Autoritatile germane au primit cu surprindere si dezamagire vestea ca General Motors s-a razgandit si nu va mai vinde Opel, iar Magna, posibilul cumparator spune ca accepta hotararea ca fiind cea mai buna pentru viitorul Opel, scrie presa internationala. Totusi, vin vremuri grele pentru General Motors, va trebui rapid sa inapoieze imprumutul primit in Germania, va fi nevoita sa inchida uzine si sa convinga guvernele europene sa ajute Opel.

Informatia pe scurt:

- Autoritatile germane sustineau vanzarea Opel si sunt dezamagite ca dupa multe luni de discutii totul a picat.

- GM pastreaza Opel dar e posibil sa inchida trei uzine in Europa si sa dea afara peste 10.000 de oameni.

- Circula teorii care sustin ca GM n-a vrut practic sa vanda Opel in niciun moment, insa trebuia sa arate ca e gata sa faca restructurari masive.

- Opel va trebui sa dea inapoi banii primiti de la statul german si sa convinga guvernele europene sa acorde imprumuturi.

- Razgandirea Opel va fi greu de digerat pentru acei angajati europeni care credeau ca totul merge prost din cauza incompetentei conducerii din SUA.

- La nivelul regiunii noastre, Opel si Chevolet vor deveni entitati separate, dar clientul final nu va fi afectat de schimbarile organizationale.

Berlinul se arata dezamagit si cere socoteala

Anuntul GM, ca dupa multe luni de discutii a decis sa nu mai vanda Opel, deoarace mediul de afaceri s-a imbunatatit, a luat multa lume prin surprindere, dar supararea e mai mare in Germania. Autoritatile s-au aratat dispuse sa ajute cu cateva miliarde de euro in schimbul promisiunii ca vor fi taiate cat mai putine locuri de munca. Autoritatile sustineau varianta vanzarii a 55% din Opel catre concernul Magna-Sberbank si au tot presat GM sa ia decizia. Acum, Roland Koch, premier al landului Hesse si confident al cancelarului Angela Merkel a declarat ca razgandirea GM aduce nelinistea in ceea ce priveste viitorul Opel si al angajatilor sai. "Avand in vedere experientele negative generate de politica incorecta a GM din ultimii ani, ma tem pentru viitorul intreprinderii. Sper ca pana la 30 noiembrie ne vor restitui creditul acordat, astfel incat contribuabilii germani sa nu sufere daune", a declarat premierul landului Hesse, citat de Die Welt. Pe de alta parte si ministrul britanic al afacerilor, lordul Peter Benjamin Mandelson s-a declarat sursprins de decizia GM de a nu vinde Vauxhall, unde lucreaza 5500 de oameni, scrie Financial TImes

Germania vrea ca pana la finele lunii Opel sa ramburseze imprumutul de 1,5 miliarde euro primit cand compania era pe muchie de cutit. Nemtii au negociat la sange cu General Motors si Magna pentru ca in viitor cat mai putini angajati ai companiei sa-si piarda locul de munca in Germania unde Opel are 25.000 de angajati. Autoritatile de la Berlin stiau ca in septembrie vin alegerile si ar fi fost un dezastru daca la Opel se anuntau mii de concedieri. Acum, dupa ce Merkel a trecut cu bine de alegeri ramane de vazut cat de mult se vor mai zbate autoritatile pentru a salva locurile de munca.

Se vor inchide uzine si mii de oameni isi vor pierde job-urile

In plus, circula parerea precum ca GM nu ar fi vrut de fapt in niciun moment sa vanda Opel, insa a demarat procedurile fiindca ar fi fost fortata pentru a putea iesi repede de sub protectia legii falimentului in SUA. Nu e un secret faptul ca posibilitatea ca tehnologia Opel sa ajunga pe mana rusilor nu era una pe placul unor sefi de la GM.

Cert este ca vin vremuri grele pentru Opel care va impune un plan de restructurare la sange in Europa unde sunt 54.000 de angajati. Cu Magna se ajunsese la o intelegere ca numai 10.500 de oameni sa-si piarda locul de munca, acum, muncitorii se tem ca si mai multi vor fi concediati, iar seful GM Europe, Carl Peter Forster a spus ca vor fi inchise maxim trei uzine europene, iar cea din Belgia e in cel mai mare pericol.

GM va cauta sa obtina ajutoare financiare de la guvernele unde are fabrici, dar pentru o buna parte din muncitori viitorul este incert. In plus, ramanerea Opel sub aripa General Motors ii va nemultumi pe multi angajati care au convingerea ca incompetenta conducerii din SUA sta la baza tuturor problemelor.

Viceministrul rus Aleksandr Jukov nu regreta refuzul General Motors de a vinde constructorul Opel concernului Magna/Sberbank. "Industria noastra auto are si asa destule probleme. In primul rand trebuie sa ne preocupe soarta intreprinderilor noastre. Am atins punctul minim al crizei si sunt perspective de dezvoltare a propriilor noastre companii", a spus Jukov, citat de RIA Novosti.

Nici cei de la Magna nu au dat semne de nervozitate si au spus ca e clar ca decizia a fost considerata de board-ul Opel ca fiind cea mai buna pentru companie.

Schimbari organizationale in Sud-estul Europei

Incepand cu aceasta luna, organizatia regionala General Motors Central Eastern Europe va suferi modificari ce vor avea ca rezultat crearea a doua entitati independente, Opel si Chevrolet. Procesul de separare a celor mai importante doua marci GM in Europa a fost initiat in primul trimestru al anului, dar acum intra intr-o etapa noua. Se formeaza doua noi entitati: Opel Southeast Europe LLC si Chevrolet Central and Eastern Europe LLC, responsabile pentru vanzari, marketing si servicii post-vanzare in regiune, pentru autovehiculele marcilor. In Romania, Director General pentru Opel va fi Constantin Avromescu, iar Catalin Manta este numit Director General pentru Chevrolet. Aceste modificari au fost gandite sa se produca indiferent daca vanzarea Opel esua sau nu.