Romania si Bulgaria au fost singurele tari UE in care numarul victimelor din accidente rutiere a crescut in ultimii sapte ani, in opozitie cu tari precum Franta sau Spania, unde numarul victimelor s-a redus cu peste 40% in aceeasi perioada. In plus, in Romania, doar un sfert din masinile noi vandute anul trecut au obtinut cinci stele la testele de siguranta EuroNCAP, in timp ce in UE media e de 53%, arata un raport al European Transport Safety Council.

Astfel, in Romania au murit anul trecut peste 3.000 de persoane in accidente rutiere, cu 25% mai multe fata de 2001, tara noastra fiind, impreuna cu Bulgaria, singura din UE in care numarul victimelor a crescut. La polul opus, tari precum Luxemburg, Franta, Portugalia, Spania si Letonia, au redus numarul victimelor din accidente ruitere cu peste 40% in cei sapte ani.

In plus, Romania a fost una dintre cele trei tari UE in care numarul victimelor din accidente rutiere a crescut in 2008, fata de 2007, celelalte doua fiind Malta si Bulgaria. Cel mai bun avans a fost constatat in Estonia si Lituania, scadere de 33%.

In cele 27 tari care acum fac parte din UE, aproape 55.000 de persoane si-au pierdut viata in accidente de masina in 2001. Atunci, tinta era injumatatirea numarului victimelor pana in 2010, dar anul trecut 39.000 de oameni si-au pierdut viata, iar autorii studiului cred ca in ritmul acesta, tinta de 27.000 poate fi atinsa abia peste opt ani.

Stam extrem de ra la raportul dintre populatia totala si numarul de victime din accidente rutiere. Astfel, daca media UE este 79 de victime/un milion de locuitori, in Romania raportul este 142 la un milion si doar Polonia si Lituania stau mai rau.

Este interesanta si proportia de masini noi vandute in UE, dupa numarul de stele primit la testele de impact EuroNCAP. Astfel, in UE, anul trecut 53% din masinile noi vandute primisera maximul de cinci stele la testele pentru protectia ocupantilor, 31% primisera patru stele si 7% trei stele. Romania sta cel mai rau la proportia masinilor cu cinci stele, doar un sfert din cele vandute au calificativul acesta, dar stam cel mai bine la masinile de trei stele (34% din total), in timp ce la majoritatea tarilor UE proportia lor e de sub 10%.

In tari precum Suedia, Irlanda sau Norvegia, peste 60% din masinile noi vandute au obtinut cinci stele la protectia ocupantilor. La capitolul protectia pietonilor, 21% din masinile noi vandute in UE au primit trei stele si 42% doua stele. In Romania, doar 13% din masini au fost de trei stele si 31% de doua stele, in timp ce aproape 44% au doar o stea.

Romanii nu stau bine nici la categoria masini cu sisteme de avertizare pentru punerea centurii de siguranta. Anul trecut, peste jumatate din masinile vandute in Romania nu aveau acest sistem, in timp ce in UE doar 22% erau fara el. Pe de alta parte, in Uniune, 40% din masinile noi vandute aveau sistem de avertizare pentru punerea centurii de siguranta la ambele locuri in fata, iar in Romania doar 21% beneficiau de sistem.

Nici la protectia copiilor nu stam extraordinar, deoarece 30% din masinile vandute anul trecut primisera patru stele, fata de 44% in UE.