Compania rusa GAZ - producator al masinilor Volga - spune ca ar fi gata sa inceapa productia de masini Opel in sase - noua luni la uzina din orasul Nijni Novgorod, scrie AFP. Presa rusa comenteaza diferit intrarea puternica a rusilor in actionariatul Opel, atitudinile variaza intre exaltare si intrebari despre care va fi locul Rusiei in aceasta afacere.

GAZ fabrica berlinele invechite Volga, la uzina din Nijni Novgorod, la 440 km de Moscova, iar compania miliardarului Deripaska spune ca daca noul consortiu Opel-Magna-Sberbank va decide ca la aceasta uzina vor fi produse masini Opel, in sase - noua luni se pot face toate modificarile tehnologice necesare.

Vineri s-a ajuns in sfarsit la un acord pentru salvarea Opel, dar a fost scos mereu in fata numele companiei canadiene Magna, desi aceasta va detine numai o cincime din actiunile Opel. GM va pastra 35% din actiunile marcii germane, salariatii vor avea 10% insa cel mai interesant lucru este ca banca rusa Sberbank va detine 35% din producator. Tocmai de aceea, presa rusa e plina de articole legate de subiect. "Opel-ul rus" sau "Opel transformat in Volga" sunt doar cateva titluri din presa rusa .

"Niciodata o companie rusa n-a obtinut active de acest gen in lumea occidentala", scrie Vremia Novosti. "Nu e Armata Rosie!", ironizeaza acelasi ziar reticenta occidentalilor cand e vorba de patrunderea unor companii ruse in actionariatul unor mari grupuri occidentale. Cotidianul adauga ca aceasta criza a facut posibile lucruri care altfel nu puteau deveni realitate.

"Planul de iesire din criza al Opel nu e nici pe departe clar", noteaza ziarul Nezavissimaia Gazeta care adauga ca Magna trage sforile, iar rusii nu au garantia ca transferul de tehnologie mult-asteptat va veni.

Kommersant noteaza ca nemtii vor sa ajunga sa detina 20% din piata rusa, fata de 3% in prezent, iar volumul de productie vizat de Opel ar fi de 180.000 masini/an, "unul putin realist".

Presa a scris ca Magna are de gand sa renunte la 2.500 de oameni ai Opel in Germania, adica o zecime din forta de munca, in timp ce planurile Fiat vizau renuntarea la 10.000.

Afacerea Opel a nascut si un alt scenariu: Magna s-ar putea alia cu compania care va cumpara marca Saturn a GM si ar putea produce aceste masini in SUA sau Canada. Saturn e marca sora a Opel in SUA, iar GM va construi aceste masini pana cel tarziu in 2011.