Toyota - Intre exagerari alarmiste si o criza de imagine fara precedent
Rechemari peste rechemari si o sumedenie de intrebari
De doua saptamani abunda informatiile despre milioane de masini Toyota rechemate pentru posibile probleme la acceleratie dar si la frane. S-a scris ca Toyota a lasat deoparte calitatea si a pus accent pe cantitate. S-a afirmat ca e o criza pe care Toyota o va simti ani intregi. Pe de alta parte, e foarte posibil ca numai cateva masini din multe milioane sa aiba vreo problema, iar presa e si ea responsabila pentru modul negativ in care marca Toyota e perceputa. Si japonezii au gresit in comunicarea cu presa la nivel mondial, astfel ca lucrurile au degenerat.
Recall-ul, o dovada de respect atat timp cat cifrele nu urca prea mult
Recall-ul, rechemarea in service e o practica obisnuita in Occident si in special in SUA unde recall-urile sunt mereu publicate, spre deosebire de Europa unde presa nu afla de toate si ce-i drept, nici nu are de ce sa afle, fiindca unele nu prezinta pericol pentru clientul final. Recall-ul e asadar o dovada de respect fata de client, o dovada ca producatorului ii pasa si ca e atent la cel mai mic detaliu care nu e in ordine.
Si la Toyota parea ca avem de-a face cu recall-uri obisnuite, insa lucrurile au scapat de sub control dupa ce numarul de masini chemate a ajuns sa depaseasca orice inchipuire, fiind acum de peste 8,5 milioane pe plan mondial, mai mult decat productia pe un an.
Practic au fost putine accidente legate de problemele la pedala de acceleratie si chiar si numarul plangerilor ce au stat la baza rechemarilor nu a trecut de cateva sute, extrem de mic in comparatie cu numarul de masini vandute. Dar numarul imens de masini care vor fi rechemate de Toyota este o problema, insa nu singura.
Maldar de stiri negative, prea putine explicatii
Dupa ce in SUA s-a declansat recall din cauza faptului ca pedala se putea bloca in covorasul de pe podea, presa nu s-a speriat. Nu era prima oara si nici nu era grav. Apoi insa s-au adaugat cateva milioane de masini ce sunt rechemate din cauza unei probleme de proiectare la pedala de acceleratie care se poate bloca la podea. A fost o greseala de design a unui furnizor, dar remediul nu a fost anuntat chiar repede, astfel ca a fost mult timp pentru speculatii si deja se creau conditiile unui dezastru mediatic.
Si daca stirile negative s-ar fi oprit aici, pentru Toyota dracul nu era atat de negru. Dar, colac peste pupaza au iesit la iveala cele peste 200 de plangeri din SUA si Japonia in legatura cu franele noii generatii a hibridului Prius. In unele cazuri, pe vreme rece, franele masinii raspundeau mai greu, lucru greu de inchipuit daca ne gandim ca e vorba de cel mai bine vandut model de pe piata si chiar de cea mai recenta generatie.
Toyota a primit o lovitura sub centura, un model de care era mandra, unul care simboliza trecerea spre un viitor mai "verde" in auto avea probleme. Deja se adunasera prea multe si multi si-au spus ca ceva e in nergula de apar atatea semnale negative. Gaz peste foc a pus si compania cu sfaturile adresate soferilor care banuiau ca vehiculul are o problema. Erau sfatuiti sa apese cu ambele picioare pe frana sau la Prius sa apese cu insistenta fiindca masina se va opri pana la urma. E drept ca de dragul spectacolului si presa a scos in fata exact aceste sfaturi iesite din comun, creand falsa impresie ca acestea sunt principalele sfaturi.
Reactii lente, acuzatii, exagerari de dragul senzationalului
Impresia generala a fost ca japonezii s-au miscat prea incet, ca au reactionat greu, ca au gasit cu greutate un remediu pentru problema, ca s-au tot codit pana sa anunte recall, intr-un cuvant ca au reactionat exact cum nu trebuia.
Seful Toyota repeta calm - asaltat de tirul intrebarilor ziaristilor niponi - ca pentru companie clientul e pe primul loc si ca masinile sunt in continuare sigure. A negat ca Toyota ar fi sacrificat calitatea favorizand extinderea pe tot mai multe piete pentru a deveni numarul unu mondial. Le-a spus tuturor ca nu au de ce sa-si faca probleme, insa nu a dat explicatii la subiectele arzatoare.
Si ca dovada ca lucrurile negative nu isi gasisera sfarsitul, Toyota a mai fost acuzata nu doar ca a raspuns greu, ci si ca stia de problemele de la masini, dar nu a spus nimic.
E foarte posibil ca cei de la Toyota sa nu fi stiut ca problemele sunt asa de mari si ca se va ajunge la terfelirea intr-un mod fara precedent a imaginii marcii. Companiile nu au cum sa detina total controlul asupra situatiei, insa de la o marca precum Toyota - care se faleste cu fiabilitatea masinilor sale - se astepta mult mai mult. Nu sa aiba milioane de masini chemate la verificari, nu sa existe furnizori care livreaza componente cu probleme, nu in cazul unei companii la care controlul calitatii este strict.
Pe de alta parte si presa a tot scris pe aceasta tema si vrand-nevrand s-a indus ideea ca problemele sunt mari si se extind. Poate ca din cele peste opt milioane de masini doar cateva zeci au probleme, poate ca nici nu se vor mai produce accidente din cauza lor. Insa deja e prea tarziu ca tavalugul sa se mai opreasca. Nu poti sta in calea avalansei cu o lopata, e clar ca lucrurile se vor linisti atunci cand Toyota nu va mai fi nevoita sa anunte recall atat de des si nici nu va fi nevoita sa intrerupa productia unor modele, asa cum o face acum.
E greu de crezut ca niponii au sacrificat calitatea in favoarea cantitatii si a extinderii pe tot mai multe piete. Toyota nu ar fi riscat in mod deliberat sa renunte la standardele de calitate si sa riste astfel caderea in derizoriu. Toyota a admis ca vanzarile ii vor fi afectate de probleme, dar ramane de vazut cat timp va tine efectul nefast.
Repararea imaginii - un proces de durata
Compania a gasit remedii si a inceput sa le aplice. Clientii merg in showroom, masinile sunt verificate si problemele se rezolva. Acum intrebarea e daca s-a depasit momentul critic pentru ca reconstructia imaginii sa inceapa. Din pacate o reputatie construita in decenii se poate degrada in saptamani. Important e ca daca vor fi depistate persoane raspunzatoare direct pentru situatie ele sa fie sanctionate. Iar pentru client e important ca indoielile legate de marca Toyota sa dispara. Pentru niponi e de neconceput ca un potential client sa se teama ca daca va cumpara o Toyota noua aceasta i-ar putea face probleme. Nu vorbim de o marca low-cost, ci de una la care clientii stiau ca platesc in plus si pentru imaginea de fiabilitate. Cand aceasta imagine nu mai corespunde realitatii, lucrurile devin negative.
Interesant e ca alte marci auto profita de situatie si anunta recall-uri acum in aceasta perioada cand Toyota tine capul de afis. In aceste zile orice alt recall pare mic si neinsemnat in comparatie cu cele facute de Toyota, astfel ca alte anunturi trec aproape neobservate iar constructorii stiu asta si fructifica momentul.
Toyota Romania recheama pentru verificari 12.500 de masini, pentru posibile probleme la pedala de acceleratie
Toyota recheama peste 50.000 de masini Prius in Europa pentru posibile probleme cu franele. Pe plan mondial numarul trece de 400.000
Toyota admite ca pot aparea probleme la Prius: Frana reactioneaza mai greu, dar masina se opreste daca veti continua sa apasati pedala

EXCLUSIV Câți bani pentru investiții au primit în ultimii 10 ani spitalele-vedetă ale pandemiei. Care a fost cel mai "răsfățat" spital din prima linie
Katalin Karikó, biochimista care a dezvoltat tehnologia mRNA, despre durata de eficacitate a vaccinului BioNTech - Pfizer, pentru HotNews.ro: „Dacă cei vaccinați nu se infectează, nu vom avea nevoie de o altă doză”
Profesorul Radu Gologan, după prima etapă a Olimpiadei de Matematică, organizată online: „Am descoperit uluiți extrem de multe fraude. Părinți care contestă corupția din România își impun copiii prin corupție”
INTERVIU Paun Rohovei, însărcinatul cu afaceri al Ucrainei: Rusia a pregătit infrastructura militară din Crimeea pentru desfășurarea armelor nucleare / Obiectivul Moscovei - transformarea Crimeii într-un „portavion de nescufundat”
„Recensământul bugetarilor”. Liviu Mălureanu, președinte ANFP: Prin proiectul bugetar vrem să mapăm toți bugetarii, câți sunt, ce salariu au și ce fac / Concursuri naționale pentru posturile din administrație INTERVIU
"Toyota nu ar fi riscat in mod deliberat sa renunte la standardele de calitate" - pai cine isi propune deliberat sa o dea in bara !? Suntem romani si stim cum se da in bara in privinta calitatii: se pune presiune pe diverse verigi din lantul de fabricatie in materie de reducere de costuri, de eficienta si de scurtare a termenelor de productie, apoi BANG... apare problema.
adica aia de la relatii publice de la toiota cred ca au avut tarate in cap cand au spus asa ceva...
oricum nu trebuie sa pui botu la tot ce spune presa, ca astia spun 3 lucruri reale si 5 minciuni si aici ma refer la aia "seriosi"
despre unele se vorbeste mai mult despre altele de loc, asta mi se pare ciudat.
in fond defectul este recunoscut si remediat gratis de catre producator.
care e problema??
au fost vreo 10 accidente aparent legate de pedala de aceleratie de la toyota in ultimii 10 ani! 10 ani!!! si inca 200 de plangeri.. wtf!?
In afara de vizitele anuale la service (care nu depasesc 1000 RON/vizita/an), nu am avut absolut nici o problema cu masinile - suntem foarte multumiti de ele (inainte eu am avut o masina produsa in Italia si din 3 in 3 luni eram la service, iar service-ul anual era mult mai scump - concret, eram cu nervii varza si am renuntat la o masina frumoasa pentru o masina care isi face treaba perfect din punctul meu de vedere).
Singura problema pe care am observat-o este ca la 180Km/h, incepe sa faca un zgomot aparatoarea de vant de la geamul soferului - am vorbit la service si mi-au spus ca trebuie schimbata... Tinand cont ca nu prea merg cu acea viteza, nu am schimbat nimic.
Am si eu Avensis D4D 2.0 de 3 ani, luat din Pipera. Vizitele la serivce costa 1.600 lei minim, la fiecare 15,000km. In rest sunt foarte multumit de fiabilitate. Am 180,000km, am batut Europa in lung si-n lat, n-am avut niciodata nici o problema. A, ba da, am lovit o cioara si am schimbat parbrizul once...
Si mai lasati-o cu grija fata de client. Clientul a dat o groaza de bani pt o masina pe care sa o foloseasca, nu sa stea la cozi prin service sau sa se intrebe daca masina lui mai e sigura.
Mai bine iei o masina europeana mai ieftina si mai fiabila :ok:
Nu pricep unde e facatura concurentei sau cum functioneaza .
Am o Skoda Octavia de cca 4 ani, nu am avut absolut nicio problema. Anterior am avut tot o Skoda Octavia, model mai vechi, nu am avut nicio problema.
Nu pot spune acelasi lucru despre o Honda Civic, de 2 ani, cu care am probleme de cand am luat-o, adica de noua.
Asta referitor la masinile japoneze vs masinile europene. Din pacate, nimic nu mai este ce a fost iar simplul fapt ca e masina japoneza nu mai inseamna o garantie.
Cum ar veni: sa moara si capra vecinului! Stimabile, indiferent cat de groza a masina ta, orice producator de orice din lumea asta mai are si probleme de calitate. Cu atat mai mult cu cat volumul de vanzari este mai mare.
Articolul sublinia erorile de comunicare ale Toyota, faptul ca presa a exagerat (se pare ca presa de senzational e prezenta peste tot) dar si numarul foarte mare de recall-uri solicitate de producatorul nipon (nu iese fum fara foc).
In plus, recunoaterea unei erori de proiectare (nu executie) poate sa-i faca pe multi sa creada ca exista inr-adevar probleme cu toate modelele respective.
Explicatia acestor situatii cauzate de repere cu probleme consta, pe langa presiunea uriasa generata de costuri, in timpul insuficient pentru testele de fiabilitate ale fiecarui reper dar si in utilizarea unor materiale din ce in ce mai
"consumabile" care in timp relativ scurt isi schimba proprietatile initiale, adica imbatranesc.
Restul este o binefacere pentru concurenta si bineinteles, ultima pe lista, PRESA.
ca daca ar face o masina indestructibila ar da faliment cu piesele si service-ul...
se aplica la oricare.. indiferent ca e bmw sau toyota...
pentru a evita cotele la import, a construit o gramada de uzine in america. a intrat in cooperare cu gmc, pe diviizia chevrolet. asta i'a pus pe jar si'au facut modele mai mari, suv si modelel de lux, chiar si divizia de lux, lexus. necazul e ca in america, fabricile lor au facut rabat dela calitate. e recunoscut ca toyotele, unele chiar segment mai scump, cum e camry, se fabirica in america si mexic.
mexicanii fac lucruri bune, lucreaza si pentru vw , ford, nissan.
dar, cele ansamblate in america, cu furniszori americani de subansamble, au cam pierdut la calitate, in competitzie cu honda, mazda si nissan.
mazda are si ea o cooperare cu ford america.
cert e ca toyota corolla si yaris au cam dat'o in bara si'au pierdut piatza. pentru a tzine un pretz scazut, toyota recurge la producatori de subansamble mediocrii.
pe piatza americana a scazut increderea. piatza americana e pe modele cu transmisie automata.
in general, modelele cu transmisie automata au pedala de acceleratzie montata pe podea. americanului ii place sa'si sprijine talpa pe pedala....
cert e ca o companie cu mecanica super, din cauza greselilor de montaj, a unui montaj in viteza si cu furnizori ieftini...
asta e.
daca vretzi sa vedetzi piata american si cum coteaza masinile de diferite marci, mergeti la yahoo pe autos si vedetzi ce se vinde in usa, la ce pretzuri si ce aprecieri au din parte cumparatorilor.
engleza e necesara. ...
Toyota este o masina urata in comparatie cu ceea ce se produce in Europa. Este plina de plastic si costa cat un BMW. Nici fratii de la W nu au fost departe de un dezastru. Au avut nevoie de "1 milion de masini "ca sa produca un motor care consuma 1 litru de ulei la 3000 de km, lucru inedit pentru W.
In rest,bani sa fie. Acum gasesti oferte pe toate drumurile pentru masini ieftine si bune. Bineinteles,NEW.
Au investit si sponsorizat constructia multor stadioane si arene de basket si hochei (Toyota Center, Honda Arena......etc)
Prin urmare nu e deloc ciudat ca amcum se pune ataa presiune pe aceste marci. Luati in calcul un lucru: americanii nu fac nimic la voia intamplarii si tot timpul au un interes clar.
daca ar vrea sa le faca shicane, sau protejeze piatza, ar pune cote, cum au mai facut'o.
piatza americana este cea mai libera.
masinile americane sunt mai rezistente si mai bune decat japsurile.
japsurile sunt mai bune decat multe fiaturi, renaulturi sau alte bagatele ioropene.
numai ca'n iorpa, recte mUE, se pun bariere vamale la japsuri.
d'aia nu vezi toyota asea de des ca'n america.
in america, fiecare familie are dela doua masini in sus. in afara marilor orase, din motive de parcare, in restul tzarii fiecare casa are'n curte cel putzin doua masini. in rural, fiecare membru de fam. peste 14 ani are masina lui.
e normal sa cumpere masini ieftine, japoneze, pentru commuting si tineret.
in aproape fiecare yard vezi un pickup truck gms, ford sau dodge.
sa nu mai vorbim despre suvuri. care sunt cu precadere americane.
cei care au fost ocazional in america, au vazut ce'i prin orasele mari, in care, repet, problema spatziului si'a traficului a dus la orientarea spre masini mici, japoneze, dar nu numai. coreienele si vw sunt la fel de populare in orase mari.
dar, america e cea a spatziilor, a distantzelor, a oraselor mijlocii si mici.
in familea mea avem patru masin: ford focus zx3, buick century, honda civic si h3.
la cinci membrii de familie...
mai pune bre mana pe carte si mai citeste si tu una alta. mai ales in ceea ce priveste piata aia americana cea libera si taxele vamale din Europa :)) Asa va invata aia la gradinita in America? Junghiurile alea de masini americane nu se vind in Europa pentru un motiv destul de evident pentru cineva cu mai mult de o sinapsa fundamentala - nu-s bune. Mai rau, arata si ca niste cutii pe roti, au un design la care nu se uita nimeni pe aici.
Hai, lasa hamburgeru' din mina, scoate cornu' din tv ca se vad deja efectele si mai informeaza-te.
n'ai sa vezi renault, fiat, seat, skoda, citroen, peugeot, lancia,.opel.
totzi au incercat odata, au fost scosi dupa piatza de japs.
landr= roverele sunt cu cele mai multe probleme.
astea coreiene de care suntetzi voi incantatzi sunt cele mai ieftine. suvurile alea santa fe sunt de rahat.
cele mai mici motoare sunt de 1.6 si nu se vand. pana si vw a trebuit sa puna motoare de 2.5 sa vanda. cele de doi litrii n'au mers. vw jetta si rabit/golf se vand ievtin, la 16 mii de dolari cu motoare de 2.5 l. suvuri europene, in afara de doua trei modelle mercedes, bmw si range rover nu prea vezi.
volvo nu se mai cauta.
dintre ioropene se vand cateva modele de mercedes, numai dela sase cil. in sus.
se vand bine bmw urile, dar si alea cu motoare dela trei litrii in sus, sase cil.
deci, mercedes, bmw vw si audi. asat e tot pe piatza americana. toate nemtzesti.
a fost un timp cand audi nu s'a mai vandut.
nici acum nu bate bmw sau vw la vanzari.
fac eforturi cu volvo si land rover, ca's ale lui ford.
nimic diesel. vw jetta a incercat, n'a prea mers cu motoare de 2l. singura oferta la diesel e cea a lui mercedes, un motor mare sase in v.
pick upuri ioropene ? care ?
vanuri si minivanuri ? ioropenele absente total. vw a incercat, de mult.
cam asta e ce e pe sosele, nu in reviste, cartzi sau teve.
cat de suvurile voastre ioropene, daca le agatz de h3 le trag tarash.
de'andaratelea. :-)
buickul century al fiului meu are peste 170 de mii de mile si in afara de cauciucuri, frane si schimbat uleiul, nimic.
hai, sayonara, suntetzi plictisitori.
ps.va recomand autos pe yahoo. avetzi acolo ce se vinde in america, la ce pretzuri si comentariile celor ce le folosesc.
Atunci vocea poporului avea acest vers: "Buy a Buick, buy the best - drive a mile and walk the rest". La multe mile inainte!
si apropo, pe land rovere, motoarele v8, cu care masina a facut faima all terrain, erau licentza buick.
multzumesc de urare. am transmis mai departe. :-)
daca taxele vamale sunt asa de mici, dece masinilie sunt asa de scumpe ?
http://www.youtube.com/toyotausa
Se introduce o bucata de metal undeva intr-o fanta a corpului pedalei, cu surubelnita.
Cu alte cuvinte O CARPEALA de toata jena.
Pedalele furnizate de Denso nu au probleme
Daca pedala este defecta ar fi trebuit inlocuita complet cu una de tip Denso ca de aia platesti 5-10% pe o Toyota mai mult decat pe o masina facuta de concurenta.
Pe de alta parte, o masina moderna este alcatuita din sute de componente, deseori provenind de la terti.
Mereu vor aparea asemnea probleme cum are acum Toyota. E practic imposibil, orice ai face, sa tii 100% sub control intreaga activitate. Candva, cumva, tot mai apare cate o eroare!
Inchipuiti-va ce senzatie poti avea cand masina accelereaza sub tine si pur si simplu nu ai ce face! E intr-un fel similar cu accidentele aviatice. Statistic, zborul cu avionul este mai sigur decat mersul cu masina, dar accidentele de avion atrag mult mai mult atentia, in buna parte din cauza senzatiei de lipsa de control. Pai, cand afli ca masina decide singura sa accelereze noroc ca ti se incetoseaza ochii si vezi in loc de Toyota - Cyberdyne Systems
Toyota a inventat concepte ca kaizen, 5S, kanban, continuous improvement, Jidoka, waste reduction pe care producatorii europeni si mondiali le-au adoptat cu disperare; si nu numai ei: Boeing, Airbus, Northrop-Grumman, Lockheed-Martin, Siemens, Bosch, GE, Motorola si lista poate continua. In fact, nu exista companie mare (in manufacturing) la ora actuala care sa nu foloseasca elementele Toyota in sistemul lor de productie. Intrati pe website-ul oricarei companii mari (manufacturing nu servicii) si cautati la career section-jobs Lean Manager sau Lean expert si aia e semnatura pe care Toyota a lasat-o industriei mondiale.
Ca experienta personala am condus si conduc Nissan Sentra, Toyota Avensis si BMW 316i. Desi BMW se conduce cel mai frumos ca aer de sportivitate, celelalte 2 japoneze dau clasa la absolut orice BMW-ul: fiabilitate, cost, performanta, friendly interrior, comoditate etc.
asasinatul are legatura si :
-- Toyota incepuse sa domine incet, incet piata din America. Guvernul impreuna cu producatorii locali si-au spus ca nu este chiar corect ca japonezii sa dicteze la ei in casa. Si, brusc, a aparut o mica problema de vreo 2-3 miliarde.
-- dar si cu satelitii recenti japonezi, proiect in care si toyota e implicata, desigur: http://spaceflightnow.com/h2a/f16/
ce ma ingrijoreaza e dimensiunea mediatica controlata de vreo cativa mercenari.. e ok daca antenele canta placa lui Voiculescu, dar atata coerenta la nivel mondial nu s-a vazut decat la gripele animaliere recente si viitoare
Hai sa traisca ricolu si la altii si la mai mare!!!
Alte probleme le am cu stopurile spate care se aburesc, le-am schimbat pana acum de doua ori toate patru, iar iarna daca este foarte frig pragul din stanga nu mai permite usii soferului sa se deschida, freaca in prag, asa ceva am mai intalnit si la Opel, in special daca este zapada.
Ce am mai observat la prima revizie mecanicii strang ambreajul sa tina sus si astfel discul si placa de presiune au uzura prematura.
Reparatiile sunt costisitiare o bara spate 4200 lei un parbriz 2800 lei. Desi am inlocuit recent parbrizul la servisul lor, acesta este montat tensionat, trosneste daca afara este mai frig.
La drum intins cu viteza pe autostrada masina nu este suficient de stabila, nu iti ofera acea siguranta de care ai nevoie, viteza se aude in habitaclu, iar pana la 140 km/h simti ca nu ai directie, dupa aceasta viteza insa, masina se asaza pe sosea, dar nu ai unde sa mergi in Romania, este peste viteza legala.
In generel sunt multumit, insa daca as uita cele intamplate, doua concedii le-am petrecut in sevisurile toyota sa reusesc sa rezolv aceste inconveniente, in prezent ma deranjaza zgomotele produse de parbrizul care trosneste. Probabil il voi schimba cu un Pilkington.