Autoritatile au sabotat practic programul "Rabla", dupa modificarea taxei auto la 1 iulie, data de la care romanii au inceput sa aduca masini tot mai vechi din import, in detrimentul masinilor noi, sustine intr-un interviu acordat Hotnews.ro, Brent Valmar, vicepresedinte al APIA. Totul pe fondul unei piete auto in care vanzarile de autoturisme vor fi in 2008 sub nivelul celor de anul trecut. Doar piata de vehicule comerciale noi va fi in continuare pe plus, stimulata de sectorul constructiilor si de productia locala a Dacia si Ford (din 2009), mai spune Valmar care este si director la Porsche Romania.

Rep: De ce merge atat de rau piata autoturismelor noi?

Brent Valmar: Punem laolalta masinile noi vandute in Romania si masinile second-hand importate, numarul total de masini a ramas constant cat de cat de la luna la luna si de la an la an. Datele prelimare pentru august ne arata ca s-au importat 40.000 de masini second-hand, e a doua luna cand se vand mai putine masini noi decat second, iar asta ne incurca rau de tot. Mai este un aspect, pana in iulie s-au importat masini mai noi, an de fabricatie 2007, 2006, 2005, relativ noi. Din iulie incoace lucrurile incep sa se schimbe si vin din ce in ce mai multe vechituri.

Rep: A avut un impact semnificativ si modificarea taxei auto la 1 iulie?

Brent Valmar: Taxa a ramas cam la fel, doar a scazut puternic la masinile foarte vechi. E o actiune criminala a noastra, abordarea asta are efecte catastrofale. Pe de o parte sustinem programul de reinnoire a parcului auto, marit la 40.000 de masini, dar pe de alta parte importam masini mai vechi de zece ani, le lasam liber sa intre, curatind curtile din alte parti. Am citit ca nu s-au inregistrat decat 16.000 de inscrieri in programul "Rabla". Asa e, dar a inceput abia in iunie, volumul e mai mare decat anul trecut pana acum, dar programul a fost sabotat puternic prin modificarea taxei la 1 iulie. Nici nu prea s-au vandut masini Dacia in ritmul scontat de producator. Se pare ca avem doua tipuri de politici: una de a aduce tot felul de "rupturi", alta de innoire a parcului auto, care e normala (...). Cred ca totusi in ciuda situatiei negative cam doua treimi din locuri se vor completa.

Rep: E posibil ca piata masinilor noi sa treaca pe plus in acest an?

Brent Valmar: N-avem nicio sansa sa avem crestere fata de anul trecut, e exclus, terminam pe minus. Atata vreme cat producatorul local pierde teren in fara rablelor, reculul e limpede. Probabil ca la un moment dat vor intra atatea masini, ca tot e teoria ca fiecare trebuie sa aiba doua-trei prin curte, incat nu o sa avem unde sa circulam, poluam ca la balamuc iar la sfarsitul vietii masinilor o sa platim o factura de dezmembrare care ne va cocosa. E un cumul de efecte negative, avem printre cele mai proaste drumuri din Europa, avem cel mai batran parc auto si cred ca avem si printre cei mai nepregatiti soferi pentru traficul in conditiile acestea. Suntem un popor de colerici, am vazut scene oribile in trafic de disperare ca oamenii nu pot sa mearga mai departe. (...) E un cerc vicios, cu cat avem parcul auto mai vechi, poluam mai mult, consumam mai mult, avem costuri mai mari.

Noi am avansat un procent moderat de crestere pentru 2008 de 5% la sfarsitul anului trecut, sub presiunea colegilor din mass-media si a unor voci din APIA, desi eu si alti colegi credem ca vorbim de o stagnare si chiar de un recul in vanzarile de autoturisme, lucru pe care il vedem si acum. Situatia mai e cat de cat echilibrata pentru ca au fost livrari bune in ianuarie si februarie, insa de atunci piata a inceput sa se duca la vale, iar in ultimele doua luni s-a dus la vale rau de tot.

Rep: Vanzarile de vehicule comerciale au vansat pana acum cu 25%. Ce se va intampla pe viitor?

Brent Valmar: Vehiculele comerciale au o piata mare pentru ca e nevoie de ele si or sa creasca in continuare. Un aport substantial vine de la productia Dacia dar si de la viitoarea productie Ford, cand va incepe. Clar vor creste pentru ca sectorul constructiilor avanseaza puternic. Totusi e greu de dat un procent.