Un dealer Ford din provincia canadiana Ontario a decis sa ofere bonus cumparatorilor 100 de actiuni la Ford Motor Company pentru a incerca sa-si creasca vanzarile. Solutia e una inventiva, insa de avarie, tot mai putini oameni veneau in showroom iar ceva trebuia sa atraga atentia. Chiar daca bonusul nu face acum nici 200 de dolari, cei de la dealer spun ca astfel clientii pot sa se simta mandri ca au o mica parte din Ford, noteaza ziarul canadian The Windsor Star. In SUA, alti dealeri au desfasurat pentru putin timp si programe prin care cei care veneau doar sa testeze masinile primeau 10 actiuni la Ford.

John Chisholm, seful unui dealer Ford din orasul Windsor, Ontario spune ca a auzit de un program similar desfasurat de un reprezentant General Motors din Texas si a decis sa-l incerce. De la 1 decembrie va incepe sa cumpere actiuni la Ford pentru clientii care-si iau masini de la concesiune. Chisholm spune ca a oferi actiuni e o dovada excelenta de incredere in Ford si viitorul acesteia. Ideea este interesanta si dovedeste ca dealerii trebuie sa dea dovada de imaginatie daca vor sa se descurce in vremuri de criza.

Actiunile Ford au ajuns acum la 1,66 dolari, astfel ca bonusul de 100 nu e extraordinar, insa dealerul se bazeaza pe efectul psihologic. Actiunile Ford ajunsesera la un maxim de 30 dolari in 2001, dar de atunci au tot scazut, astfel ca in ultimul an maximul a fost de 8,79 dolari/actiune, iar minimul de 1,01 dolari.

Situatia cere solutii speciale

Pe scurt, tot mai multi americani se vad in imposibilitatea de a-si lua masini cu banii jos si de a obtine credite ieftine in acest scop. Astfel, nici nu e de mirare ca vanzarile celor mai mari producatori locali scad de la o luna la luna chiar si cu 40%.

Cei trei mari ai industriei auto, General Motors, Ford si Chrysler cer cu insistenta ajutoare de 25 miliarde dolari si avertizeaza ca daca nu le vor primi vor intra in faliment iar economia americana va simti efecte devastatoare. Marti expira termenul pana la care cei trei sunt obligati sa vina cu planuri detaliate in care sa explice cum cred ei ca vor deveni viabili ajutati de banii guvernamentali.

Totusi, la ultimele discutii Congresul s-a aratat neincrezator, mai ales ca toti sefii companiilor auto au venit cu avioanele particulare la discutii, intr-o dovada de opulenta care contrasteaza cu situatia companiilor amenintate de faliment. Congresul spune ca producatorii trebuie sa lase deoparte scenariile alarmiste despre ce s-ar intampla daca ar aparea falimentele si sa insiste pe ideile de redresare.

E de asteptat ca gigantii auto ai Americii sa renunte la o parte dintre marci, spre exemplu GM sa dea Saab iar Ford sa vanda Volvo, sa mai inchida toti o parte din fabrici, sa taie productia de SUV-uri si pick-up-uri cu consum ridicat si sa se concentreze pe tehnologii ecologice si masini mai mici. E drept ca cei trei mari ai Americii s-au concentrat pe aceste lucruri si in ultimii ani, restructurarile au inceput inaintea crizei dar problema e ca se fac prea lent.

Oricum, presiunea apaasa si pe umerii Congresului, sutele de mii de locuri de munca ce s-ar putea pierde dupa un faliment pot pune economia americana intr-o situatie si mai grava decat acum.