Am fost tentat sa scriu un titlu de genul - GM, impartit intre rusi si chinezi - dupa stirile privind noul actionariat de la firma germana detinuta de General Motors si vanzarea brandului Hummer catre o firma asiatica. Dar mi-am adus aminte de alte industrii care de-a lungul timpului s-au aflat in aceeasi situatie. Numiti repede doua branduri americane care fac cuptoare cu microunde. Masini de spalat? Aer conditionat? Televizoare? Frigidere? (Firma care a lansat comercial produsul se cheama... Frigidaire si e americana). Ei bine, in industria bunurilor de larg consum lucrurile stau in general asa. Apare un produs care suceste mintile consumatorilor. Pentru ca preturile sunt bune si piata suficient de mare, apare competitia, apoi razboiul preturilor, outsourcing-ul in Asia pentru reducerea costurilor. Apoi preluarea companiei americane sau aparitia unor rivali care trimit in corzi primii jucatori.

Si ce legatura are asta cu industria auto veti intreba. Cele mai mari branduri se gasesc in tarile avansate, iar productia este putin externalizata, fata de alte industrii. Producatorii auto s-au tinut bine un timp. Comertul nu a fost liberalizat ca in cazul televizoarelor sau textilelor. Dimpotriva, japonezii si mai nou coreenii au fost nevoiti sa deschida fabrici in SUA sau Europa ca sa aiba acces la cele mai mari piete auto. De ce acest protectionism? Simplu - sub amenintarea pierderii locurilor de munca (in toate industriile conexe), guvernele au preferat sa faca granitele cat mai sigure. Importurile din Asia au fost tinute departe, dar pe barba consumatorului occidental, care a platit pretul pastrarii industriei auto in Vest (puneti fara grija aici si Japonia si Coreea).

In timp, in SUA lucrurile s-au schimbat. Pe cea mai competitiva piata din lume, imaginea brandurilor locale s-a erodat. Un super exemplu mi se pare fabrica comuna a GM si Toyota care faceau practic acelasi model de camioneta, dar cel japonez se vindea la un pret mai bun! Pe masura ce apareau alte piete promitatoare - de exemplu software - interesul investitorilor a scazut pentru piata auto. Valoarea la bursa s-a diminuat, iar falimentul a inceput sa bantuie prin Detroit. Cei Trei Mari ar fi putut sa dispara fara mari probleme, dar protectionismul de care beneficiat le garanteaza inca imunitatea- milioane de americani ar ajunge pe strazi daca s-ar inchide fabricile celor trei mari- GM, Ford si Chrysler. Dar gigantii pot fi vanduti pe bucati sau in intregime, ca in cazul Chrysler, cu conditia pastrarii locurilor de munca.

In SUA, industria auto nu mai are stralucirea de alta data, nu este considerata de importanta nationala. Are mai degraba importanta sociala. In Germania si Japonia, masina este no.1 in topul induastrial si este putin probabil sa vedem prea curand inchizitorii de genul celor din suportate de bossii celor Trei Mari in Senatul american.

Deci de ce se cumpara bucati din GM, iar companiile sunt din China si Rusia? Pe scurt, pentru ca alte industrii sunt acum importante si e cazul sa mergem mai departe.

Citeste si comenteaza pe blogul Menaru.