Vanzarile de autoturisme noi au scazut cu 1,8% in primele sapte luni ale anului, pana la circa 174.000 de unitati, pe fondul scaderii drastice a vanzarilor Daewoo dar si din cauza noilor valori ale taxei pe poluare care sunt mai mari pentru autoturismele noi, cred reprezentantii Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA).

Crestereile de 20% sunt istorie pe piata masinilor noi, acum avem scaderi care chiar si la inceputul anului erau prevazute de putini oameni din industrie. Per total si scaderea productiei uzinei Daewoo e responsabila pentru declin, vanzarile producatorului au scazut cam cu 40%. Dupa ce ani buni a fost pe locul doi, Daewoo a ajuns aproape afara din top 10, vinde stocurile, iar de la anul productia fabricii va trece la bilantul Ford.

O alta cauza a scaderii pietei tine de noile valori ale taxei pe poluare care sunt mai mari pentru autoturismele noi si reduse pentru cele rulate (inmatricularile de autoturisme rulate s-au dublat, in timp ce cele de autoturisme noi au scazut cu 2,3%). Cei de la APIA mai cred ca piata scade si din cauza anuntatelor restrictii la creditare care deja sunt aplicate de unele institutii financiare. Concluzia asociatiei este ca piata va stagna pe segmentul de autoturisme, iar pe ansamblu va inregistra o crestere, datorita vehiculelor utilitare.

Marcile din afara Europei cresc cel mai repede, cu procente foarte mari: Mazda (436%), Kia (369%), Dodge (182%), Maserati (155%), Jaguar (141%), Aici trebuie tinut cont ca vanzarile lor sunt reduse ca volum si au unde creste. Dintre marcile de volum cea mai importanta crestere a avut-o Fiat (40%). Chinezii tin capul de afis la scaderi cu marcile Geely (-73%) si Great Wall (-40%) care oricum vand putin. Totusi, scaderi importante apar si la marcile de volum, in special din Franta: Citroen (-25%), Renault (-24%) si Dacia (-17%).

Daca punem la socoteala si vehiculele comerciale, Dacia ramane liderul pietei, cu 54.632 unitati vandute, fiind urmata de catre Renault (15.881 unitati), Skoda (15.361 unitati), Ford (14.555 unitati) si Volkswagen (14.436 unitati).

Per total, piata autovehiculelor noi a inregistrat o crestere generala de 2,3% (210.749 unitati fata de 206.089 unitati in 2007), mult sub ritmul de anul trecut (23,3%).