De la finalul lui 2012 toate pneurile masinilor noi care se vor vinde in Europa vor fi etichetate in functie de criterii precum gradul de aderenta la terenul umed si zgomotul la rulare, dupa ce Parlamentul European a adoptat miercuri propunerea de regulament. Etichetarea este similara cu cea pentru electrocasnice precum frigiderele, iar cumparatorii vor putea compara caracteristicele pneurilor inainte de achizitionarea acestora.

Incepand din noiembrie 2012, toate pneurile noi de masini care se vor vinde in Europa vor fi clasificate si etichetate dupa urmatoarele criterii: eficienta din punct de vedere al consumului de combustibil, gradul de aderenta la terenul umed si zgomotul exterior la rulare, anunta un comunicat al PE.

Parlamentul a adoptat miercuri propunerea de regulament, dupa ce deputatii si presedintia Consiliului au negociat deja un acord la inceputul lunii octombrie. Raportorul PE Ivo Belet (PPE, Belgia) a apreciat avantajele acestei legislatii, declarand ca "noul sistem de etichetare este o masura simpla cu avantaje clare atat pentru mediu, cat si pentru consumatori." Costurile pentru producatori ar trebui sa fie minime, a mai adaugat acesta.

Similar cu etichetarea electrocasnicelor, etichetarea pneurilor se va baza pe coeficientul de rezistenta, cu scara de la „A” (verde, performanta buna) la „G” (rosu). In afara de mentionarea eficientei consumului de combustibil, etichetarea va oferi informatii despre performanta pneurilor la teren umed si despre zgomotul exterior de rulare in decibeli.

Incepand cu noiembrie 2012, furnizorii de pneuri C1, C2, si C3 (pentru autoturisme, autovehicule utilitare usoare si autovehicule grele pentru transport de marfuri) trebuie sa indice clasa de eficienta a consumului de combustibil, clasa de zgomot exterior de rulare si valoarea masurata a acestuia precum si, daca este cazul, clasa de aderenta pe teren umed in materialele tehnice promotionale, inclusiv pe paginile de internet ale acestora. Aceasta cerinta nu se aplica pneurilor resapate, pneurilor profesionale de teren pneurilor proiectate sa fie montate numai la vehicule destinate exclusiv curselor.

Toate pneurile C1 si C2 produse dupa 1 iulie 2012 trebuie sa detina un autocolant sau o eticheta atunci cand acestea sunt furnizate magazinelor sau unui service auto.

Spre deosebire de frigidere, pneurile, de obicei, nu sunt expuse in magazine. Din acest motiv, comerciantii vor fi obligati sa arate cumparatorilor etichetarea inainte de achizitionarea pneurilor si aceasta sa apara pe factura sau ca anexa la factura.

In vederea promovarii pneurilor silentioase, Parlamentul a negociat reproiectarea pictogramei privind valoarea masurata a zgomotului exterior de rulare, care va fi ilustrat de catre un numar crescator de unde emise dintr-un difuzor. De exemplu, pneurile silentioase pentru autoturisme, care produc un zgomot mai redus de 68 decibeli, vor fi etichetate cu o unda neagra si doua albe.

Avand in vedere ca aproximativ 25% din emisiile totale de CO2 provin din transportul rutier, reducerea intensitatii energetice si a emisiilor de dioxid de carbon provenind de la vehicule reprezinta o provocare majora pentru UE.

Pneurile determina intre 20 si 30% din consumul total de combustibil al vehiculelor si o mai mare durabilitate a pneurilor, ar trebui, asadar, considerata ca facand parte din abordarea integrata privind reducerea consumului de combustibil si a emisiilor provenite din transportul rutier.