Pentru a putea raspunde la intrebarea din titlu, trebuie sa vedem ce s-a intamplat pana acum. Din motive lesne de inteles, pana in anul 2000 nu s-a construit nici un km de autostrada, noi fiind mult mai ocupati cu mineriadele si daramarea guvernelor decat cu elaborarea unor strategii de dezvoltare pe termen lung.

De bine de rau, lucrurile au inceput sa se miste sub guvernarea Nastase, cand s-au construit primii 100 km de autostrada, tot in aceeasi perioada semnandu-se si celebrul contract cu Bechtel, prin care americanii se angajau ca pana in 2012 sa termine autostrada Transilvania in schimbul a 2,2 miliarde de euro. Intre timp, Bechtel a inaugurat 5 km din cei 415 iar costurile se pare ca se vor tripla.

Alegerile din 2004 au adus la putere Alianta DA iar programul cu care aceasta alianta a venit la guvernare prevedea realizarea urmatoarelor lucrari de infrastructura (sursa).

*

Autostrada Nadlac-Deva-Sibiu-Pitesti (prima cale, inclusiv variantele ocolitoare Pitesti, Sibiu, Sebes, Orastie si Deva): 459 km

*

Autostrada Drajna-Cernavoda-Constanta: 115 km

*

Centura de autostrada Bucuresti Nord (prima cale): 50 km

*

Autostrada Bucuresti-Ploiesti si Comarnic-Brasov (prima cale): 138 km

*

Autostrada Brasov-Cluj (prima cale) si Bors-Oradea (prima cale): 257 km

Conform acestor promisiuni, la sfarsitul anului 2008 trebuia sa avem in lucru sau finalizati exact 1.019 km de autostrada. Ce s-a realizat din toate acestea? Conform Ministerului Transporturilor, la sfarsitul anului 2007 Romania avea 281 km de autostrada si cum anul trecut s-au inaugurat 5 km, inseamna ca in acest moment lungimea totala a drumurilor cu profil de autostrada a ajuns la 286 km.

Pe fondul dezvoltarii economiei in ultimii ani, problema infrastructurii a devenit una cronica, lipsa autostrazilor incetinind cresterea economica si ducand la pierderea unor investitii importante, noua fabrica Daimler din Ungaria fiind doar una dintre ele.

Comparativ cu 1990, parcul auto national s-a dublat (4,5 milioane de masini acum vs 2,2 in 1990) in timp ce infrastructura s-a pastrat practic aceeasi, situatie care genereaza conditii de trafic absolut de neacceptat intr-o tara care se vrea civilizata. De la Timisoara la Bucuresti sunt 600 km, dar ai nevoie de 9 ore pentru a ii parcurge, asta in conditii normale de trafic, fara zapada, ploaie sau polei. Circulatia in interiorul oraselor este si mai dificila, nervii soferilor fiind pusi la grea incercare de eternele blocaje existente in fiecare intersectie.

Tot datorita infrastructurii proaste, Romania se afla in topul european al accidentelor auto mortale, cu 749 de morti la un milion de masini, rata care este de 6 ori mai mare decat in Germania spre ex. (sursa)

Cum este la altii

Privind peste gard la vecinii nostri unguri, cehi sau polonezi (germanii sunt prea departe), vedem ca acestia stau „ceva” mai bine decat noi la capitolul infrastructura: Ungaria are 1.013 km de autostrada, Cehia 962 iar Polonia 761. Cifrele in sine nu sunt insa relevante avand in vedere diferentele mari intre suprafetele diferitelor tari si tocmai de aceea vom compara cifrele prin prisma densitatii autostrazilor pe km patrat de teritoriu.(sursa)

Acest indice are valoarea de 6,18 in Ungaria, 12,2 in Cehia si 2,05 in Polonia, in vreme ce Romania, cu o densitate de 1,2 metri de autostrada pe km patrat se situeaza mult in urma acestor tari. Pentru a ajunge la standardul pe care il au acum ungurii, am avea nevoie de peste 1.400 km de autostrada iar pentru a ajunge din urma Germania, avem nevoie de peste 8.000 km.

Si pentru a nu exista niciun dubiu ca la ei se poate iar la noi nu, va spun ca in Ungaria s-au construit in ultimii 4 ani peste 440 de km de autostrada (in conditiile in care tara a trecut printr-o criza crunta ce a generat inclusiv lupte de strada), in Cehia 400 iar in Polonia doar 200 (desi la nivel de autostrazi nu sunt cu mult peste noi, per total polonezii stau mult mai bine avand in vedere ca la ei densitatea drumurilor publice pe km patrat este de 4 ori mai mare decat in Romania).

Ce promit actualii guvernanti

In campania electorala, partidele s-au intrecut in a promite rezolvarea problemei infrastructurii iar in noul program de guvernare se da ca sigura inaugurarea a 1.000 km de autostrada pana in 2012, in timp ce alte cateva sute vor fi in constructie, ceea ce ar insemna in medie finalizarea a 250 km de autostrada pe an de mandat.

Privind la promisiunile facute in ultimii ani dar neonorate, ne intrebam in mod logic daca sa mai avem sau nu incredere in planurile guvernului. Nu doresc sa critic inainte de a astepta materializarea acestor promisiuni insa se pare ca acum conditiile ne sunt ceva mai favorabile.

Pana in 2015, vom primi de la UE peste 4,5 miliarde de euro pentru investitii in infrastructura, deci bani sunt. Intrebarea este daca autoritatile romane vor fi capabile sa cheltuiasca acesti bani, avand in vedere ca pana acum nu s-a reusit cheltuirea nici unui cent din fondurile alocate in 2007 si 2008, desi am avut la dispozitie 700 de milioane de euro.

Un mare pas inainte il reprezinta simplificarea de catre guvern a procedurii de expropriere a terenurilor pe care se vor construi autostrazi, fiind simplificata si procedura de solutionare a contestatiilor depuse in urma achizitiilor publice privind autostrazile. In acest fel, lucrarile nu vor mai fi intarziate de catre cei care pe baza unor informatii confidentiale, au cumparat terenuri exact pe traseul autostrazilor iar acum doresc ca statul sa le plateasca un pret de cateva ori mai mare.

Anul 2009 a inceput cum nu se poate mai bine pentru Ministerul Transporturilor: saptamana trecuta, dl Berceanu a inaugurat primii 100 de metri de autostrada din acest an, ceea ce inseamna ca au mai ramas de inaugurat doar 249,9 km pana la sfarsitul lui 2009.

Hai ca se poate!

Citeste si comenteaza pe khris.ro.