Triplarea s-a transformat in dublare cand e vorba de taxa auto. Dupa noua ordonanta, cele mai mici taxe auto pentru masinile second-hand pornesc de la circa 200 euro pentru modele Euro 4 cu emisii scazute. Cele mai mari taxe pot depasi 15.000 euro la masini foarte vechi cu motoare puternice. Masinile noi Euro 4 cu motor sub 2 litri sunt scutite de taxa, dar masinile noi mai puternice nu, iar taxa poate trece de 6.000 euro la SUV-uri si automobile sport puternice.

Taxa auto a scazut cu 33% la masinile second-hand, prin ordonanta anuntata miercuri, ordonanta care va intra in vigoare in momentul publicarii in Monitorul Oficial.

Cateva calcule - in functie de norma Euro, cilindree si emisiile de CO2 - arata ca cele mai mici taxe, circa 200 euro, vor fi pentru masini cu motoare Euro 4, produse acum doi-trei ani si emsii CO2 mici, sub 110 g/km. Astfel de modele sunt masini supermini precum Peugeot 107 sau Toyota Aygo. La o masina second-hand tot de doi-trei ani, cu motor pe benzina de 1,6 litri, Euro 4, noua taxa e de circa 500 euro. La un automobil din aceeasi categorie, insa cu motor diesel de 1.9 litri, noua taxa e de circa 800 euro.

Taxele ating niveluri extrem de mari pentru masini Euro 2 cu motoare foarte mari de peste 3 litri. In aceste cazuri se poate ajunge la plata a 15.000 de euro la inmatriculare, mai ales ca astfel de masini, produse acum un deceniu, au emisii de CO2 sensibil mai mari.

Ministerul Mediului a dat joi cateva exemple de noi valori ale taxei. Astfel, pentru un BMW X5 vechi de cinci ani, taxa a scazut de la 3.600 euro, la 2.400 euro, iar pentru un Volkswagen Golf de sase ani, taxa s-a micsorat de la 2.000, la circa 1.300 euro.

Masinile noi Euro 4 cu motoare sub 2 litri sunt scutite de plata taxei in continuare, dar masinile mai puternice nu sunt scutite de taxe, insa si in cazul lor cuantumul a fost redus acum cu o treime. Spre exemplu, la SUV-uri si masini sport cu motoare puternice, de peste 4 litri, taxa de inmatriculare trece de 6.000 euro. Pentru masini noi cu motor pe benzina 2,2 litri Euro 4, taxa e de circa 2.000 euro. Pentru automobile noi cu motoare diesel ce depasesc cu putin 2 litri, taxa trece de 1.500 euro.

De plata taxei auto sunt scutite si masinile electrice, cele hibride si Euro 5.

Taxa auto a fost triplata la masinile second printr-o ordonanta care a intrat in vigoare la 15 decembrie 2008.

Schimbarile taxei au fost insotite de formulari neclare si numeroase interpretari, iar in tara soferii au protestat, nemultumiti ca masinile vechi au in multe cazuri taxe mai mari decat suma cu care au fost cumparate.

Reprezentantii Dacia dar si cei ai importatorilor de masini noi au sustinut in mod repetat ca reducerea taxei auto pentru masinile second-hand ar avea efecte dezastruoase asupra vanzarilor de masini noi, iar tara va deveni un cimitir al rablelor din occident.