Dupa un prim semestru in care s-au vandut sub 80.000 de automobile noi, e putin probabil ca al doilea sa fie mai bun, astfel ca piata totala va scadea de la 324.000 de unitati anul trecut, la 140.000 anul acesta, estimeaza Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA). Singurele lucruri pozitive tin de existenta programului Rabla si de exporturile in mare crestere ale Dacia.

"Inca de la la inceputul anului 2009 APIA avansa o prognoza extrem de pesimista pentru acest an: revenirea pietei la volumul din 2003, adica cca. 140.000 de vehicule vandute. Din pacate, cifrele inregistrate la mijlocul anului 2009 fac tot mai posibil acest scenariu. Avem putin peste 70.000 de autoturisme, cu un total al pietei de cca. 79.000 vehicule. Probabil ca situatia ar fi fost si mai grava fara derularea Programului de innoire al parcului auto, program prin care s-au vandut peste 11.500 de autoturisme (cca. 16% din piata)", arata APIA in comunicat.

Cel mai bun an din istoria pietei auto romanesti a fost 2007 cand s-au vandut 367.000 de automobile noi, dupa ce acum un deceniu abia se depaseau 100.000/an. In 2007 multe voci din industrie spuneau ca piata va ajunge in cativa ani la 500.000 de unitati/an, dar situatia din prezent exclude astfel de cifre.

Singurele sperante sunt legate de reactia pietei la deschiderea Programului de innoire al parcului auto catre achizitia de vehicule comerciale (atat de catre persoane fizice, dar mai

ales de cele juridice) si acceptarea leasing-ului ca si sursa de finantare. O alta speranta este legata de relansarea creditului, aceasta fiind insa la indemana bancilor, mai spun cei de la APIA.

Asociatia adauga ca spre deosebire de majoritatea tarilor din UE, care in iunie au inregistrat cresteri fata de luna mai, la autoturisme, in Romania inregistram in continuare scadere (-4,6%).

Vanzarile de automobile noi s-au dus in jos cu 55% pe primul semestru, la sub 80.000 de unitati, toate marcile de volum inregistrand scaderi masive, cu exceptia Hyundai, care a fost pe plus.

Productia interna a reusit insa sa termine semestrul pe plus, 5%, la peste 140.000 de unitati, dupa ce solicitarile din Occident au dus exporturile Dacia la mai mult de 120.000 de automobile, crestere de 56%. Peste jumatate din masinile trimise peste hotare au fost modelul Sandero, iar mai bine de o treime Logan MCV.