Cele doua zile destinate jurnalistilor au transformat centrul expozitional din sudul Parisului intr-un furnicar. 11.000 de ziaristi acreditati, dintre care ai putea jura ca jumatate erau asiatici. Centrul de presa era mic si inghesuit, dar organizatorii foarte amabili si dornici sa ajute. In prima zi de presa au fost cam 40 de conferinte la care cuvantul cheie a fost criza, mascata totusi de festivism. Dar la amenajarea standurilor companiile auto de traditie nu s-au uitat la bani si le-au aranjat cu idei diverse, de la copaci stralucitori, pana la o masina inalta de cativa metri care servea drept cladire in stand.

Informatia pe scurt:

- Paris a fost salonul masinilor mici si al ingrijorarilor aduse de criza

- Cele mai interesante modele in versiunea de serie: Renault Megane III, Volkswagen Golf VI, Chevrolet Cruze, Kia Soul, Toyota Avensis III, Ferrari California

- Cele mai interesante concepte: Citroen GT, Peugeot RC Hymotion4, Renault Ondelios, Honda Insight, Nissan Nuvu, conceptul Lada, Lamborghini Estoque, Mazda Kiyora, Mini Crossover

- Parti negative: aglomeratia, la standuri, la conferinte, in centrul de presa, pe sosele

- Parti pozitive: orientare usoara in salon, standuri bine aranjate, masini expuse aerisit, posibilitatea de a vedea la un loc concepte pe care s-ar putea sa nu le vedem niciodata in Romania

- Numar impresionant de mare de masini hibride si electrice, semn ca industria se gandeste foarte serios la viitor.

Masini tot mai mici, pentru zile tot mai grele

Bulevardul Victor, unde se afla si intrarea principala la salon, arata mai bine ca centrul capitalei noastre, cladirile sunt renovate, iar pe centru trece un tramvai ultramodern pe sine incadrate de un mic gazon englezesc. La acreditari treaba merge repede, completezi un formular in trei minute, iar in alte doua minute ti se da cardul de acces. In prima zi de presa, la orele diminetii era o coada destul de mare dar, cum aveam sa aflu mai tarziu de la colegi romani, ei au fentat coada sarind peste cateva zeci de alti ziaristi care oricum nu prea aveau cum protesta.

In prima zi conferintele durau in medie 15 minute, au inceput inainte de ora 8 si s-au incheiat pe la ora 18. Cei cu dare de mana au avut si mici tribune in stand, dar la majoritatea stateai in picioare, incercand sa tragi cu ochiul printre camerele televiziunilor. Criza a fost subiectul cheie, oamenii nu prea mai cumpara ca inainte, trebuie sa ne gandim la ecologie si sa vedem cum iesim din impas. Daca alta data multi spuneau ca vor sa aiba o cota de piata mai mare, acum discursurile pomeneau despre mentinerea cotei de piata. Iar daca ar fi sa rezumam ideea salonului parizian, aceasta ar fi "masini tot mai mici pentru zile tot mai grele".

Totusi, criza nu s-a vazut si in amenajarea standurilor, cel putin la cativa jucatori mari. Spre exemplu, standul General Motors avea cativa copaci mari argintii si o platforma inaltata pentru a vedea in jur. La Fiat, un 500 inalt de cativa metri servea drept sediu al standului, iar la Renault o multime de plasme, proiectoare si zeci de ecrane dadeau standului un aer high-tech. La Dacia, elementele de baza ale standului au fost culoarea albastra, un glob terestru urias, cateva motoare si noua sigla. Nu era spectaculos dar nici penibil.

Pentru ziaristi multe standuri serveau mancare si, evident ca s-a creat imbulzeala, la fel cum s-a intamplat si la standul Seat unde s-au impartit sute de mici geamantane rosii pe roti pe care ziaristii le-au plimbat apoi ore bune prin tot salonul.

Chinezii s-au facut din nou remarcati si la Paris, prin curiozitatea si rabdarea cu care studiau masinile si le fotografiau timp indelungat, luandu-si si notite.

Ce nu mi-a placut

Aglomeratia e primul lucru de care dai cand intri in prima zi de presa, cohorte de ziaristi de toate natiile se strang la standuri, inconjoara masinile, fac fotografii. Normal ce-i drept, insa la conferintele marcilor mari sunt peste 500 de ziaristi care se bat pentru fiecare metru patrat de teren. Consecinta este ca devine imposibil sa poti vorbi cu un mare director din industrie daca nu te-ai programat. Alt aspect negativ a fost imposibilitatea de a te conecta la internet de absolut oriunde din salon. La o parte din standuri erau retele wireless parolate, insa la alte standuri nu aveai posibilitatea sa intrin online.

Nici centrul de presa nu a facut fata afluentei de ziaristi, chiar si la o jumatate de ora de la deschidere era imposibil sa gasesti un calculator liber. Aveau monitoare si tastaturi Apple aratoase, insa numai cateva zeci, iar caldura era inabusitoare.

Tot aglomeratia a fost sursa blocajelor din trafic din jurul centrului expozitional. Zeci de oameni faceau cozi la taxiuri si, plecand de la salon cu masina pe la ora 18 faceai un kilometru in peste o jumatate de ora. Un lucru inedit era prezenta taxiurilor motociclete.

Ca jurnalist, un minus a fost si lipsa materialelor de presa de la unele standuri chiar si la o ora de la terminarea conferintei. Totusi, asta s-a intamplat numai la cateva, multe avand chiar si in a doua zi de presa CD-uri si informari despre noutatile prezentate.

Ce mi-a placut

Merita remarcat faptul ca unii chiar s-au zbatut sa faca standuri care sa impresioneze, in plus masinile nu erau inghesuite ca intr-o parcare de supermarket, noutatile erau bine evidentiate si existau o multime de platforme rotitoare care sa permita fotografierea din cele mai diverse unghiuri. In plus, desi expozitia s-a tinut in cateva hale mari intre care e ceva de mers, orientarea se facea foarte usor datorita marcajelor prezente la tot pasul.

Fara indoiala cel mai important lucru la un astfel de salon este prezenta la un loc a unui numar mare de concepte, masini de productie in premiera mondiala si oameni importanti din industrie.

Vedetele salonului

In editiile trecute SUV-urile si limuzinele au tinut capul de afis la Paris, insa acum masini tot mai mici ies in prim plan. Toyota iQ se vrea un concurent japonez pentru Mini, Noul Ford Ka vrea sa faca volume mult peste predecesorul sau, noul Megane a impresionat pe multi, cea mai noua generatie Avensis era asaltata cu nesat mai ales de asiaticii care-i studiau minutios interiorul, iar la Golf oamenii s-au uitat si sub masina si stateau cu minutele pe locul soferului, studiind bordul.

Conceptele au atras si mai multa lume care probabil se intreba daca in productie se vor pastra insusirile care uimesc acum. Citroen si Peugeot au adus concepte de masini sport, miscare atipica pentru o marca de volum, pana si Lada a venit cu un concept supersportiv care e la mii de ani departare de gama din showroom. BMW a venit cu X1, care nu e foarte diferit de X3, dar este mai mic putin. Audi a adus Q5-ul, iar cei care n-au bani de Q7 au de acum o varianta si exista si versiunea cu caroseria alba, pretuita de fanii romani ai "gipanelor"

Hibridele si electricele ies la atac

In timp de criza, multi constructori au iesit in fata cu masini "verzi". La Paris a fost inflatie de masini electrice, de hibride si chiar masini pe hidrogern. Aveau standuri generoase chiar si producatori necunoscuti la noi, cum ar fi Aixam sau Matra. dar pe partea de ecologie cele mai importante noutati au venit de la Honda, cu hibridul Insight si de la Chevrolet, cu Volt, masina electrica ajutata de un motor pe benzina.

A fost prezent si FCX Clarity, primul automobil de serie cu tehnologia celulei de combustibil, Suzuki a adus deasemenea o masina cu hidrogen, dar si o motocicleta cu aceeasi tehnologie.

Totusi. patrunderea tehnologiilor alternative se face greu, primele masini electrice produse in volume mai mari vor aparea la anul in Japonia, la hibride doar un singur model se vinde ceva mai bine, in timp ce automobilele pe hidrogen se produc in numar foarte mic.

Un lucru se schimba rapid: numarul modelelor cu emisii scazute de CO2 (120 g CO2/km si mai putin) creste puternic, de la mai putin de zece in 2006, la aproape 100 in 2010. Dar asta conteaza putin pentru clienti, insa salonul parizian se straduieste sa arate ca cei din industrie se zbat sa para mai ecologici. Ramane de vazut cate din conceptele cu propulsie electrica sau hibrida vor ajunge sa schimbe piata.