Setea romanilor pentru SUV-uri s-a mai domolit, iar stagnarea a inlocuit cresterea de anii trecuti. Supermini-urile merg cel mai bine dintre toate segmentele, pe o piata unde cel mai vandut model a inregistrat o scadere de peste 30%, iar alte masini de volum scad si ele in premiera. Anul trecut, romanii s-au indreptat tot mai mult spre masinile pe benzina, pe o piata totala care a scazut dupa aproape un deceniu de cresteri.

Informatia pe scurt:

- Vanzarile de SUV-uri au stagnat anul trecut, dupa multi ani cu cresteri masive

- Doua SUV-uri Volkswagen au terminat pe podium, masinile de teren ale Hyundai scad cu peste 50%

- Clasa supermini a crescut cel mai mult, liderul vanzarilor e un model Hyundai produs in India

- Clio a ramas cel mai vandut model de import, in ciuda scaderii de 30%

- Logan sedan a fost cea mai vanduta masina anul trecut in tara, chiar daca a scazut cu 33%

- Kia Cee'd si-a sporit vanzarile cu 5.000 de unitati, Skoda Octavia si Ford Focus au avansat si ele

- Masinile pe benzina au castigat sase puncte procentuale in lupta cu diesel-ul

Setea pentru SUV-uri s-a mai potolit, masinile mici sunt pe val

Vanzarile de SUV-uri noi au crescut puternic in ultimii ani, spre exemplu in 2007 au avansat cu 71%, la peste 18.000 de masini. Anul trecut, lucrurile s-au schimbat iar vanzarile de SUV-uri au avansat cu numai 0,3%. Liderul a fost Volkswagen Tiguan, lansat la inceputul lui 2008, cu vanzari de aproape 1.800 de masini. Modelul Touareg al aceleiasi marci s-a clasat pe trei. SUV-urile Hyundai, care alta data dominau piata puternic, au scazut mult, cu 50% (Tucson) si 58% (Santa Fe), dar ambele modele au terminat cu peste 1.000 de unitati vandute. Si Mitsubishi Outlander si Toyota RAV4 au trecut acest prag, iar modelul X5 al BMW si-a sporit vanzarile cu 8%, spre circa 900. Vanzarile SUV-ului Q7 al Audi au scazut cu 22%, la sub 500 de unitati.

Daca SUV-urile au ramas la acelasi nivel, supermini-urile au urcat sanatos cu 28%, pana aproape de 10.000 de masini. Lider la categorie este micul Hyundai i10, produs in India si lansat la inceputul anului trecut, urmat de Chevrolet Spark, model mai vechi care a trecut de 2.500 de unitati. Modelul Toyota Aygo a avut un an foarte bun, cu vanzari duble, de aproape 1.000 de unitati, in timp ce Peugeot 107 nu s-a descurcat atat de bine si a scazut cu 35%. Si "fratiorul" sau francez Citroen C1 a scazut cu 50%, in timp ce proaspat lansatul Fiat 500 si-a gasit peste 300 de clienti.

O clasa cu o soarta mai trista este cea a monovolumelor, unde vanzarile s-au dus in jos cu 24%, la circa 2.500 de unitati, dupa ce in 2007 urcasera cu 80%. Lider a ramas Opel Zafira, la care vanzarile au scazut cu 10%, putin fata de urmatorii clasati, Skoda Roomster si Mercedes Benz B Klasse (-50%, respectiv -31%)

Scaderi in lant la masinile de volum. Berlina Logan ramane numarul unu la vanzari, Kia Cee'd are cea mai rapida ascensiune

Logan sedan a fost cel mai bine vandut model de autoturism nou in Romania, anul trecut, cu peste 51.000 de unitati, scadere de 33% fata de 2007. Pe locul secund s-a situat Logan MCV, cu peste 15.000 de masini vandute (-17%). Sandero, lansat la jumatatea anului trecut, si-a gasit aproape 9.000 de cumparatori si ocupa locul cinci in topul celor mai vandute modele.

Cel mai cautat model de import a ramas Renault Clio, vanzarile au trecut de 11.300 unitati, insa au scazut cu 30% fata de anul anterior. Skoda Octavia, in schimb, n-a mers rau, a trecut de 9.300 de unitati, crestere de 18%. Ford Focus, model restilizat anul trecut, si-a crescut cu 17% vanzarile, pana la 7.900.

Extrem de bine a mers modelul Cee'd al Kia, la care vanzarile s-au triplat, depasind 7.500 de masini vandute. In rest, topul celor mai vandute masini de import e marcat de scaderi importante la modele care anii trecuti cresteau sustinut. Astfel, vanzarile Renault Megane au scazut cu 47%, cele ale Opel Astra Classic cu 32%, iar cele ale Chevrolet Aveo s-au dus in jos cu 33%.

Benzina castiga teren

Daca in 2007 ponderea autoturismelor pe benzina din totalul masinilor vandute era de 56%, anul trecut ea a urcat la 62%. Cel mai vandut model diesel de import a fost Skoda Octavia, care in 2007 ocupa locul trei, in spatele modelelor Clio si Megane. La masinile Dacia, anul trecut, un sfert din clientii berlinei au ales motoare diesel, in timp ce la MCV, procentul e mult mai mare - 60%. Sandero nu are inca motoare diesel pe piata romaneasca.

Topul celor mai vandute marci auto in 2008 si evolutia fata de 2007 (date APIA)

Total piata 270.995 -14,1%

Dacia 75.241 -20,8%

Skoda 23.064 -0,3%

Volkswagen 20.641 -11,5%

Renault 19.328 -34,2%

Ford 17.170 -1%

Opel 16.673 -13,6%

Hyundai 13.019 +0,3%

Fiat 10.070 +3,5%

Peugeot 9.955 -27,4%

Chevrolet 9.493 -27,5%

Toyota 9.063 -5%

Kia 8.556 +156%

(Cifrele nu includ si vanzarile de vehicule comerciale)