Solutia pentru mentinerea profitului si a marginilor operationale in afacerile cu masini este cresterea preturilor la serviciile post-vanzare, pe care companiile auto vor pune accent tot mai mult, in conditiile in care piata auto se apropie de stagnare, a declarat pentru Mediafax vicepresedintele APIA Brent Valmar.

"Marginile operationale sunt in scadere, nu numai la noi (Porsche Romania - n.r.), ci la toti jucatorii din piata. Motivele ar fi concurenta tot mai accelerata si mai stransa, presiunea pe pret, piata din ce in ce mai dificila si alunecarea din segmentul de masini mari spre cele mai mici. In aceste conditii e normal ca marginea operationala sa se reduca", a declarat vicepresedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA), Brent Valmar, care este si directorul general al celui mai mare importator auto de pe plan local, Porsche Romania.

El a adaugat ca, pe de alta parte, aportul veniturilor din zona de servicii post-vanzare creste.

"Acestea, pe masura cresterii tarifelor, a tehnicitatii si asa mai departe, vor echilibra pierderea din partea de retail", a spus Valmar.

Oficialul APIA a mai adaugat ca in Romania sunt practicate tarife care reprezinta circa 30% din cele de pe pietele auto din vestul Europei, in ceea ce priveste serviciile, si acest lucru limiteaza veniturile celor implicati in comertul cu masini.

"In Germania, marginea unui dealer care isi face bine treaba este cuprinsa intre 1,5 si 2%, iar la noi este de un pic peste 2%, asta la nivelul anului 2007. Cred ca ne apropiem rapid de marginile de pe pietele din vest. O reducere a marginii operationale este de luat in calcul la toti jucatorii de pe piata auto romaneasca in acest an si in viitor", a explicat Valmar.

Pe de alta parte, directorul Porsche Romania a spus ca o majorare a tarifelor pentru servicii este greu de operat in Romania.

"In acest moment situatia este foarte delicata pentru ca exista presiune pe pretul masinilor noi (sa fie cat mai mic - n.r.) si pe de alta parte piata si puterea de cumparare nu permite ridicarea tarifelor la nivelul necesar acoperirii investitiei in service-uri si, in aceste conditii, trebuie sa strangem cureaua peste tot, si la vanzare si la after-sales. (...) Vom lansa si noi servicii si avem in lucru diverse variante de finantare pentru ca acum creditul e scump si omul nu mai are acces la bani asa usor ca inainte", a declarat oficialul Porsche Romania.

El a mai spus ca mutarea "bataliei" din industria auto pe partea de service va face mai clara diferenta dintre jucatorii de pe piata, tinand cont de pregatire, echipamente si capacitate de servisare.

Despre piata auto in ansamblul ei, Valmar a spus ca vanzarile si comenzile au reinceput sa se reaseze la nivelul anului trecut.

"Ma astept ca dupa ce vom trage linie la sfarsitul anului, sa fim la un nivel comparabil cu cel din anul 2007, in termeni de volume, o crestere de peste 20% fiind exclusa. Programul de innoire a parcului auto este o treaba foarte buna, la 40.000 de unitati cat are anul acesta, toata lumea va inregistra progrese mai mari. De fapt, programul din acest an va avea rolul de a mentine livrarile la nivelul anului trecut, fara a avea putere insa sa conduca la un avans al pietei", a explicat Brent Valmar.

Anul trecut piata auto romaneasca a crescut cu 23,4%, la 366.819 unitati. Din total, 315.621 au fost autoturisme, in crestere cu 23,1% fata de nivelul din anul precedent.

Pentru 2008, estimarile APIA indica o stagnare sau o usoara crestere a pietei de maximum 5%.