Pana sa vina criza, programele de tip Rabla pareau gandite pentru tarile mai putin dezvoltate, insa acum au devenit extrem de raspandite si ajuta enorm industria auto. Cel mai eficient este in Germania unde prima de casare de 2.500 de euro va ajunge la un numar urias de persoane: doua milioane. Spania si Marea Britanie au inceput programele tarziu, dar statul nu plateste integral prima de casare. Programul Rabla din Franta a dus pe plus o piata care cadea cu mai mult de 20%, iar Italia a revenit putin pe plus, dar nu mai cade ca in trecut. Iata pe scurt cum au decis europenii sa ajute industria auto si in ce fel le-a reusit sau nu le-a reusit.

Germania - Eficienta maxima, prima generoasa, efect mult peste asteptari

Germania e exemplul pentru "Asa da!" cand e vorba de program Rabla. L-au inceput rapid, au o prima consistenta si mai multe locuri decat celelalte programe Rabla europene puse la un loc.

Autoritatile ofera 2.500 euro celor care-si caseaza masina mai veche de noua ani pentru a-si lua un automobil nou. Initial au fost 600.000 de locuri, dar dupa ce numarul cererilor a depasit un milion, autoritatile au decis sa mareasca bugetul pentru a include doua milioane de masini. Nicaieri bugetul nu este atat de mare - 5 miliarde euro, iar piata va putea profita tot anul, fiindca in Germania se vand cam trei milioane de masini noi, iar anul acesta doua treimi vor fi cumparate prin intermediul programului.

Ca dovada a situatiei speciale, Asociatia importatorilor auto din Germania are de gand sa modifice estimarile de inmatriculari pentru intreg anul, de la valoarea pesimista de 3 milioane de unitati, spre 3,4 - 3,5 milioane de unitati.

E drept ca au fost si voci care au spsus ca statul german va ajuta foarte multi producatori straini, dar si cei locali, spre exemplu Opel, au avut mult de castigat. Rezultatele s-au vazut, inca din martie piata germana a inceput sa creasca in plina criza, iar in mai a avansat cu 40%, spre un nivel record de aproape 400.000 de masini. Modele precum Dacia Sandero, Volkswagen Polo sau Opel Corsa au fost avantajate, fiindca oamenii s-au indreptat catre masinile de mici dimensiuni.

Merita precizat ca exista critici care sustin ca unii cumparatori nu mai judeca rational si isi iau masina noua, desi nu au nevoie de ea, doar fiindca exista aceasta prima de 2.500 euro.

Franta - Producatorii locali ajutati din plin, piata revine pe plus

Nu a avut efectul extraordinar din Germania si fiindca prima a fost mai mica. Totusi, piata si-a imbunatatit evolutia iar oamenii au fost incurajati sa-si ia masini cu emisii poluante reduse.

Franta a fost printre primele tari care a dat drumul programului Rabla anul acesta, iar prima de casare e de 1.000 de euro daca renunti la masina mai veche de 10 ani. Se adauga si un bonus de 700 de euro daca masina are emisii mai mici de 120 g CO2/km. Pe piata sunt zeci de modele cu acest nivel de emisii, astfel ca masinile de clasa mica sunt ajutate. Inca din martie, producatorii francezi au simtit efectele pozitive si au crescut productia pentru masini de clasa mini precum Twingo, C1 si 107. Piata a fost pe minus de la luna la luna, insa scaderea s-a tot diminuat si de la -7% in aprilie piata a ajuns la +12% in mai.

Italia - Cresterea a fost temporara dar piata si-a mai revenit din cadere

Nici autoritatile de la Roma nu au stat degeaba, aproband programul de innoire a parcului auto in prima parte din februarie. Piata masinilor noi scazuse cu 13% si era nevoie de un imbold care sa stopeze declinul. Italienii care renunta la masina mai veche de 10 ani, pentru una noua, pot beneficia de prime de casare intre 1.500 si 5.000 euro. Criteriile sunt dure pentru primele de casare mai mari, astfel ca majoritatea covarsitoare se incadreaza la prima de 1.500 de euro. Rezultatele s-au vazut: daca in primele doua luni piata a scazut cu 28%, in martie a urcat putin, iar in aprilie a scazut din nou cu 7%. Tot scadere a fost si in mai, 9%, dar fata de scaderile de 30% de la inceput de an situatia este cat de cat mai buna. Italienii au inceput programul Rabla destul de repede, iar nivelul maxim al primei este extrem de mare. Programul nu a ridicat piata la fel ca la nemti, dar fara el ar fi fost clar mai rau.

Spania - Statul plateste doar jumatate din prima, dar s-a trezit relativ tarziu

Spania a vazut ca fara un program Rabla, piata masinilor noi s-a dus in jos cu 44%. A cincea economie din UE a intrat anul trecut in recesiune dupa 15 ani de crestere, iar rata somajului a ajuns la cel mai mare nivel din UE anul acesta, la 17,4%.

In mai s-a dat drumul programului Rabla, cu o formula intersanta: prima de casare e de 2.000 de euro, din care jumatate vor fi platiti de producatorul auto, 500 de euro vin de la autoritatile centrale, iar restul de 500 euro de la guvernele regionale. Anul trecut piata auto spaniola a avut cea mai mare scadere anuala din istorie, 28%.

Unii producatori au anticipat programul oferind "prime de casare" de 1.000 de euro inaintea autoritatilor. In programul Rabla din Spania intra masini care costa cel mult 30.000 de euro, efectul programului nu poate fi inca cuantificat, dar ramane ca rezultatele din iunie sa arate ce s-a intamplat.

Marea Britanie - Prima se apropie de cea din Germania, programul a inceput dupa multe discutii

In randul tarilor care s-au "trezit" mai tarziu se numara si Marea Britanie. Programul a inceput in mai, iar cei care renunta la masina mai veche de 10 ani beneficiaza de o prima de casare de circa 2.200 euro. La fel ca si In Spania, statul nu va suporta singur costul primei, ci jumatate va fi platit de companiile auto.

Programul are circa 300.000 de locuri si va tine pana in martie 2010. Piata britanica a scazut luna de luna cu mai mult de 20%, spre disperarea oamenilor din industrie. Pana sa fie declansat, programul a creat multe dispute. Autoritatile au decis ca dealerii trebuie sa contribuie si ei la prima pentru a se evita situatia prin care banii oferiti de stat nu ar face altceva decat sa inlocuiasca discount-uri care sunt deja oferite de producatori. Primele rezultate incep deja sa se vada si se pare ca vanzarile de masini noi au crescut cu 35.000 de unitati.

Olanda - Unul din cele mai proaspete programe are ca tinta 80.000 de clienti

Unul din programele care au inceput foarte recent, in ultimele zile ale lui mai, are valori diferite ale primei. Cei care isi caseaza masina mai veche de noua ani pot primi un avans cuprins intre 750 euro si 1.700 euro pentru a-si lua o masina noua. Bugetul este de 85 milioane euro si se estimeaza ca circa 80.000 de oameni vor profita de program. Anul trecut s-au vandut jumatate de milion de masini noi in Olanda iar pentru anul acesta se estimeaza vanzari de circa 400.000 de unitati, pe fondul unui climat nafavorabil in care unii dealeri au dat faliment. Ramane de vazut cum isi va reveni o piata care a scazut cu 25% in primele patru luni.

Romania - Balbaieli, locuri putine, prima mica

Anul trecut se vorbea ca programul va incepe la 1 ianuarie, pentru ca piata sa profite din plin de el. A inceput abia la jumatatea lui martie, prima a fost ridicata de la 3.000, la 3.800 lei, iar numarul de locuri, de la 40.000, la 60.000. Prima etapa s-a incheiat la finalul lui mai, insa numai 12.000 din cele 20.000 de locuri s-au ocupat. Prima de casare era 1.000 de euro cand a fost anuntata, dar devalorizarea leului a dus-o la 900 euro, mai putin decat in majoritatea tarilor europene. Ministerul Mediului spune ca prima etapa a fost un succes, iar locurile care nu s-au ocupat se reporteaza in a doua etapa care are astfel circa 28.000 de masini.

Statul incearca sa sporeasca atractivitatea programuluiu Rabla si i-a dat un facelift puternic. Astfel, in etapa a treia care va incepe la 1 septembrie vor fi 10.000 de locuri alocate firmelor, care pana acum nu aveau acces la program.

in plus, o persoana fizica va putea cumpara mai multe masini prin program, nu doar una ca si pana acum. O masura ce va creste vanzarile tine si de introducerea autoutilitarelor usoare pentru transport marfa de pana la 3,5 tone, automobile care nu erau pana acum incluse in program.