Productia auto a scazut anul acesta in aproape toate tarile, insa procentele fac diferenta intre "rau" si "foarte rau". Daca Islanda e exemplul tipic pentru prabusirea vanzarilor de masini (-90%), Ucraina e un exemplu pentru declin rasunator al productiei auto: 84% in primele noua luni. Lumea aproape ca nu mai cumpara masini in tara vecina, iar exporturile sunt si ele la pamant. Anul trecut producatorii din Ucraina au scos peste 400.000 de vehicule, anul acesta nu trec de 100.000.

Astfel, daca in primele noua luni ale anului trecut in Ucraina au fost produse circa 350.000 de automobile, anul acesta s-au facut 56.000. Productia celui mai mare constructor auto local, ZAZ, a scazut cu 83%, spre 39.000 de automobile, iar productia Bogdan Corportation a scazut cu 82%, spre 12.000 de masini. Al treilea producator auto, Kremenciug Avto, si-a vazut productia scazand cu 93% anul acesta, spre 2.700 de unitati. Si mai rau a scazut productia companiei Eurocar (Evrokar) care a produs sub 2.000 de masini, scadere de 95% fata de anul trecut.

ZAZ, cel mai mare producator auto local, e detinut de compania UkrAvto si construieste masini sub brandul propriu, dar si sub sigla Lada sau Chevriolet. Anul trecut a produs 280.0000 de masini, insa anul acesta va face de cinci ori mai putin. Compania exporta in tari precum Rusia, Egipt, Armenia, Belarus, Georgia si Siria.

Un grup auto de mari dimensiuni este si Bogdan Corporation, care detine doua uzine si asambleaza din colectii de piese masini Lada, Hyundai si Kia. Kremenciug Auto este un producator mai mic specializat pe vehicule chinezesti din marcile Geely, Great Wall, Changhan si Landwind.

Producatorul cel mai grav lovit de criza, Eurocar, are uzina la cativa kilometri de granita cu Romania, in oraselul Solomonovo unde sunt produse in cadenta redusa modele Skoda, Volkswagen si Seat.

Criza a afectat enorm piata auto ucraineana, abia se mai cumpara masinile, iar exportul e si el la pamant deoarece se baza pe tari in care, la fel ca si-n Ucraina, criza a facut ravagii.