Corespondenta din Irlanda

Studiu de caz: Traficul rutier din Dublin – solutii pentru Bucuresti?

de Cristian Roman     HotNews.ro
Marţi, 13 mai 2008, 10:46 Economie | Auto


Galerie foto: Cum e organizat traficul rutier in Dublin
Mai sint doar citeva saptamini pina la alegerile pentru postul de primar al Bucurestiului. Satui de promisiunile facute de candidati, campanie dupa campanie, haideti sa vedem cum au reusit alte orase sa-si organizeze mai bine politicile de transport. Poate candidatii Bucurestiului vor avea ceva de invatat de aceasta data. Studiu de caz - capitala Irlandei, Dublin. Beneficiind de mai multe puncte comune cu Bucurestiul, pe care le vom enumera mai jos, orasul si-a dezvoltat infrastructura foarte mult in ultimii 10 ani.

Cu toate acestea, locuitorii din Dublin nu sint prea multumiti: fie se pling ca sistemul de autobuze este slab pregatit fie ca aglomeratia din trafic este prea mare.

Cum arata insa in prezent traficul in Dublin?

SOSELELE:

  • S-au construit multe artere care fac legatura mult mai usor intre periferii si centru.
  • Autostrada M50 inconjoara ca un inel capitala Irlandei. Nu trebuie sa treci prin centru daca vrei sa ajungi din nord in sud, sau din est in vest. Accesul pe M50 se face contracost (aproximativ 2 euro taxa). Autostrada se afla in plin proces de modernizare.
  • Zonele rezidentiale (foarte comune in Dublin, marea majoritate a oamenilor locuiesc la case) au strazi foarte bune. Nu exista strazi de pamint sau cu piatra cubica.
  • Strazile si intersectiile sint supravegheate de foarte multe camere de luat vederi.
  • Toate intersectiile principale functioneaza dupa sistemul sensului giratoriu, cu prioritate de dreapta (in Irlanda se circula invers decit in Europa continentala).
  • Pe multe strazi exista si piste speciale pentru biciclisti, vopsite in visiniu, nu pe trotuare (cum se fac in Bucuresti) ci pe sosea, linga bordura.

SEMAFORIZAREA:
  • Un sofer bucurestean ar fi uimit sa vada o mica intersectie in care sint chiar si 30 de semafoare. Toate functioneaza.
  • Acolo unde sint trei benzi de circulatie, exista cite un semafor pentru fiecare banda.
  • Pietonii trebuie sa apese pe un buton pentru a primi unda verde. Nu exista semafor fara un asemenea buton.

TRANSPORTUL PUBLIC:

  • Este compus din Dublin Bus (autobuze cu etaj), DART (metrou de suprafata, rapid), LUAS (tramvai), taxi.
  • Autobuzele din Dublin, precum si taximetristii, au culoar unic pe majoritatea arterelor importante, chiar si pe unele strazi din centru. In unele statii exista orar afisat al liniilor. Soferii au comunicatie directa cu centrul de coordonare. In prezent, soferii sint foarte amabili, asta si dupa mai multe incidente in care acestia au fost reclamati. Accesul in autobuz, dar si coborirea, se fac doar prin usa din fata: biletul se cumpara pe loc, cu monede. Tariful variaza in functie de cite statii se merge si variaza de la 1,05 euro la 2 euro. Exista si cartele speciale/abonamente. Ca si client in statie, trebuie sa faci semn autobuzului cu mina pentru ca acesta sa opreasca, altfel va trece pe linga tine: nu se pierde timpul aiurea cu oprit/stationat/deschis usi pentru care nimeni nu are nevoie. Trebuie insa sa cunosti oarecum orarul autobuzelor, unele circula foarte rar. Toate autobuzele au camere de luat vederi: 3 la parter, 3 la etaj. Deasemenea, locurile sint capitonate.
  • Metroul de suprafata DART are citeva statii chiar in centrul orasului, de unde poti pleca spre nordul sau sudul orasului. Multe statii se afla chiar pe malul Marii Irlandei, peisajul fiind foarte spectaculos. Fiecare statie este dotata cu panouri de afisaj in care se arata sensurile de mers, intervalul de timp pina la sosirea in statie a garniturilor.
  • Tramvaiul LUAS este relativ nou, modern si beneficiaza de gard intre linie si sosea, exact ca tramvaiul 41 in Bucuresti.
  • Autoritatile din Dublin tocmai au semnat contractual de construire a metroului subteran din Dublin. Costul este de aproximativ 3 miliarde de euro pentru primele opt statii. Se estimeaza darea in functiune in anul 2013, insa, ca si in Romania, acest termen este luat in deridere de societatea irlandeza.
  • Taxiul are banda separata fata de restul vehiculelor. Practic, foloseste linia speciala pentru autobuze.
  • Dublin Bus are linii de noapte pentru vineri  si simbata, cind oamenii petrec mult timp in puburi.

PARCAREA:

  • Nu este permisa sub nici o forma parcarea pe trotuare, nu este permisa parcarea in zonele marcate cu vopsea destinate magazinelor (marcate cu “Loading”).
  • De asemenea, pe foarte multe strazi, in special in centru, zonele in care nu se poate parca deloc sint vopsite cu doua dungi galbene paralele cu bordura.
  • Exista locuri de parcare la centrele comerciale, subterane sau la suprafata. Magazinele de tip Carrefour sau Cora nu sint insa permise in centrul orasului, tocmai din cauza aglomeratiei pe care acestea le-ar crea.
  • Acolo unde poti parca in centru, o poti face doar intr-un anumit interval orar. In unele zone se plateste si o taxa, la automate.

CONTROALELE RUTIERE:

  • Orice sofer trebuie sa aiba asigurare. Politia (“Garda”) face controale dese pe arterele mari. In Irlanda este permis pentru soferi consumul unei halbe de bere. Se incearca in prezent eliminarea acestei forme de bunavointa.
  • Echipaje pe biciclete ale Politiei se plimba pe strazi, in cautare de masini parcate neregulamentar.

CE NU FUNCTIONEAZA:

  • Locuitorii Dublinului se pling cel mai mult de aglomeratia de dimineata si de cea de seara: practic, momentele in care oamenii se duc si se reintorc de la lucru.
  • De asemenea, unele linii de autouze circula foarte rar.
  • Exista aglomeratie in centru, fiindca o parte importanta a centrului Dublinului este brazdata de riul Liffey, exact in genul riului Dimbovita/Splaiului Unirii din Bucuresti. Prin urmare, autobuzele isi pierd banda separata.

Cite dintre masurile luate de autoritatile din Dublin credeti ca se pot aplica si in Bucuresti?






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















11704 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    unde-i asemanarea??? (Marţi, 13 mai 2008, 11:00)

    dorinteodor [anonim]

    are dublinul bulevarde marginite de blocuri de 10 etaje ? are dublinul un numar de strazi raportate la populatie care sa fie comparabil cu bucurestiul? tot ce este scris in articol se aplica deja in bucuresti ca masuri mic-reformiste. bucurestiul are probleme foarte grave si inca nu vad pe cineva care sa le enumere macar....
    • +2 (2 voturi)    
      Nu se aplica toate masurile alea... (Marţi, 13 mai 2008, 12:13)

      Kuku [anonim] i-a raspuns lui dorinteodor

      Daca s-ar aplica ar fi bine. Dar:

      1. Nu avem o sosea de centura functionala. Pana si Sofia are autostrada in jurul orasului, cel putin pe o bucata buna. Soseaua de centura a Bucurestiului e ca la 1907, o banda pe sens. Este COMPLET subdimensionata. Nemaivorbind ca are "cedeaza trecerea" pe ea, pentru ca se interesecteaza cu strazi ce traverseaza calea ferata, care au prioritate. Soseaua de centura este VITALA pentru traficul din interior.

      2. Sunt o gramada de locuri in care sensurile giratorii ar ajuta foarte mult, dar care in momentul de fata sunt reglementate cu semafoare. Anapoda, as adauga. Sensul giratoriu la interesectiile mici si mijlocii are o gramada de avantaje:
      - e complet pasiv, nu se strica, nu necesita intretinere ca un semafor
      - e o solutie foarte scalabila, functioneaza la fel de bine indiferent pe ce axa e trafic mai mare si indiferent de cate masini il tranziteaza
      - permite schimbarea directiei de mers cu 180 grade, lucru care acum nu e posibil intr-o interesectie semaforizata (intoarcerea in interesectie). E drept ca sunt o gramada de soferi care intorc totusi in intersectie, sporind haosul.

      Ca exemplu de interesectie care ar beneficia de o asemenea solutie: Calea Floreasca - Mircea Eliade.

      Si ar mai fi solutii care nu se aplica, dar spatiul nu ne lasa... :)
    • -1 (3 voturi)    
      sunteti idioti cu totii (Marţi, 13 mai 2008, 12:52)

      mirela [anonim] i-a raspuns lui dorinteodor

      se pot aplica toate. numai ca autoritatile si din cate vad si oamenii nu au pic de vointa. nu vreti sa faceti nici un compromis atunci nu va mai plangeti retardatilor. carrefour n-are ce cauta la grozavesti, masinile de langa axul drumului cu 3 benzi n-au voie sa faca la dreapta desi in Bucuresti asa se intampla. Autobuzele si taxi tre sa aiba banda separata lucrul asta se intampla si in Paris. nu inteleg de ce ne trebuie borduri de marmura cand mai mult de un sfert in strazile capitalei nu sunt asfaltate. nu vad ce rost are sa faci cartier de vile daca n-ai rezolvat problema canalizarii si a parcarii. Ati vazut cate constructii turn sunt in Bucuresti? Cate au parcari subterane? in Paris exista parcari subterani sub Luvru si sub Notre Dame. platesti cat stai dar ideea de baza e ca acolo sunt milioane de turisti si nimeni nu-si face probleme ca nu gaseste un loc de parcare.

      noi traim in cacat si ne place
  • 0 (0 voturi)    
    toate (Marţi, 13 mai 2008, 11:01)

    mihai [anonim]

    de aplicat se pot aplica toate cu siguranta, insa mai e foarteeee mult pana vor afla si cei de la conducere despre ele, dar sa le mai si aplice....
  • 0 (0 voturi)    
    Civilizatie (Marţi, 13 mai 2008, 11:03)

    Lolo [anonim]

    Din pacate mai avem mult pana sa ajungem la nivelul de civilizatie din vest.
  • 0 (0 voturi)    
    Dublin (Marţi, 13 mai 2008, 11:04)

    Casargoz [anonim]

    Doua comentarii am:
    1. In Dublin nu se mai contruieste daca nu exista statie pt. mijloacele de transport in comun.
    2.Metroul a fost un esec financiar rasunator, cu multe depasiri de costuri, cu termene de realizare nerespectate etc.
  • 0 (0 voturi)    
    Teoretic (Marţi, 13 mai 2008, 11:05)

    Mitica [anonim]

    ......s-ar putea aplica multe insa cine sa faca aceasta? Primarii si subordonatii acestuia isi fac afaceri personale in timpul serviciului. De nu credeti duceti-va la servicul Urbanism din orice primarie .
  • +2 (2 voturi)    
    inca o comparatie . . . (Marţi, 13 mai 2008, 11:25)

    Cosmin [anonim]

    Cu tot respectul pentru articol, nu prea se compara Dublin cu Bucuresti cel putin din punct de vedere al dezvoltarii urbane. Pe cand ei au facut-o cu cap, in bucuresti s-a construit intensiv si nu extensiv. Ce solutii sa gasesti intr-un oras in care sunt construite hipermarketuri, cladiri de birouri etc in puncte deja cu trafic ridicat? Atat timp cat se dau autorizatii de constructie pt fiecare suta de metri libera desfiintand parcuri, parcari etc.. nu se va ajunge la o solutie nici intr-o 1000 de ani. Dar de, dincolo era mai ieftin si nu ne permitem sa castigam atat de putin de pe urma comisioanelor si spagilor nu? INteresul poarta fesul, iara noi restul crucea
  • +3 (3 voturi)    
    completari (Marţi, 13 mai 2008, 11:27)

    major_ballsack [utilizator]

    Atentie insa... in jurul orelor 8-9 si 17 (asa numitele "rush hours"), cand toata lumea merge sau se intoarce de la munca, aglomeratia este crunta si absolut comparabila cu Bucurestiul.

    Marea operatiune de fluidizare a traficului din Dublin s-a numit "Free Flow", si este recunoscuta ca fiind un esec major. Desi in afara de rush hour, in timpul zilei, se circula rezonabil - comparativ cu traficul in Bucuresti sambata seara, pe la ora 22.

    Una din diferentele majore intre Bucuresti si Dublin este ca in Dublin s-a decis ca transportul in comun sa aiba prioritate fata de automobilisti. In acest sens, atat autobuzele au benzile lor, dar si tramvaiul (care este superb) a rezervat o parte din carosabil (strazi intregi in unele locuri, nefolosibile pentru masini).

    Cealalta diferenta majora este faptul ca civilizatia orasului este mult mai importanta decat confortul soferilor. Spre deosebire de Bucuresti, unde se parcheaza absolut oriunde si oricum, inclusiv in statiile de autobuz, dublu, triplu, fara a vorbi de trotuare - in Dublin astfel de barbarii se sanctioneaza practic garantat, prompt si destul de scump. In cel mai fericit caz se ia o amenda (~50 euro), in cel mai nefericit trebuie platit scosul masinii de la impound, care este chiar peste 200 euro.

    Este pacat la in Bucuresti automobilistul are toate drepturile, in dauna transportului public, a pietonilor, biciclistilor si a orasului in genere. Dar probabil romanul nu se simte bine daca nu merge cu masina, iar autoritatile sunt sensibile la asta.
  • 0 (0 voturi)    
    SIGUR e asa de bine la dublin? (Marţi, 13 mai 2008, 11:33)

    dublinezu [anonim]

    Ma indoiesc... locuiesc aici de aprox 2 ani si nu imi amintesc o zi in care sa nu fi avut numai 'ganduri bune' pentru transportul in comun... Mai ales amabilitatea soferilor, este extraordinara, intr-adevar. Deunazi doar, a trecut pe langa mine autobuzul pe care il asteptam, in mare viteza, fara a opri in statia in care trebuia, si - pardon de expresie- aratand degetul celor care asteptau, bulversati in statia respectiva. Frumos, nu? Acesta este doar un exemplu, ar fi multe, dar in rezumat, am ajuns sa merg pe jos la serviciu dimineata (e un drum de vreo ora asa) intrucat macar asa stiu sigur ca ajung!
  • 0 (0 voturi)    
    Masini multe (Marţi, 13 mai 2008, 11:35)

    Dan [anonim]

    N-o avea Dublinul strazile Bucurestiului dar pe pariu ca are de 2 ori mai multe masini. Orice familie are doua masini, plus a treia daca au un copil major.
    Prin urmare, bravo lor ca se descurca.
  • +2 (2 voturi)    
    Ce stiti voi despre traficul in Dublin? (Marţi, 13 mai 2008, 11:48)

    johnny [anonim]

    Ati condus vreodata o masina la o ora de varf inspre si prin Dublin? De pe M7, intre 7 si 9 dimineata in zilele aglomerate, iti trebuie cel putin 2 ore sa ajungi in centru! Aproape tot articolul parca se adreseaza unui turist nu unui participant la trafic, asa ca e foarte "misleading" titlul propus.
    • 0 (0 voturi)    
      de prin Dublin (Miercuri, 14 mai 2008, 14:43)

      Doblin [anonim] i-a raspuns lui johnny

      Domnul de mai sus are perfecta dreptate. Ca de obicei romanii cred ca in tarile vestice totul este extraordinar, pus la punct, spre perfectiune. Este clar ca ei stiu foarte bine sa-si faca reclama si noi din Romania vedem reclama si ca turist ajuns acolo vezi tot reclama, la fel se pare si autorul articolului. Insa, cind incepi sa stai acolo, sa intri in detalii inevitabil, incepi sa vezi ca si acolo sunt destule probleme. Este adevarat ca noi romanii avem multe probleme si inca multe de facut, dar totusi am fost 50 de ani sub comunism si daca mergi in vest iti poti da seama ca am evoluat destul de mult. Deci, daca mergi cu masina prin Dublin la orele de virf este cumplit, la fel ca prin Bucuresti, intr-adevar autobuzul merge incet si sigur, avand banda speciala. Da, au autostrada de centura in jurul Dablinului, dar taxabila si toata lumea se inghesuie sa treaca prin oras, pentru ca se pare ca nu prea sunt dispusi sa plateasca zilnic acea taxa, personal taxa pentru centura din jurul orasului mi se pare o prostie, din acest motiv am vazut Tir-uri trecand prin centrul Dublinului in plina aglomeratie, asa ca stati linistiti, au si ei pe-acolo multe de rezolvat fara sa fi fost 50 de ani sub comunism
  • 0 (0 voturi)    
    mai aproape de noi (Marţi, 13 mai 2008, 12:05)

    Nautilus [anonim]

    Viena era un exemplu mai convenabil, desi are o suprafata dubla comparativ cu Bucurestiul

    ~Nautilus
  • +1 (1 vot)    
    olanda (Marţi, 13 mai 2008, 12:22)

    calin [anonim]

    De la inceput recunosc ca nu am o perceptie realista a traficului din Dublin, si nici a celui din Bucuresti, in afara faptului ca cel din urma este un trafic infernal si deci care trebuie imbunatatit substantial. Vreau doar sa amintesc aici despre traficul din orasele olandeze, un mic amanunt care pe mine m-a surprins mult la modul pozitiv (ca de altfel multe alte lucruri din tarisoara asta). Sunt de 4 ani in Olanda si nu am vazut niciodata un politist care sa dirijeze traficul in intersectie. De ce? Simplu: in fiecare intersectie semaforizata semafoarele sunt dirijate electronic pe baza unor senzori aflati in asfaltul adiacent intersectiei, in functie de directia preponderenta a traficului din acea intersectie; Bineinteles, autobuzele si taxiurile au banda speciala acolo unde este posibil; mai mult, autobuzele si semafoarele sunt interconectate printr-un sistem radar, astfel incat autobuzele determina culoarea verde a semaforului de fiecare data cand se apropie de intersectie; nu mai vorbim despre pistele de bicicleta omniprezente, de existenta centurilor ocolitoare si de inexistenta (sau in orice caz slaba prezenta) traficului greu-asta referitor la alte orase din tara fara centuri ocolitoare; ar mai fii mai multe dar ma opresc aici.
    • 0 (0 voturi)    
      Amsterdam (Miercuri, 14 mai 2008, 10:55)

      CristiG [anonim] i-a raspuns lui calin

      Ai dreptate Calin. Un exemplu la fel de bun este chiar Amsterdam-ul (care e intr-adevar mai mic decat Bucurestiul, insa o destul de mare parte din suprafata sa este ocupata de apa). Traficul din Amsterdam nu poate fi comparat nici cu cel din orasele mici din Romania, si asta datorita faptului ca locuitorii nu prea detin masini. Si nu detin masini din mai multe motive: parcarea in centrul orasului se plateste scump, permisele de parcare se dau numai pentru anumite zone (mai ales cele rezidentiale), iti iei amenda instant daca ai parcat unde nu ai voie (sunt oameni care patruleaza pe strazi cu un dispozitiv wireless pe care verifica nr masinii si zona in care are voie sa parcheze), amenzile sunt usturatoare (de la 50 E in sus, in functie de locul in care ai parcat). Pe de alta parte, nici nu ai nevoie de masina pentru ca transportul in comun este destul de bine dezvoltat (autobuzele au de regula benzi speciale sau circula pe linia de tramvai - ceea ce mi se pare o idee buna si care poate fi aplicata si in Bucuresti - si nu am vazut absolut nici o masina care sa se bage pe aceste benzi speciale). Un alt lucur pozitiv pe care il au este faptul ca in centrul orasului nu exista cladiri de birouri. Toate cladirile mari de birouri sunt concentrate in anumite zone si fiecare are parcare proprie.

      Un alt aspect important este comportamentul in trafic - nimeni nu injura, nimeni nu e nervos. Daca tu, ca pieton, te decizi sa treci strada printr-un loc nemaracat, vei avea placuta surpriza sa vezi ca masinile opresc sa te lase sa treci (nu intotdeauna bineinteles, insa destul de des). Daca e un ambuteiaj (care sunt cam rare), soferii asteapta linistiti, nu claxoneaza si nu blocheaza intersectiile.
  • 0 (0 voturi)    
    cristi roman (Marţi, 13 mai 2008, 12:34)

    serban [anonim]

    Bravo domnu Cristi! Te-ai dus in Irlanda si, na, ca tot in presa romana dai cu pixu! :)))
  • -1 (1 vot)    
    iarasi neadevaruri despre Irlanda (Marţi, 13 mai 2008, 12:44)

    Irish Lad [anonim]

    Domnule Cristian Roman,

    Unde locuiti dumneavoastra?! In Irlanda, Dublin, daaa?!? De cat timp?!?


    Sau scrieti articole prin traducere?!?!?

    Kind Regards,
    Irish Lad
  • +1 (1 vot)    
    realitatea (Marţi, 13 mai 2008, 13:01)

    anubis [anonim]

    ar fi bine sa nu mai fiti romani ofticati si ranchiunosi.

    idee e ca nu trebuie comentat articolul in sine sau autorul

    trebuie pur si simplu sa vedem realitatea din bucuresti

    nu cred ca e normal sa faci 2 km in jumatate de ora. cat despre a traversa orasul de la nord la sud intr-un timp considerat de bun simt e deja fantasmagorie.

    la noi e mai greu sa schimbi ceva atat timp cat toti se plang iar cand vine unul cu o idee toti ii dau in cap...
  • -1 (1 vot)    
    pt domnu Cristi (Marţi, 13 mai 2008, 13:04)

    iulia [anonim]

    Vai domnu cristi, nu am avut onoarea de a va oferi turul Dublinului in timpu cat v-ati facut studiu de caz........As avea si eu o intrebare....Pe ce perioada s-a desfasurat studiul dvs? sau a fost mai simplu sa mergeti in Dublin si sa vedeti ce frumos sunt marcate sosele si locurile de parcare?
    Va spun eu cum e traficul aici....ca naiba, in special intre orele 8-10 si 3-18 asa ca domnu Cristi va invit sa vedeti atunci sistemul de trefic aici, cand stai pe o portiune de 5 km si o ora bara la bara, si in legatura cu M50 nu stiu cum dvs ajunge-ti sa o laudati cand insusi irlandezi sunt mai mult decat nemultumiti de ea...................
    Pentru urmatorul studiu de caz, am o recomandare..............inchiriati o masina pe cateva zile si plimbati-va, pe urma scrieti.......
    • +1 (1 vot)    
      ptr iulia (Marţi, 13 mai 2008, 13:19)

      Dan [anonim] i-a raspuns lui iulia

      Iulia, n-ai citit ultimul paragraf "CE NU FUNCTIONEAZA", e clar.....
      Te repezi repede sa critici aiurea, normal ca n-o sa rezolvam nimic daca numai sa criticam si sa dam in altii stim......
      Dar deh, "romanasii" tot "romanasi" raman peste tot, chiar daca locuiesc in Bucuresti, Dublin sau New York.
      • 0 (0 voturi)    
        pt Dan (Marţi, 13 mai 2008, 18:31)

        iulia [anonim] i-a raspuns lui Dan

        exact cum ai zis "romanasii" tot "romanasii" ramsn peste tot si tu faci dovada de unul care le stii pe toate si nimic..............Esti ziarist cumva?
  • 0 (0 voturi)    
    ce inseamna sa scrii fara sa stii... (Marţi, 13 mai 2008, 13:16)

    mircea [anonim]

    ma apuca rasul relativ la continutul articolului. fiind cu cateva ocazii prin Dublin, starea drumurilor si a traficului era mereu subiect de discutie. irlandezii critica fara masura situata jalnica in care se afla: trafic mare, nu asa de multe autostrazi, lipsa transportului in comun etc. aceeasi situatie este si in uk. cine crede ca e mai bine pe acolo, se inseala.
    • +1 (1 vot)    
      Romanasii din Dublin (Marţi, 13 mai 2008, 13:48)

      Dan [anonim] i-a raspuns lui mircea

      Pe mine ma apuca rasul cand vad comentariile "contra" ale romansilor din Dublin.
      Locuiesc de 8 ani in Dublin si pot sa zic cu mana pe inima ca cei care comenteaza contra aici sunt romanasii care sunt nemultumiti ca in Dublin trebuie sa stai la coada in coloana, nu sa depasesti.
      Romanasii care critica aici sunt romanasii care se supara ca le da Garda (Politia) amenda ca parcheaza neregulamentar.
      Si tot asa. Vin de vreo 2-3 ori inapoi in tara, in vizita.
      Inca o data: nu se compara traficul si aglomeratia din Iralnda cu cea din Bucuresti.
      Plus ca in Dublin e foarte mult bun simt in trafic, nu ca in Bucuresti.
      • 0 (0 voturi)    
        ptr Dan (Marţi, 13 mai 2008, 17:04)

        Andr [anonim] i-a raspuns lui Dan

        n-as generaliza in ceea ce ii priveste pe romanasii din Dublin care, poate destui chiar nu vorbesc ca sa se afle in treaba sau sa faca pe grozavii... Singura constatare este ca Dublinul nu e cel mai grozav exemplu re trafic, din multe puncte de vedere. Nu tot ce nu e romanesc e in mod necesar bun si in afara oricarei critici...
      • 0 (0 voturi)    
        ptr Dan (Marţi, 13 mai 2008, 17:04)

        Andr [anonim] i-a raspuns lui Dan

        n-as generaliza in ceea ce ii priveste pe romanasii din Dublin care, poate destui chiar nu vorbesc ca sa se afle in treaba sau sa faca pe grozavii... Singura constatare este ca Dublinul nu e cel mai grozav exemplu re trafic, din multe puncte de vedere. Nu tot ce nu e romanesc e in mod necesar bun si in afara oricarei critici...
  • 0 (0 voturi)    
    trafic bucuresti (Marţi, 13 mai 2008, 13:16)

    dragomir bogdan [anonim]

    //// dublin!

    la noi nu merge decit legea si amenda !

    lege trafic in bucuresti:

    1 .gunoi si aporviozionare numai noaptea

    acum , gunoierii , si distribuitorii plaeca la munca ca functionarii, la 8-9 !

    2
    interzis parcare dube si microbuze, autobuze, si camioane pe strazi , ci in parcari ale parcurilor auto ale rspectivelor firme detinatoare .

    acum , soferul vine cu raba acasa, cu iveco acasa , etc

    firme mari cu zeci de masini , nu au parcare proprie la sediu sau in alta parte, si masinile sint lasate pe strazi oriunde .

    3 sens unic in orele aglomerate

    3 semafor cu buton

    4 strazi nu cu gropi si denivelari care frineaza circulatia



    acum sint intersectii unde nu trece nimeni la semafor , dar masinile stau si asteapta ,la anumite ore

    -5 program defalcat pe sectoare de incepere a programului de lucru

    acum toata lumea , si boier si opinca ,si statul , si comertul , incepe la 8-9

    sa iasa pe strada 1 milion de masini la aprox aceiasi ora este o cretinie intr un oras ca bucuresti .


    masurile astea nu costa mult si se pot aplica in maxim 1 luna , dar primarul bucurestiului este un nenorocit, incapabil, si nesimtit, care nu a facut absolut nimic pt trafic si da vina pe lucrarile din bucuresti cu un zambet de /////
  • +2 (2 voturi)    
    ... la ce va asteptati ! (Marţi, 13 mai 2008, 13:22)

    Belgia [anonim]

    Nu aveti la ce va astepta ! .. Bucurestiul si conducatorii Romaniei sunt imaginea perfecta a oamenilor care locuiesc acolo ! ... Priviti si la TV ?... Nu semana cu Bucuresti ?...

    Spuneti-mi un loc din Romania care ...nu reprezinta locuitorii ?

    ... si uitati o vorba din Ardeal .... "Pentru a matura la poarta nu iti trebuie bani ! "

    :)

    Cred ca am spus tot !
  • -2 (2 voturi)    
    Bucurestiul este super! (Marţi, 13 mai 2008, 13:34)

    Carla [anonim]

    Este o capitala ok, si are edilii cei mai buni! Sa traiti bine! (de fapt ce nu va convine?).
  • +1 (1 vot)    
    comparatie stupida (Marţi, 13 mai 2008, 13:38)

    dubliner [anonim]

    comparatia intre dublin si bucuresti este stupida. in dublin sunt doar 505,739 locuitori, (http://en.wikipedia.org/wiki/Dublin) orasul are doar vreo 3 bulevarde importante, in rest sunt niste case oribile de caramida aparenta, cu 1-2 etaje, au doar DOUA linii de tramvai, dintre care una a fost construita recent, cu bani de la UE. bucurestiul este un oras foarte mare, cu foarte multe tramvaie, troleibuze, autobuze, autoturisme, bulevarde mari etc. e ca si cum ai compara o vrabie cu o dropie. hai, mai lasati studiile de caz idioate! vedeti cum s-a facut la berlin, la madrid (foarte frumos), eventual la bruxelles, dar nu in dublinul ala mic si irelevant...
    • 0 (0 voturi)    
      dezinformare (Marţi, 13 mai 2008, 15:33)

      Gelu [anonim] i-a raspuns lui dubliner

      Tinere, esti cam ////. P e wikipedia iti da orasul fara suburbii, Dublinul are aproximativ 2 milioane de locuitori cu cei din afara orasului care fac naveta de 10-15 km in fiecare zi spre centrul orasului. Sa ajungi tu sa mergi cu autobuzele Dublin Bus sa vezi acolo traseu de 2 ore de la un capat la altul si nu de 45 de minute ca in bucuresti (care intr-adevar se face in 2 ore , dar din cauza traficului)...in rest, numai de bine despre Irlanda
  • 0 (0 voturi)    
    nu traficul e problema (Marţi, 13 mai 2008, 14:03)

    bedeu [anonim]

    Am masina, ocazional merg cu ea la serviciu (30-40 min, acelasi timp ca si cu metroul sau bicicleta). (Dristor - Aurel Vlaicu, 8.30 -9.15 dim).

    DAR folosesc foarte mult stradutele laterale care sunt foarte LIBERE si tin o harta in permanenta langa mine).

    O mare problema in bucuresti este PRAFUL, care afecteaza TOTI locuitorii, nu numai soferii (banda prioritara la autobuze/ troleibuze si ore bine stabilite si se va rezolva mare parte din aglomeratia auto).

    (oamenii PREFERA sa stea 2 ore in masina lor in trafic decat in inghesuiala din transportul in comun care sta in acelasi ambuteiaj).

    Cate solutii de eliminare a prafului exista in Bucuresti? Cat praf este in capitalele europene?
    0 (zero) (Paris, Praga, Viena).
  • 0 (0 voturi)    
    Cum se fluidizeaza rapid traficul: (Marţi, 13 mai 2008, 14:24)

    Alin [anonim]

    Este evident ca daca inelul de autostrada din jurul Bucurestiului se va construi in ritmul in care se construieste autostrada Transilvania vom aplica solutia irlandeza prin 2300-2400e.n., prin urmare nu m-as baza pe aceasta solutie.
    Sunt de acord cu parcarile sub si/sau supraterane combinate cu amenzi usturatoare celor care parcheaza pe strada.
    Sunt de acord cu monitorizarea cu ajutorul camerelor de luat vederi si cand apare unul care parcheaza unde nu are voie sa apara in 2 minute un echipaj de politie care sa-l sanctioneze.
    In plus fata de Dublin, ar trebui adaugata o taxa de aglomeratie de aproximativ 5E/zi.
    Asta va determina multi sa se deplaseze cu ajutorul mijloacelor de transport la munca.
    In felul asta praful respirat zilnic de bucuresteni denumit eufemistic aer va fi putin mai curat. Si poluarea fonica ar fi mai redusa.
    In paralel cu aceasta masura ar fi binevenita o crestere a autobazei RATB si acestea sa vina mult mai des acolo unde se circula mai mult. (acum se poate afla asta datorita oystere-lor introduse si in Bucuresti)
    Semafoarele ar trebui sa fie inteligente astfel incat cei care platesc taxa sa beneficieze de serviciu, adica sa mearga snur. Astfel daca ai o problema reala de rezolvat dai 5E si mergi la spital nu mori pe drum cum se intampla acum.
    Primarul care ar face asta ar fi urat un an de la adoptarea masurii si iubit restul anilor de mandat.
    Bani sa se ia toate masurile astea exista la Bucuresti. Nimeni nu vrea sa aplice insa solutiile astea. E mai bine ca toti sa fie preocupati cu ceva ca sa fie o turma linistita.
  • +1 (1 vot)    
    Jipane (Marţi, 13 mai 2008, 14:31)

    Gogu [anonim]

    Pun pariu ca la Dublin posesorii de "jipane" (SUV, 4x4 cum vreti sa le spuneti) nu trec sfidator inaintea tuturor - eventual pe contrasens - la o intersectie cu semafor
  • 0 (0 voturi)    
    trafic si proiecte (Marţi, 13 mai 2008, 14:41)

    Alis [anonim]

    Sunt si nu sunt de acord cu rutele ocolitoare pe stradutele mici si anonime. De ce...

    1. In conditiile in care eu locuiesc in Drumul Sarii [care e in reparatii] am putut observa cum cozile sunt interminabile toata ziua. Nu doar in orele de varf. Ci toata ziua! Si sunt convinsa ca daca soferii s-ar uita macar in stanga si in dreapta ar vedea ca mai sunt doua stradute paralele care le-ar scurta timpul de condus si le-ar salva nervii.
    2. contra - in drumul taberei, spre razoare -- se stie, traficul e infernal la orele de varf. Nu doar pe strada mare, ci si printre blocuri. Ajungi la un moment dat sa nu mai poti traversa aleea din fata blocului fiindca multi soferi grabiti nu te lasa.

    Stiti... eu astept sa fie terminat pasajul suprateran de la Basarab. Daca intr-adevar va decongestiona traficul... :) probabil un astfel de proiect ar fi o solutie viabila si pentru decongestionarea centrului.

    Cred
    • 0 (0 voturi)    
      Pasajul (Marţi, 13 mai 2008, 16:09)

      Nautilus [anonim] i-a raspuns lui Alis

      Pasajul de la Basarab nu e un panaceu universal (magarii care rag toata ziua pe forumuri la Click si Cancan sa deschida DEX sa afle ce inseamna expresia :D ) dar rezolva cel putin 2 probleme care ne mananca benzina si ficatul in fiecare zi lucratoare:

      - Gara de Nord - la orice ora intre 8 si 20 tot bara la bara se circula
      - Piata Victoriei - Banu Manta - Titulescu - orice coloana care incearca sa inainteze se impotmoleste

      Este de remarcat faptul ca traficul nostru se impotmoleste numai in centru. Daca incerci sa ajungi din Rahova la Timpuri Noi, de exemplu, sau din Titan in Pantelimon, nu e complicat. Blocaje de trafic apar la Piata Unirii, Universitate, Splai etc

      ~Nautilus
      • 0 (0 voturi)    
        ai comis-o (Marţi, 13 mai 2008, 16:38)

        zet [anonim] i-a raspuns lui Nautilus

        tocmai tu, care ii dadeai cu dex-ul, ai comis-o ... panaceu universal lol. exemplele urmatoare se incadreaza in aceeasi categorie, ia sa vedem daca te prinzi: inaintati inainte, mijloace mass-media, ortografic corect. Toate aceste expresii au ceva in comun. Oare ce?
      • 0 (0 voturi)    
        picatura in ocean (Miercuri, 14 mai 2008, 10:47)

        elicopteru' [anonim] i-a raspuns lui Nautilus

        dupa ce se termina pasajul Basarab, o sa fie blocat permanent la iesirea spre Banu Manta si Titulescu. Va fi f bun intre orele 21-06 si ar fi bun si in restul orelor , daca s-ar face inca 10-20 pasaje in continuare pe Iancu de Hunedoara -Stefan cel Mare-Mihai Bravu, peste toate intersectiile majore ( ca in Roma= tangentiala)
  • +1 (1 vot)    
    fantasmagorii (Marţi, 13 mai 2008, 15:04)

    adrian [anonim]

    cu tot respectul...un articol de care ma puteam lipsi in a il citi.transportul comun e cea mai buna varianta de aplicat si in romania.transport in comun care functioneaza in majoritatea tarilor din vest.de fapt,din ungaria incolo(suntem peste sarbi numai si poate peste bulgari unde,chiar daca pare mai ok sa circuli cu transportul in comun,e foarte periculos in sensul ca e murdar iar autobuzele si tramvaiele neingrijite si foarte vechi).de ce nu mai scrie nimeni despre jecmaneala care se intampla la aeroportul otopeni cand trebuie sa platesti minim un milon de lei ca sa ajungi in bucuresti?!?de ce nu exista un nenorocit de autobuz care sa circule de acolo pana noaptea tarziu?de ce nu exista macar microbuze???simt o scarba fenomenala...scrie-ti despre asta...lasati solutille de tip dublin!!!!
  • 0 (0 voturi)    
    Video - traficul in Dublin (Marţi, 13 mai 2008, 15:12)

    Alis [anonim]

    Am gasit un filmulet care descrie traficul din Dublin la 9 dimineata.. de pe motocicleta :)

    http://www.metacafe.com/watch/yt-xF3VyFWIxWs/dublin_city_crosstown_traffic_on_a_tdm_900/
  • 0 (0 voturi)    
    Solutii (Marţi, 13 mai 2008, 16:50)

    Dan D. [anonim]

    Oameni buni, am trait acum citiva ani de zile in Bucuresti in timpul facultatii si de citiva ani locuiesc in Dublin. Stiu cum era traficul in Bucuresti si in ultimii ani imi inchipui ca e si mai rau dupa cresterea economica. Discutia nu e sa compari daca Dublinul e mai bun decit Bucurestiul, idea e ce solutii ar putea fi adoptate in Bucuresti care au functionat in Dublin. Transportul in comun ar trebui sa fie o prioritate cu benzi speciale acolo unde e posibil care sa permita acccesul biciclistior, taxiurilor autocarelor etc. Unde e posibil sa faca sensuri unice. Semafoare inteligente si semafoare pentru pietoni cu buton. Un alt lucru important care nu cred ca s-a mentionat in articol sint zonele de access la stradutele mai mici : daca eu stau in coloana, iar de pe banda cealalta o masina vrea sa treaca prin fata mea intr-o straduta laturalnica, zona respectiva trebuie desenata si eu trebuie sa nu o ocup. Altfel masina respectiva tine toata banda in loc pina cind coloana mea incepe sa se miste ca sa ma dau la o parte. Politia trebuie sa iasa in strada si sa sanctioneze drastic cine nu opreste la semn, nu cedeaza, nu se incadreaza in banda. Un trafic civilizat nu e definit de viteza cu care circuli, ci cu citi draci iti faci ca sa ajungi de la A la B, daca faci asta in fiecare preferabil sa fie un timp constant ca sa iti poti face calculele.
  • +1 (1 vot)    
    Dublinul e varza (Marţi, 13 mai 2008, 18:04)

    nicu [anonim]

    Nr de locuitori pe metru patrat nu este acelasi. nu se poate face o comparatie.

    dublinul nici nu a auzit de metrou iar Luas, tramvaiul lor cu doar 2 linii este ceva nou pentru dublineri.

    astia se pierd in bucuresti si se minuneaza ca nu traim in copaci, asa cum cred ei .
    • 0 (0 voturi)    
      perceptia irlandeza despre romania (Miercuri, 14 mai 2008, 10:48)

      beckett [anonim] i-a raspuns lui nicu

      in ultimii doi ani mi-am facut fiecare vacanta in irlanda si am stat in majoritatea timpului in dublin. pot spune ca stiu orasul destul de bine. este incomparabil cu bucurestiul dpdv al aspectului. este o capitala europeana in adevaratul sens al cuvantului si are problemele inerente unei capitale dezvoltate: imigranti, curatenia in centru nu e chiar perfecta, trafic aglomerat la orele de varf etc. cu toate acestea, as renunta oricand la balcanismul in care traim noi in acest bucuresti mizerabil si m-as muta acolo, unde poti respira aerul marii si ai beneficiul ordinii. cat despre perceptia irlandeza despre romania, ultima oara cand am fost o fetita irlandeza de 9 ani mi-a spus: tu nu poti fi romanca pentru ca nu esti maro. no comment
  • 0 (0 voturi)    
    sa fim seriosi! (Miercuri, 14 mai 2008, 7:33)

    eeeuuuu [anonim]

    in bucuresti, strazile lasate de regele carol intai (deci proiectate pentru birje si tramvaie) si bulibasite de ceausescu nu permit, in cea mai mare parte, circulatia unor vehicule mai mari decat un microbuz. in plus, de 18 ani, transportul public bucurestean nu este altceva decat o spalatorie de bani pentru primar si consiliul local, indiferent de apartenenta politica. mai mult, ultimul primar (si cel mai prost) a sapat tot soiul de "transee" prin bucuresti doar ca sa-si justifice comenzile pe bani publici pentru firmele lui si ale partenerilor de afaceri. cu sloganuri de genul "artere mai multe", "prioritati pentru transportul public" si alte astfel de gogorite, or sa ne imbatraneasca si nepotii asteptend o circulatie civilizata. mai bine ar reduce la minim reteaua de tramvaie, ar creste numarul de maxi-taxi-uri, ar elibera mai multe licente, mai ieftine, pemtru operatorii de taxi si ar elimina troleibuzele si autobuzele care, fiind prea mari, blocheaza circulatia. a, si inca ceva: sa nu mai trimita politai in intersectii, ca numai prostii fac.
  • 0 (0 voturi)    
    raspuns lui Dan (Miercuri, 14 mai 2008, 7:36)

    mircea [anonim]

    perfect de acord ca acolo exista rabdare si ceva bun simt, comparativ cu tara noastra, asta e valabil aproape in toata europa de vest.

    totusi, ceea ce vreau sa subliniez este ca Dublinul nu este cel mai stralucit exemplu, si, ma repet, comentariile apartin irlandezilor. eu am fost pe acolo prea putin ca sa pot face o comparatie/evaluare obiectiva. ceea ce stiu e ca acasa ajung oriunde relativ repede chiar asa cu drumurile noastre prapadite (excluzand Bucurestiul).

    degeaba stai in linie la Dublin daca la ore de varf, de la munca si pana acasa, faci 3 ore. asta cu banda de bus/taxi libera...
  • 0 (0 voturi)    
    trafic bucuresti (Miercuri, 14 mai 2008, 10:15)

    dragomir bogdan [anonim]

    revenire !

    sint lucruri care depind de infrastructura, rezolvabile in ani .

    dar sint lucruri care depind de ORGANIZARE, DISCIPLINA RUTIERA, IMPLICARE REALA SI DRASTICA A POLITIEI, SEMAFORIZARE, SI MANAGEMENT AL TRANSPORTULUI LOCAL.

    astea se pot face de acum , dar pe primar, politie , etc ii doare in cur .

    fara lege ,si pedepse aplicate drastic, nu poti rezolva un haos .

    omul ininate de toate este un animal , si ca sa dresezi un animal folosesti si biciul.
    educatia civica si rutiera nu se formeaza la scoala 100% ,ci si cu biciul , prin lege aplicata cu fermitate .

    politia ar trebui sa fie pe strada cu toate fortele intre anumite ore, nu sa apara cind deja este ambuteiajul facut, sumit a fost un ex cind s a vazut ca conteaza politia corect si uniform amplasata pe strazi .

    acum, zeci de masini sint parcate unde este chair oprirea interzisa, pe linga ele trec masini de politie,fara sa ia nici o masura .

    ia sa se dea amenzi in dambla , non stop, sa vedeti cum se va inceta aceasta practica a unor nesimtiti.

    sa se puna camere video , si sa se dea amenzi tutuor care nu respecta codul rutier, se baga iniantea altora fortand, trec pe rosu, trec prin sstatie tramvai si apoi se baga in fata tuturor, etc

    taximetristii care culmea isi castiga painea din soferie , sint cei mai indisciplinati si chiar violenti. ia sa li se interzica sa mai practice taximetrie daca fac chestii nasoale, sa vedem mai au tupeul de acum?

    zilnic la 8-9 , pe strazi apar masinile de gunoi, care blocheaza strazi sau ingreuneaza trafic.

    zilnic la 8 -9, pleca tiruri, sau tractoare cu remorci care cara iarba , sau moloz.

    bucuresti este in constructie, ok,dar sa se autorizeze cu un nr restrans de autorizatii pe firma de constrcutii , acum si buldozerul pleaca la 8-9 pe strada spre santier, si tot felul de utilaje grele .

    deoarece firmele nu si tin masinile in proriile parcuri auto, ele zilnic pleaca de la domiciluil soferului spre frima , si nu autoturisme, ci fel de fel de gabarite , sint
  • 0 (0 voturi)    
    Trafic (Miercuri, 14 mai 2008, 10:30)

    Flaurin [anonim]

    Deja Bucurestiul este absolut sufocat de trafic mie mi se pare absolut imposibil sa ma deplasez cu masina in timpul saptamanii intre 7 si 22.

    Solutii (improbabil de a fi realizate):
    - Demolarea unor imobile si construirea de parcari supraterane in cartierele de blocuri
    - Autostrada care sa ajunga pana in centrul orasului ca sa poti ajunge si pleca din centru repede, fara sa te infunzi in periferie.
    - Dublarea latimii soselei de centura si pasaje de trecere la intersectii sau macar sensuri giratorii
    - Un inel de autostrada in exteriorul soselei de centura.

    Apoi se pot incerca masurile de care s-a mentionat, interzicerea parcarii, benzi rezervate pentru RATB, mai multe sensuri giratorii


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by