Desi cotatia petrolului a scazut puternic in ultimul timp, tot mai multi constructori auto lanseaza programe de vehicule economice, nu numai hibride, ci si 100% electrice, noteaza AFP. Autonomia scazuta, nevoia de a le incarca mult timp si costul mare de constructie impiedica masinile electrice sa devina extrem de raspandite, insa e clar ca industria se straduieste sa le faca abordabile.

Tendinta se simte puternic la salonul auto din Los Angeles care s-a deschis recent. "Scopul este sa ajungem la vehicule cu emisii poluante zero", spune Carlos Ghosn, CEO al aliantei Renault-Nissan.

Alianta are un program de a introduce in cativa ani vehicule electrice si statii de incarcare in cateva tari, precum Israel, Portugalia, Danemarca si SUA (statele Oregon si Tennessee). Ghosn spune ca bugetul acestui proiect nu va fi afectat de criza. Nissan vrea sa propuna in 2012 o intreaga gama de vehicule electrice si are un program pilot cu statul Oregon.

Totusi, desi planuri exista, esecuri anterioare, cum ar fi programul EV-1 al General Motors din anii '90, ii fac pe multi observatori sa se declare rezervati.

Problema bateriilor ramane cea mai grea, dificultatile legate de autonomia limitata si de incarcare impiedica masinile electrice sa cucereasca soselele. Aceste obstacole fac ca masinile electrice sa fie scumpe si sa aiba o durata de viata relativ limitata pentru moment.

Ghosn crede ca tehnologia va avansa si, la fel ca la bateriile pentru laptop-uri, care au avansat enorm, si cele pentru automobile vor depasi problemele din prezent. Insa nu toti mizeaza pe bateriile litiu-ion, Hyundai se gandeste la baterii litiu-polimer, mai modulabile si mai usoare.

Nemtii au planuri pentru masini electrice de dimensiuni mici. Daimler a anuntat un program pe baza lui Smart, iar BMW a prezentat un program cu Mini-uri electrice care vor fi date la teste pentru 500 de clienti americani.

O masina electrica despre care s-a vorbit enorm in ultima vreme este Chevrolet Volt de la GM. Berlina ar trebui sa mearga 60 de km doar cu motortul electric, dar are si un motor termic ce incarca bateriile. Partea rea e ca masina va fi lansata peste doi ani, iar informatiile arata ca va fi scumpa, cam 40.000 de dolari.

Ghosn, CEO al aliantei Renault-Nissan, estimeaza ca masinile electrice ar putea ajunge la o cota de piata de 10% pe plan mondial in 2020, adica vanzari de sapte milioane de unitati, insa e doar o prgnoza care ar putea fi lejer contrazisa de realitate.