Guvernul a decis, joi, majorarea de trei ori a taxei de poluare auto la achizitionarea vehiculelor second-hand de import si cresterea primei de casare pentru scoaterea din uz a masinilor uzate, de la 3.000, la 3.800 lei.

Premierul Tariceanu a precizat ca nu a primit inca un raspuns de la Comisia Europeana in legatura cu decizia Guvernului de a suspenda pe o perioada de un an de zile taxa de prima inmatriculare pentru masinile noi.

Premierul sustine ca trebuie luate masuri de stimulare a vanzarilor, de pastrare a locurilor de munca in sectorul auto si pentru functionarea economiei. "E in interesul nostru sa gasim cele mai bune masuri ca acest lucru sa se intample", a spus Tariceanu.

Tot joi, s-a decis ca prima de casare din programul Rabla sa creasca de la 3.000 lei, la 3.800 lei. Si locurile din program vor creste in 2009, la 60.000, de la 30.000 anul curent.

Taxa auto a fost modificata ultima oara la 1 iulie 2008, cand pentru inmatricularea de masini noi sumele au crescut, iar la cele foarte vechi au scazut drastic.

Producatorii de masini si importatorii de automobile noi atrag de ceva timp atentia ca noua taxa de mediu intrata in vigoare de la 1 iulie favorizeaza intrarea masinilor foarte vechi in tara. Declaratiile au devenit alarmiste in ultima vreme, cand vanzarile de masini noi au scazut cu 20-30% si chiar cu mai mult. Diverse voci din industrie spun ca daca taxa auto nu se modifica din nou, piata masinilor noi se va prabusi in 2009, iar zeci de mii de locuri de munca din industria de profil sunt in pericol.

Guvernul a decis, in noiembrie, prin ordonanta de urgenta, ca taxa de poluare auto perceputa la achizitia masinilor noi sa fie suspendata pana la sfarsitul lunii decembrie 2009, pentru vehiculele Euro 4 cu motorizari de pana la 2.000 centimetri cubi inmatriculate pentru prima data in tara.

Conform datelor APIA, ponderea masinilor mai vechi de 10 ani in totalul masinilor second-hand inmatriculate a crescut enorm, de la mai putin de 1% in trimestrul trei din 2007 (cand taxele erau prohibitive, cateva mii de euro), la 42% in trimestrul al treilea din 2008. In plus, spun cei de la APIA, daca in T3 din 2007 48% din masinile second-hand inmatriculate aveau varste intre patru si zece ani, in T3 2008 ponderea a ajuns la 41%.

In vechea varianta a taxei, inmatricularea unui Logan nou cu motor 1,4 benzina costa 160 de euro, iar pe noua varianta intrata in vigoare la 1 iulie e de 237 euro. Pe de alta parte, cei care vor o masina veche pot sa o inmatriculeze acum ieftin: Un VW Golf din 1993, motor 1,4 benzina, are o taxa de 118 euro pe noua varianta, fata de 2.602 euro pe vechea varianta.