Luna iunie a fost una a scaderilor cu doua cifre pe piata auto americana, unde vanzarile au atins cel mai slab nivel din ultimii 15 ani. Vinovatii - cresterea puternica a pretului benzinei si orientarea publicului catre vehicule mai eficiente, care insa sunt putine in oferta constructorilor americani.

In iunie, vanzarile Ford au scazut cu 28%, cele ale Chrysler cu 36%, la GM diminuarea a fost de 19% si chiar si Toyota, in gama careia sunt si vehicule mai eficiente, a fost martora unor scaderi de 21%.

Honda, Hyundai si Volkswagen sunt printre marcile la care vanzarile au crescut, insa extrem de moderat. Iunie a fost a doua luna consecutiva in care pick-up-ul seria F de la Ford, prin traditie cel mai bine vandut vehicul din SUA, a pierdut sefia, fiind depasit de patru modele: Corolla si Camry de la Toyota plus Civic si Accord de la Honda.

Rezultatele demostreaza schimbarea extrem de rapida a preferintelor clientilor catre autoturisme, in detrimentul camionetelor si a SUV-urilor mari, spune analistul Alan Baum, citat de Bloomberg. Totul pe fondul cresterii pretului benzinei la peste 4 dolari galonul, in conditiile in care cresterea economica a ajuns la cel mai modest nivel din ultimii cinci ani.

"Oamenii inca vor sa cumpere masini noi, insa marea problema este ca masinile pe care ei vor sa le ia sunt in stoc limitat, din cauza ca industria a avut atat de putin timp sa se adapteze cererii", mai spune analistul Alan Baum.