Acum cateva saptamani o stire surprinzatoare a strabatut industria auto - Ford discuta cu companii chineze pentru a vinde Volvo. Stirea nu a fost confirmata de Ford, insa a starnit controverse si a nascut intrebari. Cum e posibil ca o marca cu imagine buna sa fie curtata de chinezi?. Cum de au asiaticii astfel de aspiratii?. Ce efecte ar avea un mariaj suedezo-chinez?, intrebarile sunt indreptatite, iar subiectul e de interes.

Surse precum Forbes sau Automotive News au scris ca Volvo ar valora peste patru miliarde de dolari, iar chinezii de la Chery sunt interesati sa cumpere producatorul scandinav. Insa suma este mare si doar putini producatori auto chinezi pot face rost de atatia bani. Si chiar daca ar face rost, imprumutand, se va pune problema rambursarii imprumutului. Mai este si problema legata de faptul ca marcile chineze nu au experienta pe piata europeana si le lipseste maturitatea necesara pentru a actiona ca la carte in Occident.

In plus, chinezii au ganduri mari, vin cu cifre umflate, dar cand e sa le puna in practica situatia se schimba. Au fost producatori care promiteau ca anul acesta vor vinde zeci de mii de masini in Europa, insa abia au adus cateva sute. Altii promit retele extinse de dealeri, insa fie nu-si gasesc pateneri, fie gasesc, dar vand prea putin pentru a fi rentabili. Si totul se leaga de calitatea masinilor chineze care in prezent este sub standardele de pe continent, dovada fiind si cele cateva teste de impact cu rezultate catastrofale.

Tocmai de aceea, daca Volvo - marca celebra pentru pasii facuti in domeniul sigurantei - ar ajunge la chinezi, exista pericolul ca valoarea sa i se deprecieze, iar imaginea sa aiba de suferit. Volvo incearca sa realizeze peste 12 ani masina care sa ofere totala siguranta ocupantilor, insa cu greu va reusi sa mai convinga pe cineva ca poate face asta daca va ajunge in mainile unei firme care nu trezeste incredere clientilor europeni.

Chinezii sunt celebrii si fiindca plagiaza, iar in lumea auto exista exemple de masini copiate pana la ultimul detaliu. Au fost cazuri in care companii chineze au incheiat joint - venture cu un producator de prestigiu, l-au convins sa vina in China sa produca masini sub sigla sa celebra pe plan mondial, iar apoi partea chineza a gasit motive sa rupa intelegerea si a continuat singura sa produca aceeasi masina, insa sub sigla locala.

Pe de alta parte, Ford are nevoie de bani pentru redresare, iar vanzarea Volvo i-ar ajuta in acest sens, la fel cum s-a intamplat si cu marcile Jaguar, Land Rover si Aston Martin vandute recent. Insa e foarte posibil ca Ford sa se gandeasca mai bine si sa decida ca Volvo merita pastrata, mai ales ca activitatile marcii nord-europene sunt mult mai bine integrate in cele ale Ford, decat in cazul marcilor recent vandute.