Masinile 100% electrice sunt cu circa 10.000 de euro mai scumpe decat cele cu motor termic din cauza bateriilor costisitoare si grele, insa viitorul apartine masinilor la care bateriile motorului electric sunt incarcate de cel termic. Aceste masini costa cu cateva mii de euro mai mult decat cele clasice, insa diferenta ar trebui acoperita de subventii de stat in urmatorii ani, iar durata de viata a bateriei ar putea fi 240.000 km daca este bine tratata, a spus intr-un interviu acordat Hotnews.ro la salonul auto de la Frankfurt Klaus Nuchter, director pentru vehiucle electrice, masini de clasa mica si activitati legate de emisiile de CO2 la GM Europe. Opel va lansa automobilul electric Ampera la sfarsitul lui 2011 in Europa, iar un secret pentru ca bateria sa reziste mai mult este sa nu poata fi descarcata sub nivelul de 40%.

Cat de scumpa e o masina electrica in comparatie cu una clasica?

Restul industriei vorbeste de un plus de 500-1.000 euro/kwh si asta e dezavantajul vehiculelor 100% electrice din cauza ca trebuie sa detina multe baterii pentru a avea o autonomie decenta de 150 - 250 km iar pentru asta ai nevoie de 25 - 30 kwh si daca inmultesti cu 500-1.000 euro/kwh costul trece de 10.000 de euro. De aceea noi am decis sa o luam pe alt drum, am facut studii in Europa si in SUA si am aflat ca in medie un sofer nu conduce peste 50 km/zi.

General Motors a fost primul mare producator care a facut vehicule electrice si in anii 90', cu modelul EV 1, insa acela avea o problema, nelinistea cauzata cumparatorului de autonomia mica (100 - 120 km). Omul vrea sa fie liber nu sa se ingrijoreze ca masina nu va mai putea merge, EV 1 era vazuta intr-o gospodarie ca a doua sau a treia masina, dar Opel Ampera trebuie sa fie altceva si sa-i dea omului posibilitatea sa conduca zilnic cat are nevoie. Autonomia doar cu motorul electric este de 60 km si ii permitem omului sa-si acopere nevoile zilnice de deplasare. Bateriile au 16 kwh si cu ajutorul motorului termic autonomia este extinsa astfel incat se poate merge lejer in calatorii mai lungi de 200 - 300 km.

Care este pe scurt diferenta dintre hibride si masinile stil Ampera?

In cazul hibridelor masina este propulsata de motorul cu combustie interna, cel electric ajuta la acceleratie iar masinile pot merge foarte putini kilometri exclusiv cu ei. Hibridele sunt grele si nu sunt masini electrice, insa Ampera este o masina electrica pentru ca motorul electric propulseaza vehiculul.(...) Ampera nu concureaza cu masinile de clasa mini 100% electrice, acelea pot fi conduse pe distante mai scurte in oras si isi au locul pe piata, dar noi vrem ca Ampera sa nu fie a doua sau a treia masina intr-o gospodarie, ci principala.

Cand veti lansa Opel Ampera in Europa?

Vom lansa Chevrolet Volt in SUA spre sfarsitul lui 2010, adica peste un an, iar Opel Ampera va ajunge in Europa spre finalul lui 2011. Nu stim cand va ajunge masina in toate Europa pentru ca este un automobil diferit, o noua tehnologie si trebuie facute schimbari la nivelul infrastructurii si a service-urilor. Vom incepe doar cu anumite zone, nici macar cu tari intregi. Un lucru e clar, Ampera va fi de la inceput penalizata de costul extrem de mare al bateriei. Scopul nostru e nu numai de a oferi mobilitate, ci si de a face bani, astfel ca lansarea va fi mai rapida in tarile unde se vor oferi si subventii pentru masinile electrice

Unde e sustinerea mai mare pentru masinile electrice si unde nu e prezenta?

Clar ca sunt unele tari unde se acorda subventii extrem de bune si altele unde nu exista inca. Ganditi-va spre exemplu la Danermarca si Franta, acestea sunt tarile unde exista un sprijin real si masina va ajunge mai intai. Cat despre tarile mai neprietenoase cu vehiculele electrice ramane sa decidem intr-un an, un an si jumatate care sunt acestea, dar cum v-am spus, nu vorbim neaparat de tari, ci de zone mai mici.

Cat de greu e pachetul de baterii si unde e amplasat in masina?

Pachetul are 160 kg este cat de usor l-am putut face si l-am putut pune sub scaunul din spate astfel ca Ampera ofera loc pentru patru persoane si spatiu suficient in portbagaj, astfel ca masina poate fi folosita zi de zi, mai ales ca motorul cu combustie interna incarca bateriile.

Cat de mult trebuie sa stea masina la incarcat?

Trebuie sa intelegeti ca viata bateriei depinde mult de felul in care o tratezi. Daca o descarci complet va avea o viata foarte scurta, astfel ca bateria va putea fi golita in proportie de numai 40% si in acest fel bateria va avea o viata mai lunga si am vrea sa reziste 240.000 de km intr-un ciclu de zece ani. Trebuie asadar sa nu descarcam bateria de tot si nici sa o incarcam la un punct extrem de rapid de incarcare si deoarece nu vom permite ca bateria sa scada sub 40-50% masina trebuie incarcata mai putin de trei ore.

E clar ca la Ampera pachetul de baterii adauga cateva mii de euro la costul masinii, dar autonomia e de numai 60 km exclusiv cu motorul electric. Cand o veti creste?

Da e adevarat, setul de baterii adauga cam, 5-7.000 de euro, iar pentru imbunatatiri trebuie asteptata a doua generatie Ampera. Ganditi-va ca acum cinci ani nu aveam masini electrice cu baterii litiu-ion pentru pentru ca tehnologia era insuficient dezvoltata. Aparitia bateriilor litiu - ion a deschis o perioada favorabila masinilor electrice si de aceea am inceput dezvoltarea masinii acum trei ani. Suntem abia la prima generatie si vom experimenta, vom trage concluzii si apoi vom trece la a doua generatie

Cand credeti ca va aparea a doua generatie?

Credem ca ciclul de viata al dezvoltarii Ampera e de patru - cinci ani. Trebuie sa vedem cum reactioneaza piata la vehiculul nostru, mai ales ca marci concurente scot masini pur electrice, dar clar ca la generatia a doua autonomia va fi mai mare.

Cat de mult va vor ajuta subventiile oferite de stat pentru cei care cumpara masini electrice?

Foarte mult, mai ales la prima generatie. Avem nevoie de ajutor acum la inceput la prima generatie. Fara subventii preturile masinii vor fi mai mari si vanzarile mai reduse, insa masina electrica este pe termen mediu sau lung viitorul.