Anul trecut a fost unul negru pentru comerciantii de automobile noi. Mai toate marcile de volum au avut scaderi de 50 - 60%, cele premium la fel, iar Romania nu a mai fost cea mai importanta piata pentru Dacia. De la masinile de clasa mini pana la SUV-uri, aproape toate clasele si-au vazut vanzarile injumatatite, iar la autobuze scaderea a fost de 74%. Mai mult, datele Politiei sunt mult diferite de cele oferite de APIA care a inclus si 14.000 de masini care au fost re-exportate, in special de reprezentantii unor marci coreene.

Informatia pe scurt

- In 2009 piata masinilor noi a scazut, la circa 130.000 de unitati, nivel ceva mai slab decat in 2004.

- Vanzarile marcilor de volum au scazut puternic, cu mai mult de 60% la Peugeot, Skoda si Opel.

- Marcile germane premium si-au vazut vanzarile scazand cu 50 - 60%.

- Vanzarile de SUV-uri s-au dus in jos cu cu 44%, iar la clasa mini scaderea a fost de 46%

- Doua treimi dintre masinile vandute de Dacia in tara au fost Logan berlina.

- Ponderea masinilor pe benzina a crescut cu sase puncte procentuale, la aproape 70%.

- O serie de dealeri au retrimis la export masini noi, catre piete unde exista cerere, insa aceste masini figureaza in datele APIA la capitolul vandute in tara.

- APIA spune ca de anul acesta in statisticile sale se vor regasi doar masini inmatriculate in Romania.

Piata totala a automobilelor noi, incluzand si vehiculele comerciale a scazut cu 54%, de la 324.000 de unitati in 2008, la sub 148.000 anul trecut. La capitolul autobuze scaderea a fost de 74%, de la circa 4.000 de unitati, la numai 1.000. Degringolada din sectorul constructiilor s-a vazut si la vanzarile de vehicule comerciale care au scazut cu 66%, de la circa 49.000, la sub 17.000.

La autoturisme, vanzarile au scazut cu 52%, de la circa 271.000 la 130.193 conform datelor APIA, insa exista o mare diferenta intre aceste date si cele ale Politiei care se refera la inmatriculari. Astfel, conform datelor Politiei s-au inmatriculat in tara anul trecut cu 15.000 de masini mai putin, iar diferenta e evidenta mai ales la doua marci, ambele coreene.

Astfel, datele APIA arata ca anul trecut s-au vandut peste 10.700 de masini Hyundai, in timp ce datele Politiei arata ca s-au inmatriculat in tara circa 5.200 de unitati. Si la Kia diferenta e mare: circa 6.145 de masini in datele APIA si nici 1.800 de unitati in datele Politiei. La alte marci diferentele au fost mai mici, insa se remarca o diferenta de circa 1.700 de masini la Ford si circa 800 la Fiat. Explicatia nu e noua si s-a mai vorbit, fiind vorba de faptul ca in datele APIA figureaza masini care au fost retrimise de dealerii locali la export, in tari unde exista cerere pentru ele. Dealerii au tot dreptul sa faca asta, insa partea rea este ca in datele APIA sunt incluse multe masini care nu sunt vandute in tara, datele devenind mult mai putin reprezentative pentru industrie.

APIA spune ca din ianuarie 2010 datele sale se vor referi exclusiv la masinile inmatriculate efectiv in Romania.

Revenind la cifrele anului trecut, datele APIA arata ca mai toate marcile de volum au scazut puternic la capitolul autoturisme: Dacia (-48%), Ford (-49%), Renault (-54%), Chevrolet (-60%), Skoda (-62%), Peugeot (-61%) si Opel (-65%). Si marcile premium si-au vazut vanzarile prabusindu-se: Audi (-55%), BMW (-53%) si Mercedes (-57%).

La toate clasele de modele scaderile au fost consistente, chiar si la clasa mini si la SUV-uri, segmente care mergeau mult mai bine decat piata in general. La clasa mini vanzarile au scazut anul trecut cu 46%, spre sub 5.500 de masini. Hyundai i10 a fost modelul cel mai vandut, insa e foarte posibil ca o buna parte din masini sa fi ajuns la export. Pe locurile urmatoare s-au clasat Chevrolet Spark, Fiat Panda si Suzuki Spash.

Si la clasele B, C si D vanzarile au scazut in jurul a 50%, iar la limuzinele premium vanzarile au mers la fel de rau, avand scaderi de 70% (la Mercedes S Klasse), 81% (la Audi A8) si 47% (la BMW seria 5). Mult mai bine a mers BMW seria 7 care dupa ce a aparut intr-o noua generatie si-a vazut vanzarile urcand cu 21%, la 34 de unitati vandute.

Segmentul SUV a crescut sustinut in anii buni, dar acum scade aproape de media pietei. In tara s-au vandut anul trecut putin peste 10.000 de SUV-uri, scadere de 44% fata de 2008. Doua modele Hyundai (Tucson si Santa Fe) ocupa locurile unu si trei in topul SUV-urilor, insa nu stim cate din ele s-au vandut in tara. Dintre SUV-urile altor marci cel mai bine a mers Volkswagen Tiguan, dar si doua modele pentru care 2009 a fost primul an complet de comercializare: Ford Kuga si Renault Koleos.

Pentru Dacia anul trecut a fost primul in care Romania nu a mai fost cea mai importanta piata, fiind devansata de Germania si Franta. Producatorul local a vandut circa 39.000 de masini anul trecut in Romania, dintre care circa 25.000 au fost Logan berlina, iar restul Logan MCV si Sandero, in proportii aproape egale. Interesant este ca anul trecut in tara Sandero a avut vanzari mai mici decat in 2008 cand modelul a fost comercializat doar sapte luni. Totusi, la export Sandero a fost cel mai vandut model al marcii romanesti care a trimis anul trecut peste hotare 85% din productie.

Benzina a castigat teren in detrimentul diesel-ului si anul trecut, proportia masinilor pe benzina atingand 67,6%, in timp ce acum un an era de 61,9%.