentru concurenta, dna Neelie Kroes.

Proiectele de investitii ale firmei Ford vizeaza extinderea, modernizarea si renovarea in profunzime a doua uzine existente care au fost achizitionate de Ford pentru productia de vehicule si, respectiv, de motoare. In primii cinci ani, noile motoare produse la uzina Ford din Craiova vor fi folosite aproape exclusiv in interiorul grupului Ford. Costurile totale ale investitiilor luate in considerare la calcularea sumei ajutoarelor reprezinta 435 milioane euro pentru proiectul uzinei de vehicule si 165 milioane euro pentru proiectul uzinei de motoare, iar valoarea ajutoarelor este de 94 milioane euro si, respectiv, 49 milioane euro.

Ajutorul nu este acordat in cadrul unui sistem de ajutoare existent. De asemenea, datorita nivelului ridicat al ajutoarelor si costurilor de investitii implicate, masura a trebuit notificata Comisiei pentru o evaluare individuala in vederea aprobarii.

Evaluarea Comisiei cu privire la ajutoarele regionale destinate proiectelor de investitii mari vizeaza verificarea incadrarii cotei de piata a beneficiarului si a capacitatii de productie creata de investitie sub nivelurile stabilite in Orientarile privind ajutoarele regionale. In cazul in care aceste niveluri nu sunt depasite, efectul ajutoarelor asupra concurentei este considerat ca fiind compensat de contributia pozitiva a acestor ajutoare la dezvoltarea regionala.

Comisia a avut in vedere mai multe piete relevante plauzibile, de la o definitie larga ce cuprinde autoturismele pana la o definitie foarte restransa care cuprinde numai autoturismele supermini multifunctionale. Ea a constatat ca nivelul cotei de piata a firmei Ford ar ramane sub pragul de 25% pe toate pietele produselor relevante, atat inainte cat si dupa efectuarea investitiei planificate.

De asemenea, Comisia a verificat si sporul de capacitate generat de proiect. Conform concluziei analizei, pe segmentele de produs relevante, acolo unde piata era in scadere fata de rata de crestere din SEE, capacitatea de productie suplimentara creata de proiect ar ramane sub 5% din consumul aparent al produsului respectiv in SEE.

Comisia analizase anterior vanzarea activelor societatii Automobile Craiova catre Ford in contextul dispozitiilor privind ajutoarele de stat si a adoptat o decizie la 27 februarie 2008. Comisia a considerat ajutorul legat de privatizare ca fiind ilegal si incompatibil si a dispus, in consecinta, ca beneficiarul sa ramburseze 27 milioane euro.

Ford va incepe la Craiova productia vehiculului comercial Transit Connect, ce va fi lansat la jumatatea anului 2009. In 2010, la Craiova va incepe si productia unui model de clasa mica ce va fi produs exclusiv in Romania si va fi destinat exportului