Directorul general al Dacia, Francois Fourmont, recunoaste ca in Romania se simte o incetinire a activitatilor economice, mizeaza pe numele companiei si pe raportul calitate-pret al vehiculelor Renault - Dacia si ia in calcul concedierea angajatilor ca pe o masura extrema, putin probabila.

Rep: Care credeti ca va fi efectul crizei economice mondiale asupra Dacia? Considerati ca in acest moment se poate discuta de o criza adevarata in Romania?

Francois Fourmont: Este o criza mondiala care incepe sa aiba un sir de efecte importante asupra pietei auto. Estimarile arata o scadere de 8% pe an in Europa, in conditiile in care 8% pe an inseamna pierderi cuprinse intre 17 si 20 de procente in ultimul trimestru. Dacia este exportator, exportam in 50 de state 65-70 % din productie. Astfel, din momentul in care piata incepe sa scada, prin definitie, suntem si noi atinsi. Acum, pe moment, suntem mai putin atinsi decat alte companii pentru ca noi avem un nume extraordinar care se traduce in vehicule cu un raport calitate-pret deosebit. Aceasta pozitionare plus faptul ca avem o gama foarte tanara, printre cele mai tinere din Europa, ne va face, probabil, mai putin sensibili decat restul industriei auto europene.

O posibila cadere a pietei cu 15-20 de procente va avea , cu siguranta, un impact puternic si asupra volumului nostru. Noi am decis, momentan, sa ne ajustam productia pentru a evita acumularea de stocuri si, in functie de evolutia pietelor care ne intereseaza, vom lua si decizii de suspendare a productiei.

In ceea ce priveste criza economica din Romania, tot ce se poate constata astazi este o diminuare a activitatilor economice care se face simtita si in piata auto.

Rep: Cum se va rasfrange, pe tremen lung, suspendarea productiei?

Francois Fourmont: Oprirea productiei nu va avea niciun efect asupra profitului, are efect doar asupra numarului de masini. Daca nu suspendam productia si nici nu vindem, acumulam stocuri.

Rep: Cum comentati evolutia de la Volkswagen?

Francois Fourmont: Nu vreau sa comentez.

Din cate stiu, Volkswagen a decis sa suspende productia in fabricile germane timp de o saptamana. Este o piata care scade in mod brutal si scade pentru toata lumea, inclusiv Volkswagen.

Cresterea depinde de vanzarea de automobile. Piata germana este o piata care in 2007 a scazut foarte mult datorita cresterii din ianuarie 2007 a TVA-ului, insa in 2008 a devenit o piata foarte puternica.

Rep: Vorbind pe termen lung, luati in considerare reducerea numarului de angajati?

Francois Fourmont: Ca sa va pot raspunde la aceasta intrebare ar trebui sa prevad o cadere dramatica a pietei auto. Astazi, nimeni din aceasta industrie nu poate sa faca previziuni pentru 2009. Tot ce pot sa va spun este ca noi urmarim saptamanal schimbarile de pe piata, luam masuri de ajustare prin suspendarea productiei si privim reducerea personalului ca pe o masura extrema.

Francois Fourmont a fost ales directorul general care a sprijinit cel mai mult resursele umane in ultimul an, in cadrul conferintei HR Club.

Vineri este a doua zi de intrerupere a productiei la Dacia, vor mai urma alte doua zile la jumatatea lui noiembrie. Criza din prezent si greva din primavara vor face ca Dacia sa produca in 2008 cu 50.000 de masini mai putin decat isi propusese la inceputul anului si va totaliza 260-270.000 de unitati.