Evolutia pietei auto din Romania e tot mai greu de prevazut, pe fondul modificarii la jumatatea anului a valorii taxei auto dar si din cauza cresterii disponibilitatii de autovehicule de ocazie in Europa de Vest, in special Germania, spun reprezentantii Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA). Asociatia estimeaza ca ca in acest an piata autoturismelor noi va avansa cu cel mult 5%, fiind chiar posibila o stagnare, iar o crestere procentuala de doua cifre e posibila numai pe segmentul vehiculelor comerciale.

Piata auto va creste sub asteptari din cauza modificarii de la 1 iulie a valorii taxei de prima inmatriculare, in sensul majorarii sale pentru autovehiculele noi si diminuarii sale pentru cele de ocazie.

In plus, piata isi va diminua cresterea ca urmare a disponibilitatii tot mai mari de autovehicule de ocazie in tarile Europei vestice (in special Germania), ca urmare a masurilor de verificare tehnica frecventa in urma carora un procent semnificativ de autoturisme sunt identificate cu defectiuni, ce au dus chiar la interzicerea circulatiei acestora (anul trecut in Germania, doar 47% dintre autoturisme au trecut inspectia tehnica fara nicio problema, iar 25% din cele cu vechime de peste noua ani, ar fi trebuit sa fie interzise de la circulatie, mentioneaza APIA.

Piata auto romaneasca este influentata si de Introducerea de catre majoritatea tarilor UE a unor masuri tot mai severe de protectie a mediului fata de poluarea auto, fapt ce va stimula iesirea autoturismelor mai vechi din parcurile nationale ale respectivelor state catre cele care nu au prevazute astfel de masuri, sau unde puterea de cumparare este mai mica, adauga reprezentantii APIA.

In aceste conditii, piata autovehiculelor noi a inregistrat o crestere generala de 13,9% (110.839 unitati), sub ritmul de anul trecut (18,6%). In cadrul acestei cresteri, autoturismele au inregistrat o crestere de 9,1% (90.594 unitati, locul 12 in UE), aproape jumatate fata de cea de anul trecut (17,8%). Aceasta crestere mai mica la autoturisme din 2008, este insa compensata de cresterea vanzarilor de vehicule comerciale (37,8%), care au atins un nivel record de 18.714 unitati.

In ceea ce priveste segementul autoturismelor, cele mai mari cresteri le-au inregistrat marcile noneuropene, topul fiind condus de Mazda (+632%), urmata de Dodge (+ 556%), KIA (+479%), Jaguar (+165%) si Maserati (+150%). Cele mai importante pierderi de viteza sunt deocamdata inregistrate de Daewoo (-52%), urmat de catre Chrysler (-44%), SsangYong (-41%) si Citroen (-30%).