Dupa un an in care vanzarile de masini noi in SUA au atins cel mai slab nivel din ultimele trei decenii traditionalul salon din Detroit lasa deoparte opulenta din anii prosperi. In plus, vor fi prezentate peste 20 de modele electrice, dar principala tendinta tine de aducerea unor modele mai mici, cu motoare mai "cuminti" care in Europa fac de ceva timp volume, insa in SUA nu sunt prea populare. De la micul Chevrolet Spark, pana la noua generatie Ford Focus, americanii vor avea in showroom-uri masini mai mici. Ramane de vazut daca vor fi tentati sa le cumpere, mai ales ca din Detroit nu lipsesc nici modelele de peste 500 CP.

Anul trecut GM si Chrysler s-au restructurat sub protectia legii falimentului si au promis sa devina mai competitive pe piata prin aducerea unor modele mai economice. La salonul care incepe luni in Detroit, General Motors va prezenta cea mai noua generatie a modelului de clasa mini Spark ce va fi lansat in SUA anul acesta. La standul Chevrolet va fi si compacta Cruze, dar si versiunea sportiva a lui Aveo, RS cu motor de 138 CP.

La Chrysler nu sunt asteptate modele noi la salon, insa sunt de asteptat motorizari mai mici, ca parte a planului Fiat de a face din Chrysler o marca maui economica. Tot ca semn al aliantei, Chrysler va imparti standul cu Maserati si Ferrari. In plus, e de asteptat ca spre sfarsitul anului in SUA sa fie vandut micul Fiat 500.

Ford are la Detroit un stand mai mare ca niciodata si prezinta in premiera mondiala a treia generatie Focus. Producatorul vrea sa faca volume importante de vanzari cu Focus si in SUA, iar de pe platforma utilizata pentru Focus vor deriva 10 noi modele in anii urmatori.

Desi tendinta e clar spre masini economice, nici cele cu motoare extrem de mari nu lipsesc. Spre exemplu la standul GM va fi prezent un Cadillac CTS-V coupe cu motor de 556 CP, iar la Ford apare o versiune mai puternica a lui Mustang GT care dezvolta 412 CP, fata de 315 CP.

Printre alte noutati se numara un hibrid Hyundai ce poate fi incarcat la priza, un hibrid mai mic decat Prius de la Toyota, o versiune electrica a BMW seria 1, masina sport hibrida Honda CR-Z, versiunea cabrio a Mercedes E Klasse si conceptul Mini Beachcombe care prefigureaza primul crossover al marcii britanice.

E clar ca atmosfera de la Detroit este anul acesta mai destinsa decat la editia din 2009, cand multi erau furiosi din cauza ca GM si Chrysler primeau multe miliarde dolari din banii bugetarilor. Acum, desi 2009 a fost un an in care vanzarile de masini noi au atins in SUA cel mai slab nivel din 1983 incoace, toata lumea asteapta ca in 2010 piata sa creasca, ajutata de noi modele de volum.

Salonul auto de la Detroit incepe luni pentru presa si este deschis pentru publicul larg intre 16 si 24 ianuarie, iar biletul standard costa 12 dolari. Presa de specialitate a scris anul acesta ca din cauza crizei, salonul de la Detroit a fost depasit in importanta de cel din Delhi unde au fost prezentate multe modele de sub 10.000 dolari care au toate sansele sa faca volume mari.

Totusi, numarul premierelor este mult mai mare la Detroit unde aproape toate marcile premium sunt prezente cu noutati.