General Motors estimeaza ca in SUA se vor vinde anul acesta cel mult 10,5 milioane de masini noi, nivel extrem de slab, nemaintalnit din 1982, dupa ce prognozele anterioare erau de 12 milioane, noteaza Bloomberg. Atitudinea tot mai pesimista e un semn ca General Motors ar putea avea nevoie de ajutoare suplimentare fata de cele 13,4 miliarde dolari aprobate.

Anul trecut, vanzarile de masini noi in SUA au scazut cu 18%, la 13,2 milioane masini, dupa ce multi ani au fost in jurul a 16 milioane. Un nivel de 10,5 milioane este considerat dezastruos pentru industrie si pana acum, chiar si cele mai negativiste prognoze se situau peste 11 milioane.

General Motors a dat si o progoza pentru vanzarile globale de masini care ar putea scadea puternic, de la 67,1 milioane automobile anul trecut, la 57,5 milioane unitati. Producatorul a modificat drastic si prognozele pentru vanzarile din SUA in 2010, de la 15,3 milioane, la 12,5 milioane masini, dar si pentru 2011, de la 16,9 milioane, la 14 milioane.

Progozele GM sunt privite cu interes pentru ca dau indicii despre ce va urma. E clar ca pesimismul s-a accentuat, dar e un semn ca producatorul ar putea avea nevoie de mai multi bani pentru a-si reveni. GM a primit 4 miliarde dolari, urmeaza sa primeasca alte 5,4 miliarde, iar in februarie va urma si ultima transa de 4 miliarde. Sefii GM spun ca pentru moment nu solicita bani in plus, insa nu exclud posibilitatea, pe viitor.

In schimbul ajutorului, GM a prezentat un plan de redresare care prevede reducerea cheltuielilor in toate segmentele, renuntarea a jumatate din cele opt marci pe care le detine si reducerea cu 1.700 a numarului total al dealer-ilor (6.400).

Daca vanzarile vor fi atat de slabe precum le prevede GM in SUA si Ford ar putea simti presiune maxima. Ford a spus ca nu are nevoie urgenta de bani, insa daca piata va merge atat de prost, producatorul va solicita linii de credit in valoare de 9 miliarde dolari.