Anul 2009 a fost unul iesit din comun pentru piata auto europeana si in ciuda scaderii generale de numai 1,6%, vanzarile de masini noi au avut evolutii neobisnuite, de la scaderi de 80% in Letonia, pana la cresteri fara precedent in Germania. Dacia a fost marca ale carei vanzari au crescut cel mai puternic in Europa anul trecut, insa pe de alta parte Romania a fost pe locul sase in topul celor mai dure scaderi ale vanzarilor, cu 59%, arata datele ACEA. Intra in articol pentru a vedea ce piete si ce marci auto au mers cel mai bine anul trecut, dar si cine s-a descurcat cel mai rau.

Datele Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) cuprinde 28 de tari europene, iar anul trecut doar sase au fost pe plus. Totusi, ultimele luni au fost mult mai bune, astfel ca per total inmatricularile de masini noi au scazut cu doar 1,6%, de la 14,7 milioane, la 14,48 milioane. Programele de tip Rabla au ajutat cele mai mari piete auto sa nu se prabuseasca, iar unele au reusit sa atinga niveluri record, cum ar fi Germania. Pe de alta parte, tari in care sistemul bancar a avut mult de suferit au inregistrat si scaderi incredibil de mari ale vanzarilor de masini.

Top 5 piete auto europene in functie de inmatriculari:

Germania 3,81 milioane

Franta 2,26 milioane

Italia 2,15 milioane

Marea Britanie 1,99 milioane

Spania 952.000

Top 5 piete auto europene in functie de procentul de crestere - 2009, fata de 2008

Germania +23,3%

Cehia +12,5%

Franta +10,7%

Austria +8,8%

Slovacia +6,7%

Top 5 piete auto europene in functie de procentul cu care au scazut

Letonia - 80,5%

Islanda -77,6%

Lituania -67,4%

Estonia -66,2%

Irlanda -62,1%

Piata romaneasca a scazut anul trecut cu 59,4%, de la circa 285.000 de masini noi, la aproximativ 116.000. In regiune, piata bulgara a scazut cu 49%, cea ungara cu 50%, iar cea poloneza a urcat cu 0,1%.

La capitolul marci, Volkswagen e prima dupa cota de piata, iar in ultimul an a mai castigat 0,7% din piata. Fiat si Ford au castigat 0,5% cota de piata anul trecut, iar Hyundai, 0,6%. Toyota a fost marca de volum care a pierdut anul trecut cea mai mare cota de piata, 1%. Dacia a fost marca ale carei vanzari au crescut cel mai mult in Europa anul trecut, de la 184.000, la 231.000 de masini, iar cota de piata a urcat si ea de la 1,3%, la 1,6%. Scaderile cele mai mari se pot observa la marcile care au avut probleme: Saab e aproape sa fie inchisa, Chrysler e intr-un amplu proces de restructurare in timp ce gama americana a General Motors (trecuta in topul de mai jos sub numele "General Motors (US)" are vanzari scazute ca volum si din cauza ca aceste masini au motoare mari si consum ridicat.

Top 5 al marcilor cu cele mai mari cote de piata anul trecut si numarul de masini vandute

Volkswagen 11,4% 1,65 milioane

Ford 8,9% 1,28 milioane

Renault 7,6% 1,09 milioane

Opel 7,4% 1,06 milioane

Fiat 7% 1,01 milioane

Top 5 al marcilor in functie de procentul de crestere al vanzarilor:

Dacia +29,2%

Hyundai +26,2%

Nissan +9%

Alfa Romeo +8,1%

Lancia +6,6%.

Top 5 al marcilor in functie de scaderea vanzarilor

Saab -59,1%

General Motors (US) -56,1%

Chrysler Group -41,6%

Lexus -27,5%

Land Rover -22,5%

Statisticile ACEA prezinta situatia inmatricularilor din 28 de state europene: 25 din UE, fara Cipru si Malta, plus Islanda, Norvegia si Elvetia (statele EFTA).