Peste jumatate dintre romani intentioneaza sa achizitioneze o masina in urmatorii doi ani, comparativ cu doar 30% dintre maghiari, 33% dintre nemti, 37% dintre polonezi si 39% dintre cehi, se arata intr-un studiu realizat de GE Money in cinci tari europene - Cehia, Germania, Polonia, Romania si Ungaria. Tot jumatate din romani declara ca, daca si-ar achizitiona o masina, aceasta ar fi una noua.

In ceea ce priveste provenienta masinii, 39% dintre romani si 41% dintre maghiari si-ar cumpara o marca straina de automobil, la polul opus aflandu-se nemtii, cu doar 6%. Cu toate acestea, romanii ar fi dispusi sa plateasca doar aproximativ 8.400 de euro pentru o masina noua.

In toate cele cinci tari, principala sursa de finantare pentru cumpararea masinii o reprezinta propriile economii. Urmatoarea optiune a romanilor este finantarea printr-un imprumut de nevoi personale, ori un imprumut auto de la o banca (36%).

Dintre cei care nu refuza achizitionarea unei masini cu ajutorul unei institutii financiare, romanii sunt dispusi sa plateasca cea mai mare rata lunara, respectiv 350 euro, comparativ cu doar 260 euro in cazul Germaniei, ori 230 euro in Polonia. Maghiarii vor sa plateasca cel mai putin, 110 euro pe luna, acestia fiind si cei care opteaza pentru cea mai mare perioada de rambursare, de circa cinci ani. 32% dintre romani sunt dispusi sa ramburseze suma contractata prin leasing in 4-5 ani. Restul tarilor opteaza pentru rambursare in patru ani, iar Germania doar in trei ani, se mai arata in studiu.

Atat pentru romani, cat si pentru nemti, principalele criterii de selectie a unei finantari, credit sau imprumut auto, sunt dimensiunea ratelor lunare, posibilitatea de plata in avans – cu sau fara penalitati - si suma pe care o vor plati in plus fata de costul masinii.

Principalele cinci criterii pe care romanii le iau in considerare in momentul in care isi achizitioneaza o masina sunt conditiile tehnice (foarte importante in proportie de 78%), consumul de combustibil (63%), vechimea (57%), pretul (52%) si in final dotarea masinii (48%).

Potrivit studiului, in prezent in Romania una din trei familii nu are masina, iar cea mai des intalnita marca de autoturisme este Dacia.

Studiul, realizat de compania de cercetare de piata TNA AISA la initiativa GE Money, a fost efectuat in perioada ianuarie-februarie 2008 pe esantioane reprezentative (aproximativ 600 repondenti din fiecare tara) din cinci tari din Europa: Cehia, Germania, Ungaria, Polonia si Romania. Persoanele intervievate apartin exclusiv mediului urban, au varste cuprinse intre 18 si 60 de ani si sunt adulti care iau decizii sau participa in procesul de luare a deciziei in ceea ce priveste achizitia masinii.

GE Money, divizie a companiei General Electric, detine active in valoare de 190 miliarde de dolari si este unul dintre cei mai mari furnizori de servicii financiare pentru consumatori, retaileri si dealeri auto din 54 de tari.

Compania a intrat pe piata din Romania in trimestrul al treilea al anului 2006 prin achizitionarea celor trei societati specializate in servicii financiare non-bancare: Leasemart Holding BV, ce detine compania Motoractive Leasing, Ralfi IFN SA, companie care ofera credite de consum sub numele Estima Finance, si Domenia Credit IFN SA.